Resident Evil: Village: Gold Edition
Tim Horsting
Tim Horsting

Resident Evil: Village: Gold Edition is een oké toevoeging op de basegame die (op één fantastisch level na) niet heel veel nieuws weet te brengen. De stemmencast en toegevoegde personages in de mercenaries-modus maken echter veel goed. Het is nét niet de kers op de taart die het had moeten zijn.

Resident Evil: Village was toch wel één van de pareltjes van 2021. In dit vervolg op Resident Evil: Biohazard volgden we wederom “everyman” Ethan Winters die in een obscuur dorp in Oost-Europa op zoek ging naar zijn dochter Rose. Naast de basisgame was er de mercenaries-gamemodus hierbij vocht je in verschillende locaties tegen de monsters uit de game.

Nu Bandai Namco de “Gold Edition” van de game heeft uitgebracht, leek het ons een goed idee om nogmaals in de game te duiken mét alle extras.

First things first: Resident Evil: Village is misschien wel één van de tofste horror-games van de afgelopen jaren. Balancerend tussen horror, humor, gunplay, puzzels en een bonte cast aan personages (en de running gag van Ethans handen die nogal wat te verduren krijgen), voeg daar een prachtige wereld aan toe en je hebt een topgame. Ook in de nieuwe third-person modus blijft de game fier overeind. Jammer is wel dat de cutscenes nog wel in first-person zijn. Deze nieuwe modus doet denken aan de oude Resident Evil-games en is een welkome toevoeging voor mensen die niet heel bedreven zijn in first-person shooters. Wél verliezen sommige schrikmomenten en enge locaties hun glans. Soms omdat je letterlijk al om het hoekje kan kijken.

De “mercenaries” zijn uitgebreid met nieuwe missies en personages. Zo kun je nu als Chris Redfield, Karl Heisenberg én als de imposante Lady Dimutrescu spelen. Deze personages hebben weer eigen wapens en eigenaardigheden. Leuk detail is dat Lady Dimutrescu vanwege haar lengte moet bukken bij elke deur (Net als haar personage in de basegame). Het zijn welkome toevoegingen die de mercenaries-modus nét even wat toffer maken.

Tot slot is er de hoofdattractie: Shadows of Rose. In deze dlc volg je Rose Winters terwijl zij in de geest van de “megamycete” (De schimmel die het verhaal van Resident Evil: Biohazard en Resident Evil: Village in gang zet) kruipt om een speciaal kristal te zoeken. Het brengt haar naar diverse locaties uit de basegame die ze door elkaar hebben gehusseld alsof het het bordspel Doolhof is. Het gebrek aan nieuwe locaties voelt behoorlijk lui aan. Ook omdat de dlc van Resident Evil: Biohazard wél nieuwe locaties en ideeën naar de tafel wist te brengen. Jammer is dat de eerste helft van deze dlc voelt als een herhaling van zetten. Zeker omdat de tweede helft misschien wel één van de beste levels bevat uit de geschiedenis van Resident Evil. Nét als in de basegame is het hetzelfde level wat wederom de show steelt. Echter met een twist die wij niet zullen verklappen. Over twists gesproken: Shadows of Rose bevat een twist die zó weinig impact heeft dat wij verbaasd waren dat hier überhaupt een twist van gemaakt is. Ook heeft Bandai Namco bij de laatste bossfight nét iets te veel lopen spieken bij God of War. Een vreemde keuze zo net voor de release van God of War: Ragnarök

Zowel in de Mercenaries-modus als in de dlc zijn het vooral de personages die weer de show stelen. De acteurs achter Chris Redfield, Lady Dimetrescu, Heisenberg en The Duke schmieren zich door hun tekst en soms “voel” je gewoon dat er met veel lol gewerkt is aan de game. De locaties zijn weer dik in orde en visueel is de game natuurlijk prachtig. Wij speelden de game op de PlayStation 5; de haptische feedback, adaptieve triggers en supersnelle laadtijden waren zeer in orde. De game speelt soepel in 4K en 60fps. Naast de third-person modus, dlc en nieuwe personages zijn er nog enkele cosmetische items, filters en de Village of Shadows-moeilijkheidsgraad toegevoegd aan de game.

Resident Evil: Village: Gold Edition voegt vooral veel toe zonder écht inhoud te brengen. Dit is jammer aangezien de basegame zo goed was. Het gerucht gaat dat Resident Evil 9 het verhaal zal beëindigen dat in Resident Evil: Biohazard is begonnen en in Resident Evil: Village verderging zal afsluiten. Het is te hopen aangezien “Shadows of Rose” als finale écht te zwak was.

Resident Evil: Village: Gold Edition is vanaf nu verkrijgbaar voor PlayStation, Xbox en pc.