Overwatch 2

Overwatch 2 is vooral meer Overwatch. De update brengt ons nieuwigheden zoals nieuwe modi, personages en mogelijkheden. Tegelijkertijd tornt het met bestaande zaken waardoor het toch vreemd voelt. Ook voelt de game niet als nieuw, maar eerder als uitgebreide update, waardoor de naam ook verwarrend is. Uiteindelijk speelt het wel heerlijk weg.

Overwatch werd in 2016 enorm positief ontvangen en bracht weer een hero-shooter op de markt waarbij enorm veel leuke personages zaten en goed gebalanceerde gameplay de orde van de dag was. Blizzard kondigde het tweede deel in 2019 aan en deze is nu beschikbaar als free-to-play-spel. Lees hier onze review met Overwatch 2.

Overwatch 2

Om meteen met de deur in huis te vallen, eigenlijk is de naam van het spel erg misleidend. Ondanks dat er gesproken wordt van een tweede deel, is het eigenlijk Overwatch 2.0. Het ‘spel’ is namelijk een enorme update waarbij de originele Overwatch verschillende stroomlijningen krijgt, nieuwe modi speelbaar zijn en enkele nieuwe personages toegevoegd zijn. In de kern is het nog steeds dezelfde game met wat aanpassingen.

Een van de grootste aanpassingen is dat de reguliere gameplay van zes-tegen-zes nu met een speler minder is. Met deze vijf-tegen-vijf-potjes lijkt het eerder op de vele andere games die een dergelijke verdeling hebben. Ook is er een nieuwe spelmodus; Push. Daarin duwt een robot vanuit het midden een muur steeds dichterbij een basis, waardoor het een soort touwtrek-spel wordt. Daarbij zijn er nieuwe levels voor verschillende modi toegevoegd om de beleving vers te houden. Verder zijn tanks nu ook de enige rol die de mogelijkheid hebben om anderen te crowd controllen (ze ervan weerhouden om te bewegen), waardoor inhoudelijk personages kleine aanpassingen hebben gekregen. Denk bijvoorbeeld aan de flashbang van Cassidy die vervangen is door een granaat die puur schade aanricht.

Naast deze aanpassingen zijn er ook een hoop kleinere veranderingen. Zo kan je nu een ping plaatsen in de spelwereld, wat communicatie tussen onbekende spelers zou moeten verbeteren. Ook ziet het scorebord er anders uit en lootboxes hebben ruimte gemaakt voor een battle pass zoals we eigenlijk bij elke moderne online game zien. Daarbij is de game ook free-to-play geworden, waardoor misschien meer mensen de game gaan oppakken. Spelers die de game voor het eerst doen, moeten een hoop personages vrijspelen, maar na een of twee potjes is het volgende personage al beschikbaar.

Overwatch 2

Een van de nieuwigheden die zouden komen naar Overwatch 2 waren PvE-missies waarbij spelers samenwerken om computergestuurde vijanden te vernietigen. Ondanks deze content nog niet is verschenen, heeft Blizzard gezegd dat we deze missies begin 2023 zouden moeten zien. Toch is het jammer dat bij de release van deze ’tweede’ game deze content nog niet beschikbaar is. Verder is het jammer dat er zoveel aanpassingen zijn aan de basisgame en toch heel veel zaken hetzelfde zijn gebleven. Meer Overwatch is niet per se vervelend, maar nieuwelingen worden redelijk overrompeld door de grote verscheidenheid aan content. Ook bepaalde goede zaken zijn weggehaald, zoals de eindkaarten met daarop informatie zoals wie het meeste schade aanrichtte, het meeste heeft genezen of punten scoorde voor teamdoeleinden. Zodoende voelt het niet als de ultieme versie van Overwatch die we hadden kunnen hebben.

Overwatch 2, of 2.0, voelt grotendeels nog aan als dezelfde game, waardoor de markteting naar de release toe wat onduidelijk is. Doordat de originele game lekker wegspeelde, is dit zeker geen slechte game, maar de vraag is of de veranderingen allemaal positief zijn. Door een speler minder in de PvP-gevechten merk je direct dat teamverband soms een andere dynamiek krijgt, door aanpassingen van personages is het allemaal even wennen en met het ontbreken van de PvE-missies voelt de update ook (nog) niet compleet. Al met al voelt het dus vooral als een verlenging van Overwatch en minder als een echte nieuwe game. Het is wel een voordeel dat de game nu gratis is om te spelen, waardoor misschien meer mensen de game toch oppakken.

Voor deze review is Overwatch 2 gespeeld op zowel de pc als de PlayStation 5. Het spel is ook beschikbaar op de PlayStation 4, Xbox One/Series X|S en Nintendo Switch.