Nickelodeon Kart Racers 3: Slime Speedway

Nickelodeon Kart Racers 3: Slime Speedway is weer net iets beter dan het vorige deel, maar het is nog steeds geen serieus alternatief voor Mario Kart 8 Deluxe.

Het is ongeveer twee jaar geleden dat Nickelodeon Kart Racers 2 verscheen, en hoewel het op alle fronten beter was dan zijn voorganger, was het nog steeds geen alternatief voor Mario Kart 8 Deluxe. Wij gingen de afgelopen weken aan de slag met Nickelodeon Kart Racers 3: Slime Speedway en hieronder kun je lezen of ze eindelijk in de buurt komen van de Switch-game.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Nickelodeon Kart Racers 3: Slime Speedway is niet van hetzelfde niveau als Mario Kart 8 Deluxe. Het ziet er vooral naar uit dat ontwikkelaar Bamtang Games zich heeft gericht op kwantiteit boven kwaliteit. Had je in het vorige deel nog 32 banen tot je beschikking, in dit deel is dat zelfs 40. Ook het aantal personages is van 30 naar 40 gegaan. Hartstikke leuk natuurlijk, maar vaak speel je toch maar met een klein aantal racers, dus je hebt er niet zoveel aan. Maar er is in ieder geval genoeg keuze als je niet voor Spongebob Squarepants of een van de Teenage Mutant Ninja Turtles wilt gaan.

De game heeft verschillende modi, maar de meest omvangrijke is toch wel de Grand Prix-modus. Hierin kun je deelnemen aan tien verschillende cups met ieder vier verschillende banen. Je kunt dat doen in vier verschillende snelheden: langzaam tot ‘snel’. Natuurlijk weten we dat deze game zich vooral richt op jongere gamers, maar het meest eenvoudige niveau is wel echt enorm langzaam. Het geeft absoluut niet hetzelfde gevoel van snelheid dat Mario Kart je bijvoorbeeld wel geeft, zelfs op 50cc. Dit is erg jammer, want racegames draaien natuurlijk ook gewoon om snelheid. Maar ook twee niveaus daarboven is het niet eens echt lastig om iedere keer als eerste over de finish te komen.

Wat betreft gameplay is er ook niet echt veel veranderd. Er zijn geen bijzondere veranderingen op het gebied van power-ups, je kunt nog steeds een chief, technicus en monteur selecteren in je team voor extra bonussen en munten verzamelen om onderdelen voor je kart te kopen. Ook zijn er weer time trials en iets dat lijkt op de Balloon Battle-modus van Mario Kart. We hebben het allemaal al wel een keer gezien.

Toch zijn er ook wel punten die iets positiever zijn dan bovenstaande punten. Zo is de voice acting in dit deel een welkome toevoeging, iets dat gek genoeg ontbrak in de vorige game. Het voegt echt wel iets toe aan je speelsessie, als je je favoriete personage ook hoort praten. Ook zien de banen er mooi en kleurrijk uit en zijn ze allemaal in de stijl van Nickelodeon-series. Maar uiteindelijk zorgt het ervoor dat dit deel niet enorm boven Nickelodeon Kart Racers 2 uitstijgt.

Nickelodeon Kart Racers 3: Slime Speedway lijkt vooral weer een kleine verbetering te zijn van het vorige deel, waar de ontwikkelaar zich voor gericht heeft op het toevoegen van meer banen en meer personages. Het toevoegen van stemmen aan de personages is wel een flinke verbetering, maar dat was het dan ook. Het zorgt ervoor dan het onderaan de streep gewoon weer een middelmatige kartgame is die niet slecht is, maar ook niet heel goed.