Evil West

Evil West is een toffe actiegame in het Wilde Westen, maar dan vol met vampieren. De constante actie door gevechten met vreselijke monsters, waarbij je toffe vaardigheden inzet zoals speciale klappen of unieke wapens kan gebruiken, zorgt voor een hoop plezier. Toch zijn er een aantal zaken die niet helemaal soepel lopen, waardoor het net geen topper wordt.

In Evil West beleef je de bizarre tijd van het Wilde Westen, wat in dit geval geïnfesteerd is met vampiers. Het is aan jou om ze uit te roeien en de mensheid veilig te houden.  Lees in deze review wat wij vonden van deze klassieke periode in een ander jasje.

Evil West

Het verhaal neemt je mee in het avontuur door direct met actie te beginnen. In een trein blijken voorraden zoals bloed en verse lichamen te zitten die gebruikt worden door vampiers om te overleven. Deze trein wordt ontspoord en jij moet de restanten kapot maken. Gedurende deze introductie leer je hoofdzakelijk de besturing van het spel en hoe de gameplay werkt.

Je vecht vooral tegen de duistere krachten door je vuisten te gebruiken. Door simpele klappen uit te delen, stevige klappen om de vijand de lucht in te krijgen of andere moves om jezelf te beschermen, moet je proberen in leven te blijven. Gaandeweg krijg je wapens tot je beschikking, van een simpel pistool voor minimale impact, een geweer voor schoten op zwakke plekken, een shotgun voor een hoop schade op korte afstand en meer. Ook krijg je voor je vuisten andere krachten en kan je zelf verschillende upgrades kiezen die je sterker maken.

Tijdens het eerste uur vecht je vooral tegen misvormde wezens die niet helemaal op vampiers lijken, maar vlug ontmoet je sterkere en gevaarlijkere vampierachtigen. Al snel werden we overspoeld door deze monsters waardoor simpele tactieken ineens niet zo effectief meer waren. Door gebruik te maken van de omgevingen en soms nieuwe krachten, kan je vijanden snel overmeesteren.

Evil West is in de kern een lekker simpele game waarin je veel vecht, met wat extra wapens. Toch zijn er wat zaken waardoor de game niet een absolute topper is. Zo bewegen de cutscenes erg ruw en onrustig, waardoor het lastig is een goede concentratie te hebben en door te hebben wat er precies gebeurt. Ook voelt de game soms wat onafgewerkt, we moesten bijvoorbeeld aangevallen worden door een hoop vijanden, maar omdat de trigger voor dit gevecht nog niet was gestart, stonden de monster inactief en moesten we eerst langs ze heen lopen voor ze vijandig werden.

Daarbij vloeit de game niet helemaal soepel in een gevecht, zoals bijvoorbeeld een Bayonetta of Devil May Cry wel doet. Aanvallen lijken niet samen te werken, waardoor er duidelijk een animatiepauze zit tussen moves. Ook wanneer je wilt ontwijken, kan dat pas wanneer de vorige animatie is afgelopen, iets wat soms tot je ondergang kan leiden. Qua gameplay lijkt het wel deze uitstraling te hebben, dus het is jammer dat dit niet helemaal tot zijn recht komt.

Evil West is een vermakelijke actiegame met een leuk thema en speelt lekker weg in de kern. Toch zijn er een paar puntjes van kritiek die zorgen dat het geen hoogvlieger wordt. De soms chaotische cutscenes, de ietwat rommelige zaakjes en het ontbreken van vloeiendheid in gevechten zorgen er helaas voor dat er betere hack-and-slash-games zijn. Dat neemt niet weg dat het alsnog een leuke game is om te doen, al helemaal als je het thema tof vindt.

Voor deze review is Evil West gespeeld op een pc. Het spel is ook verkrijgbaar voor PlayStation 5/4, Xbox Series X|S / One en pc.