Life is Strange

Life is Strange draait om het maken van keuzes, maar weet ondanks de grote input van de speler toch een boeiend verhaal te vertellen. Een unieke game die nog het beste valt te vergelijken met de tv-serie Twin Peaks.

In 2015 verscheen Life is Strange in de vorm van vijf episodes in de digitale winkels en een jaar later kwam het volledige avontuur ook op disc uit voor de PlayStation 4, Xbox One en pc. Mocht je de titel nog steeds hebben gemist, dan is er nu een oplossing: Life is Strange is nu namelijk ook beschikbaar voor mobiele apparaten voor Android en iOS.

In Life is Strange speel je als Max Caufield, een 18-jarig meisje in het stadje Arcadia Bay. Door met voorbijgangers te praten en objecten te onderzoeken, onderzoek je de verdwijning van een andere student. Het verhaal achter deze ogenschijnlijk simpele vermissingszaak gaat dieper dan aanvankelijk lijkt. Hier zullen wij uiteraard verder niks over verklappen. Het verhaal van Life is Strange is het beleven meer dan waard.
Het verhaal put inspiratie uit werken als Twin Peaks en The Girl With the Dragon Tattoo, maar doet dit duidelijk als eerbetoon.

Life is Strange

De episodische opzet doet je vooral denken dat je een interactieve tv-serie aan het kijken bent. Elke aflevering heeft zijn begin, midden en eind en op deze manier weet Life is Strange ook in kleine doses te vermaken. Het is dus niet alleen geschikt voor thuis, maar kan ook mooi via de smartphone worden beleefd. Het verhaal zou op zichzelf al genoeg vermaak bieden, maar Max heeft ook nog eens de beschikking over speciale krachten. Zo is het mogelijk om de tijd terug te draaien en dit biedt verschillende interessante mogelijkheden. Niet alleen moet van deze mogelijkheid gebruik worden gemaakt om Max langs bepaalde obstakels te krijgen, de tijdsmanipulatie kan ook gebruikt worden om nuttige informatie uit personages te krijgen. Het is een interessant puzzel-element dat de game alleen nog maar leuker maakt.

Een game maken die om keuzes draait en toch een sterk verhaal vertelt, lijkt een haast onmogelijke opgave. Te weinig keuzes en het concept wordt niet benut, te veel keuzes en het verhaal zal niet meer kloppen. Life is Strange combineert deze elementen heel goed. Keuzes zullen hun effect hebben op het verdere verhaal en beïnvloeden niet slechts het einde, zoals bij het vergelijkbare Beyond: Two Souls vooral het geval was. Het maakt van Life is Strange niet alleen een unieke game, maar ook een hele goede.