Jackbox Party Pack 9

Jackbox Party Pack 9 biedt genoeg plezier voor veel speelsessies, al zijn er spellen die je niet zo vaak zou doen vanwege enkele minpuntjes.

Een tijdje terug mochten we op Gamescom samen met twee mensen van de studio achter de partygames de game al uitproberen en eindelijk kregen we Jackbox Party Pack 9 om ook de andere spelletjes te doen. Lees hier in onze review of de nieuwe spellen in deze negende verzameling party-spellen leuk genoeg zijn om te halen of niet. We bespreken de vijf spellen eerst kort individueel.

Jackbox Party Pack 9

Het idee van Jackbox Games voor een nieuwe verzameling is vaak een nieuwe versie van een of twee bekende spellen maken en dan de rest aanvullen met nieuwe games. De collectie begint met een vervolg op een oude bekende, namelijk Fibbage 4. In dit spel krijg je een stelling en moet je een geloofwaardige leugen invullen en hopen dat anderen op jou stemmen terwijl jij het goede antwoord raadt. Het nieuwe aan deze vierde editie is, naast nieuwe stellingen natuurlijk, dat er een video-gedeelte inzit waarbij je een zeer oud fragment te zien krijgt van een film of reclame die op pauze wordt gezet om een vreemde vraag te stellen. Ook bij het einde moet je een leugen bedenken die voor twee stellingen zou passen en krijg je extra punten als een speler jouw antwoord kiest voor beide stellingen. Fibbage was al vermakelijk en deze vierde versie is een verbetering op de voorgaande versies.

Jackbox Party Pack 9

Roomerang is het tweede spel in Jackbox Party Pack 9. Spelers zijn hier onderdeel van een ‘reality televisieserie’ Hierbij ligt de focus vooral op rollenspellen en op basis van jouw personage grappige antwoorden verzinnen. Je krijgt een karakter-eigenschap om te kiezen en wordt gevraagd daarnaar te handelen, of juist niet. Vervolgens moeten spelers op elkaar reageren en stemmen op het grappigste antwoord voor veiligheid of juist het slechte antwoord voor eliminatie. Mocht een speler zijn geëlimineerd, keert een ‘nieuw’ personage terug – dezelfde speler met een snor, hoedje of andere kleur shirt en een andere klinker in de naam, wat hilarisch kan zijn. Dit spel is erg humoristisch, mits de spelers een beetje inleven in hun personage, anders slaat het de plank een beetje mis, zeker omdat punten worden toegekend op gunfactor. Afhankelijk van de spelers dus een aan- of afrader dus, al is de gameplay zelf erg luchtig.

Jackbox Party Pack 9

Iedereen heeft teveel spullen en in Junktopia ga je rommel proberen te verkopen. Je mag gaan winkelen voor vreemde en gekke voorwerpen om vervolgens twee eigenschappen te beschrijven hiervan. Denk aan een verzameling armen van poppen, een gespierde tuinkabouter, een gouden toilet, een paar smerige slippers of andere gekkigheid. Tijdens een presentatie probeert elke speler zijn/haar voorwerp te verkopen in de hoop dat veel spelers het willen hebben, waarna spelers een rangorde moeten maken van de voorwerpen want zo krijgen spelers hun punten. Wij vonden dit erg grappig, al is het redelijk bepalend welk voorwerp je koopt/krijgt of je al een voorsprong hebt of niet en hoe creatief je er iets van maken. Zo was een vat chemisch afval erg in trek omdat het op de markt gezet werd als anti-schoonmoeder-product. Deze had al meer kans te winnen dan een keramische vis van Atlantis of een gekko voor meer zelfvertrouwen. Je kan het spel voor je laten presenteren, maar wij vonden het des te leuker om het zelf te doen.

Jackbox Party Pack 9

Het spel wat we op Gamescom al konden doen was Nonsensory, het vierde spel van Jackbox Party Pack 9. Hierbij krijg je twee uiterste van een schaal en moet jij iets schrijven of tekenen wat daar tussen valt. Wat zou jij tekenen als je een drie of acht moet tekenen op veiligheid van speelgoed? Daarna ontstaat er vaak een korte luchtige discussie tussen de spelers waarom een mes een acht zou zijn in plaats van een tien. Als laatste moeten spelers hybride tekeningen maken. Kan jij bijvoorbeeld op een schaal van vogel tot vliegtuig een zes tekenen? Vervolgens moeten andere spelers proberen te raden waar op deze schaal jouw antwoord zou zitten. Hoe dichter je bij het antwoord zit, hoe meer punten je verdient met eventueel de mogelijkheid voor dubbele punten met risico als je teveel afwijkt. De humor zit vooral in het bespreken of iets wel of niet op de schaal zit of de tekeningen te bekijken van andere spelers. Erg grappig, maar ook soms frustrerend als het enorm lastig is een gemiddeld cijfer te krijgen omdat het moeilijk is dat te tekenen.

Jackbox Party Pack 9

Het laatste spel van de verzameling is Quixort. In dit actiespel gaan teams van spelers het tegen elkaar opnemen door omstebeurt blokjes te plaatsen op een platform. Het idee is dat spelers uit hetzelfde team samenwerken de juiste volgorde te sorteren. Omdat je slechts luttele seconden hebt voor je antwoord permanent is en afhankelijk van hoe (on)handig de blokken geplaatst zijn je misschien nog lastiger de goede plek kan bereiken, is het een spannend spel. Dit spel vonden wij toch erg wisselend, dat komt voornamelijk door de diversiteit van vragen. Het ene team kreeg een relatief algemene vraag over de volgorde van het menselijke verteringsstelsel, waar de gemiddelde persoon wel enige weet van heeft, terwijl het andere team moest sorteren hoe je je excuses aanbiedt aan een kat volgens een website. Ook is het jammer dat het niet-spelende team moet toekijken en niks kan doen, want dat kan makkelijk vijf tot tien minuten duren met acht spelers. Zeker bij de laatste opdracht, omdat je dan tweemaal je blokjes mag plaatsen.

Al met al is deze negende collectie partygames een leuke toevoeging aan je verzameling, zeker als je van de Jackbox-spellen houdt. Jackbox Party Pack 9 weet met een paar spellen een leuke avond te creëren, al zouden wij bepaalde spellen niet snel meer opstarten, doordat er genoeg andere spellen inmiddels zijn die meer plezier opleveren. Toch blijven ze leuk om te doen en duren ze ook nooit te lang dus als er iets tussenzit wat je minder leuk vind, kan je snel door met iets anders.

Jackbox Party Pack 9 is voor deze review gespeeld op de pc, het spel is ook verkrijgbaar voor PlayStation 4/5, Xbox One/Series X|S en Nintendo Switch.