Hitster

Hitster is in de kern best leuk om te spelen vanwege de groepsdynamiek en het kijken hoeveel liedjes je (goed) kent. De koppeling met Spotify is niet ideaal, sommige liedjes zullen erg onbekend zijn en uiteindelijk ga je de nummers herkennen, maar het is zeker leuk om af en toe uit de kast te halen.

Als je gek bent op liedjes en veel herkent, is Hitster het nieuwe spel voor jou. In dit spel van Jumbo nemen spelers het tegen elkaar op door hun muziekkennis te demonstreren. Lees hier hoe het spel in zijn werk gaat en wat wij ervan vonden.

Het spel werkt als volgt: iedere speler pakt een kaartje van de stapel en legt deze open op tafel. Daarop staat de artiest, titel en het jaartal waarin het nummer als eerst werd uitgebracht van een liedje. Vervolgens wordt de QR-code van de bovenste kaart gescand waardoor het nummer op Spotify wordt geopend en de speler moet raden of dit nummer eerder of later werd uitgebracht dan het nummer wat al in de rij ligt. De eerste speler die het lukt tien nummer goed in de rij te krijgen wint.

Hitster Foto: Joost Klein Middelink

Hitster kan je op een paar moeilijkheden spelen, zodat de uitdaging voor iedereen spannend blijft. De simpele variant is slechts bepalen of het muzieknummer voor of na een van de nummers in de rij moet. Voor gevorderden moet de speler ook de artiest en de titel van het nummer kunnen benoemen om het kaartje te verdienen en als je helemaal verwacht expert te zijn kan je de pro-modus doen, waarbij je het jaartal exact moet raden om het kaartje in je rij te mogen plaatsen. Ook is er de optie om co-operatief te spelen, waarbij je een aantal ‘levens’ hebt voor je tien nummers moet hebben neergelegd als team.

Het spel heeft muziek van begin 1900, maar ook 2022, waardoor de muziek vooral herkenbaar moet zijn. Sommige nummers waren overduidelijk uit een bepaald decennium, terwijl andere nummers ons enorm deden gissen. Deze constante strijd van onzekerheid is leuk, ook als je deze bij andere spelers ziet. Mocht jij het zeker weten tijdens de beurt van een andere speler, kan je proberen het kaartje te stelen door je fiche neer te leggen op de plek waar jij denkt waar het nummer hoort. Als je gelijk hebt, dan mag je het kaartje stelen en bij jezelf neerleggen. Zodoende kan je op het laatst best spannende momenten hebben als meerdere spelers slechts een enkele kaart nodig hebben voor de overwinning.

Hitster Foto: Joost Klein Middelink

Wat bij muziekspelletjes altijd een probleem is – zo ook bij Hitster – is dat muziek een persoonlijke voorkeur is. Wij kenden bijvoorbeeld een aantal nummers totaal niet terwijl anderen dit mogelijk wel kennen. Dat zorgt er altijd voor dat het spel leuk of minder leuk is afhankelijk van de groep waar je het mee speelt. Daarbij is het wat onhandig dat het spel alle muziek uit Spotify haalt, want tenzij je een abonemment hebt, krijg je soms nog wel eens een advertentie. Ook gaat Spotify denken dat alle muziek die je afspeelt ineens je nieuwe interesses zijn, tenzij je een privésessie start elke keer dat je het kaartspel doet.

Daarnaast is het ook de vraag hoe lang het spel lastig blijft als je het vaker speelt. Doordat je op een gegeven moment veel kaartjes hebt gehad, ga je dezelfde tegenkomen. In een gemiddeld potje met vier spelers hoor je namelijk al snel tussen de vijftig en zestig liedjes en er zitten iets meer dan 300 nummers in het spel. Na een paar keer spelen begin je dus dezelfde nummers te horen. Niet dat je daarmee meteen het jaartal hebt onthouden, maar het gaat op den duur wel makkelijker worden.

Hitster is niet alleen een hit onder muziekliefhebbers, omdat er per jaar wel een paar bekende nummers zijn geselecteerd. De koppeling met Spotify is misschien niet helemaal ideaal, maar het werkt wel oké. Het is leuk jezelf en anderen uit te dagen om te bepalen wanneer een liedje voor het eerst verscheen, zeker omdat je sommige nummers totaal verkeerd plaatst, terwijl je anderen vrijwel perfect neerzet.