Queensland
Janneke Ooms-Janssen
Janneke Ooms-Janssen

Queensland is een aardig tegellegspel met een aantal verassende spelelementen. Toch voelt het spel aan als een oude bekende met wat variaties hier en daar. Het blijft gelukkig uitdagend om te spelen omdat er veel factoren zijn om rekening mee te houden. De balans vinden tussen deze elementen is erg belangrijk. Queensland heeft daarbij zeven scenario's voor de solovariant die zeker de moeite waard zijn.

Van 999 Games verscheen onlangs het spel Queensland, het eerste grote spel dat door henzelf ontwikkeld is. In Queensland is er sprake van een enorme paddenplaag sinds de roze Cane Toad geïntroduceerd werden. Deze oorspronkelijk Hawaiiaanse paddensoort werd naar Australië gehaald om kevers uit het suikerriet te verdrijven, maar helaas is dat niet wat ze deden: de padden blijven zich maar vermenigvuldigen. Aan jou de taak om de padden naar de vijvers te lokken en ze zo uit het spel te verwijderen. Helaas lok je ze weer naar het land door elke beurt suikerriet en graan aan te leggen. Zoek de balans en win het spel!

Queensland_Speelgebied Foto: Janneke Ooms-Janssen

In Queensland bestaat elke beurt uit vier fasen die je steeds in dezelfde volgorde doorloopt. Je start jouw beurt door een tegel uit de markt aan te leggen aan jouw starttegels. Hier leg je één, twee of drie padden op, dit is afhankelijk van de plek in de markt. De tegel moet goed passen aan de andere tegel, zoals je kent van bijvoorbeeld Carcassonne. Alle padden in jouw gebied moeten stappen zetten in de windrichting van de pijl. In het midden van alle spelers ligt een kompas, zodat iedere speler weet welke kant de padden op moeten. Zodra er vijf padden in een vijver zijn beland, verwijder je de padden en scoor je direct vijf punten. Als er zes of meer padden in jouw vijver zitten, krijg je maar drie punten. Als de pijl op de tegel blauw is, mogen de andere spelers ook kiezen of zij de padden een zet verplaatsen. Let op! Een pijl naar het noorden die voor jou naar boven wijst, kan voor een andere speler een stap naar links zijn.

Aan het einde van dit tegellegspel kun je punten verdienen middels volledig omkaderde gebieden. Dit is een spelmechanisme dat overeenkomt met veel andere tegellegspellen. Een grappig element is dat alle tegels waar nog padden op liggen vóór deze puntentelling uit het spel worden gehaald. Dit maakt dat Queensland zo nu en dan aanvoelt als iets dat we al eerder hebben gespeeld. Wel komt Queensland met een aantal extra elementen waardoor je uitgedaagd wordt. Je moet de strategie van de tegenstander proberen in te schatten en hierop inspelen door geschikte tegels uit de markt te halen en er zijn door de uitgebreide eindtelling veel zaken waarop je moet inspelen. Al met al is het een afwisselend en verassend tegellegspel van goede kwaliteit, dat ondanks dat wel veel overeenkomsten heeft met andere tegellegspellen.

Queensland_Speloverzicht Foto: Janneke Ooms-Janssen

Queensland speel je met maximaal vier spelers, maar het is ook solo te spelen. Je bent ongeveer 45 minuten bezig met een potje. De speelstukken zijn van goede kwaliteit en voor de prijs is het een vrij uitgebreid spel. Voor de solovariant zijn er zeven scenario’s beschikbaar. Elk scenario heeft een ander einddoel in oplopende moeilijkheidsgraad. Een voorbeeld van zo’n scenario is: “Zorg dat je vóór het verwijderen van tegels met padden niet meer dan vier padden overhebt”. Daarbij kun je deze scenario’s spelen op drie niveaus waarbij het expert-niveau inhoudt dat je speelt tegen de padden. De scenario’s kunnen nog vrij ingewikkeld zijn om te voltooien. Het verslaan van de padden is echter erg gemakkelijk en helaas kwamen er nergens zangvogels uit.