Nacon MG-X Pro voor iOS

Enerzijds is de Nacon MG-X Pro echt een fantastische controller voor je iPhone. Aan alles merk je dat je te maken hebt met een premium product. Alleen het feit dat recente iPhones gewoon niet lekker in dit speciaal voor Apple-telefoons ontworpen apparaat passen zorgt voor aftrek van punten.

Gamen op je mobiel is niet meer weg te denken uit het huidige gamelandschap. De opkomst van streamingdiensten, maar ook services als Apple Arcade laten zien dat je niet langer meer een dikke game-pc of console nodig hebt om volwaardige spellen te spelen. Eerder dit jaar recenseerden we al de Nacon MG-X Pro voor Android-toestellen en nu heeft Nacon ook een editie uitgebracht speciaal voor iOS. Wij voelden deze nieuwe versie aan de tand en keken voor je of de controller net zo’n aanrader is voor het Apple-ecosysteem.

Wanneer je de controller uit de doos haalt, ziet hij er niet veel anders uit dan de versie voor Android, op de kleur na dan. Voor Android heeft Nacon voor zwart gekozen en voor de iPhone-variant is gekozen voor wit. Ook zijn de statuslampjes waarop je bijvoorbeeld de batterijlading kunt aflezen iets veranderd. Dat neemt niet weg dat het apparaat ook in het wit bijzonder premium oogt en ook voelt. Ook als we kijken naar het schuifsysteem dan voelt dit buitengewoon solide en heb je gewoon een stukje kwaliteit in handen.

De MG-X Pro verbindt middels Bluetooth 5.0 met je iPhone en gebruikt dus niet zoals de concurrentie de Lightning-aansluiting onderaan de telefoon. Wat betreft de toekomst is dat een verstandige keus. Apple is namelijk verplicht om de poort aan te passen naar een generieke USB C-aansluiting, waardoor je hier voorlopig niet bang hoeft te zijn voor verloopstukjes. Een ander voordeel is dat je telefoon gewoon met hoesje en al in de MG-X Pro gaat, iets waar we ons bij andere controllers aan stoorden als dit niet kan. Praktisch iedereen heeft tegenwoordig een hoesje om zijn mobiel en het voelt niet goed om hem zonder in zo’n klem te drukken.

Overigens rust je iPhone op een laag rubber, waardoor de kans op beschadigingen eigenlijk nihil is. Wel heeft Nacon hier toch wel een misser begaan. iPhones hebben een behoorlijk groot camera-eiland en de MG-X Pro houdt hier geen rekening mee. Het resultaat is dat de telefoon niet in het inhammetje gaat waardoor hij “los” zit aan die kant. Nu is de klem stevig genoeg en wordt de telefoon ook aan de onderkant ondersteund, waardoor hij niet uit de controller zal vallen, maar het is wel een vreemde fout in het ontwerp dat toch een hele specifieke doeltelefoon heeft. We hebben verscheidene Pro- en non Pro-iPhones in de controller gehad en overal blokkeerde het camera-eiland optimale installatie. Sterker nog, bij de iPhone 13 Pro, waarmee we de Nacon voornamelijk hebben getest, rust een van de cameralenzen precies op een plastic hoekje. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn en is gewoon erg slordig.

Een ander nadeel is het feit dat je je iPhone niet op kunt laden tijdens het spelen. Zeker wanneer je grafisch zware games speelt, wil het hard gaan met de batterij van je telefoon. Waar je bij een Razer Kishi of een Backbone kunt opladen tijdens het spelen, is dat hier niet het geval. Zeker wanneer je de rest van de dag nog met je telefoon moet en niet in de gelegenheid bent om op te laden, kan dit een reden zijn om toch voor een andere controller te kiezen.

Gelukkig zijn er ook genoeg voordelen te vinden, waarvan de belangrijkste is dat hij heerlijk in de hand ligt. Het is als het ware alsof je een Xbox Series-controller in de handen hebt, waarbij zelfs de wat ruwere achterkant is meegenomen in het ontwerp. Alles aan de MG-X Pro voelt fantastisch, van de knoppen tot de triggers, de bumpers en de sticks. Aan alles kun je merken dat je met een premium product te maken hebt. Ook de batterijduur van twintig uur is flink lang en zorgt ervoor dat je behoorlijke gamesessies kunt houden.

Het prijskaartje van de Nacon MG-X Pro is niet mals met een adviesprijs van € 119,90 (ter vergelijking, de Android-versie kost €79,90). Wel is het zo dat we deze prijzen ook bij de concurrentie terugzien en ook de verschillen met Android-varianten zijn niet uniek.

We hebben gemengde gevoelens bij de iOS-versie van de Nacon MG-X Pro. Aan de ene kant is het een fantastische controller die we aan iedereen aan zouden willen raden. Aan de andere kant zijn er wel de nadelen van het niet kunnen opladen van je telefoon tijdens het spelen en het feit dat de iPhones die wij hebben getest gewoon niet goed in de controller passen. Dat laatste is eigenlijk onbegrijpelijk voor een apparaat dat specifiek voor die telefoons is ontworpen. Daarom krijgt het ook niet de maximale score.