Rainbow
Janneke Ooms-Janssen
Janneke Ooms-Janssen

Rainbow is een grappig kaartspel dat je gemakkelijk kunt spelen wanneer je niet veel tijd hebt, maar toch iets uitdagends wil doen. In dit spel moet je goed onthouden welke kaarten de tegenspeler op hand heeft en welke kleur de achterkant heeft van de kaarten die al openliggen. Een grappig aspect is dat jouw tegenspeler de achterkant van jouw kaarten kan zien, maar jij zelf niet. Je moet dus zowel de achterkant van de openliggende kaarten in de gaten houden, als de kaarten van jouw tegenstander. Dat is een beste opgave! Een leuk spel dat een hogere score had gekregen als er wat meer strategie en variatie in zou zitten.

Van 999 Games verscheen afgelopen jaar het korte kaartspel Rainbow, een spel dat je speelt met twee spelers. Het is de bedoeling dat je regenbogen vormt door elke beurt kaarten toe te voegen aan de ‘regenboogkaarten’. Samen met jouw tegenstander vorm je één regenboog. Als je per ongeluk de natuurlijke (volg-)orde verstoort, verlies je de ronde!

Rainbow_Kaarthouder Foto: Janneke Ooms-Janssen

In Rainbow krijgt iedere speler aan het begin van het spel drie kaarten. Elke speler mag alleen de kant van de kaarten bekijken die hij of zij ziet tijdens het trekken van de kaarten. De achterkant van de regenboogkaarten hebben een andere kleur, die alleen de tegenstander kan zien. Iedere beurt mag een speler kiezen om één, twee of drie kaarten op tafel te leggen. Hier zit een voorwaarde aan: als je een tweede of derde kaart wil leggen moet je eerst een van de andere regenboogkaarten op tafel omdraaien, waardoor de achterkant open komt te liggen. Indien dit ervoor zorgt dat er twee kaarten van dezelfde kleur openliggen of er een zwarte kaart wordt omgedraaid, gaan de regenboogkaarten naar de tegenspeler. Als je ervoor zorgt dat er zes verschillende kleuren kaarten openliggen, mag je de zes kaarten op je eigen stapel leggen. Wie aan het einde van het spel de meeste kaarten in zijn of haar stapel heeft, heeft gewonnen.

In het doosje vind je ook een kleine kaartenhouder, die je rechtop in de uitsparing kunt zetten. Dit is erg handig, want hierdoor vallen de kaarten niet om en zie je tijdens het spelen echt alleen de kleur die je mag zien. Het is van belang dat je goed oplet welke kaarten de andere speler op hand heeft. Jij weet immers welke kleur er aan de achterkant zit van zijn of haar kaarten. Dit geeft een voordeel bij het omdraaien van de kaarten. Rainbow is dan ook een grappige combinatie van een geheugenspel en het lezen van gezichtsuitdrukkingen van de tegenstander. Al is er is ook sprake van een geluksfactor. Je moet de mazzel hebben om de juiste kaarten te trekken en als je niet weet welke kleur de achterkant van jouw kaart heeft is het nogal een gok om deze om te draaien.

Rainbow_Speloverzicht Foto: Janneke Ooms-Janssen

Rainbow is een gezellig en kort spelletje dat je gemakkelijk leert en waarbij je toch je hersenen goed moet gebruiken. Voor de mensen die problemen hebben met het zien van kleuren zouden wij dit kaartspel niet direct aanraden. Doordat iedere kleur een eigen symbool heeft op de regenboogkaart is het zichtbaar om welke kaart het gaat. Daarentegen is het een stuk moeilijker om al deze kleine symbolen te herkennen en uit elkaar te houden dan om alleen de kleuren te onthouden. Je speelt een potje in ongeveer tien minuten met twee spelers vanaf zeven jaar. Vanaf deze leeftijd is dit kaartspel al goed te spelen vanwege het simpele concept en de aanwezige geluksfactor.