Fun Facts

Fun Facts is een leuk bordspel waarbij je je vrienden probeert in te schatten en elkaar beter gaat leren kennen door hun antwoorden te rangschikken. Samen lachen na het onthullen en het bespreken van de resultaten is de helft van het plezier.

Als je je vrienden denkt te kennen, probeer dan maar eens Fun Facts uit! In dit partyspel van Asmodee gaan vier tot acht spelers proberen samen te werken met een aantal vragen. Schat jij je vrienden hoger of lager in dan jezelf? Lees onze ervaringen met dit spel in onze review.

Fun Facts Foto: Joost Klein Middelink

Het concept van het spel is vrij simpel. Pak acht kaarten die jullie als team gaan spelen en geef iedereen een pijl om naam en antwoorden op te schrijven. De startspeler van een ronde pakt een kaartje en leest deze voor. Vragen zijn te beantwoorden met een getal, soms tussen de 0 en 100 of juist een getal naar keuze. Vervolgens legt de startspeler zijn of haar kaartje op de tafel en mogen de andere spelers met de klok mee hun antwoord in de rij leggen op volgorde waarvan zij denken dat hun antwoord staat. De startspeler mag dan nog zelf bepalen waar hun antwoord in de rij staat en dan worden deze omgedraaid. Vervolgens wordt gekeken hoeveel gokken netjes op goede volgorde liggen en daarmee verdient de groep punten. Na acht kaartjes kijk je hoeveel punten men heeft verdiend en kan je je score zien.

Een van de eisen dus voor het goed kunnen spelen van het spel is dat de mensen elkaar enigszins kennen of elkaar kunnen inschatten. De vragen zijn namelijk vaak gericht op het elkaars personaliteit. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel uren je per maand sport, hoe erg jouw stemming beïnvloed wordt door hongerig zijn, hoe oud je was in jouw eerste herinnering, hoeveel alcoholische drankjes je per week drinkt of hoe creatief jij jezelf inschat. Ondanks dat spelers elkaar (erg) goed zouden kennen, is het leukste van dit spel dat je vooral om bepaalde antwoorden gaat praten. De ene keer een interessant gesprek over iets wat je nog niet van elkaar wist, de andere keer onder hard gelach.

Fun Facts Foto: Joost Klein Middelink

Fun Facts bevat genoeg kaarten om een hoop potjes te kunnen doen zonder dat je dezelfde vragen krijgt. Daarbij is het ook, afhankelijk van de groep, mogelijk dat dezelfde kaartjes nog andere antwoorden opleveren, waardoor de herspeelbaarheid best hoog is. Het spel wordt pas onhandig om te spelen zodra je de meeste mensen in de groep niet of nauwelijks kent omdat het dan slechts puur gokken is en hopen dat je goed gokt. Nu zijn de meeste mensen die samen spelletjes doen enigszins bekend met elkaar, waardoor het spel niet al te lastig is om te spelen.

Zodoende is Fun Facts ook zeker een leuke aanrader voor een luchtig spel, danwel voor een korte spelsessie of tussen andere spellen door. Als de groep elkaar kent, biedt het spel een enorm leuke ervaring waarbij je elkaar nog beter gaat leren kennen dan je denkt. De vragen zijn gevariëerd tussen relatieve simpele vragen die je makkelijk kan inschatten tot vragen waarbij je alle spelers elkaar goed ziet bekijken om een gok te nemen. De bespreking na de onthulling is ook een beleving van het spel waarbij je met elkaar vergelijkt of je elkaar goed genoeg kent. Samen lachen over de resultaten zorgt er ook voor dat dit bordspel best vermakelijk is om met een groep te spelen.