Hogwarts Legacy

Hogwarts Legacy is uiteindelijk de Harry Potter-game geworden waar veel fans al jaren op zitten te wachten en misschien nog wel meer dan dat.

Eind jaren 90 verscheen het eerste Harry Potter-boek en waarschijnlijk had J.K. Rowling niet verwacht dat het zo’n ongelooflijk groot succes zou worden. Inmiddels zijn we meer dan twintig jaar verder en zijn er tientallen films en games verschenen, maar de laatste console-game, LEGO Harry Potter: Jaren 5-7, stamt alweer uit 2011. Het is dus hoog tijd voor iets nieuws. De magische wereld van Harry Potter leent zich namelijk uitstekend voor een prachtige openwereld-game en dat is dan ook precies waar de mensen bij Avalanche Software de afgelopen jaren aan hebben gewerkt. Je zou misschien denken dat dit de ontwikkelaar is achter de Just Cause-franchise, maar dat is Avalanche Studios. De ontwikkelaar achter Hogwarts Legacy is vooral ‘bekend’ van Disney Infinity 3.0 en Cars 3: Driven to Win. Het was dus wel even spannend of ze geschikt waren voor het maken van een game waar Harry Potter-fans jaren op hebben gewacht. Hieronder kun je lezen of dat is gelukt.

Hogwarts Legacy speelt zich zo’n honderd jaar voor de gebeurtenissen van Harry Potter af. Jij bent een vijfdejaars student, maar komt nu pas voor het eerst naar Hogwarts (Zweinstein). Je reist samen met professor Eleazar Fig af naar Hogwarts, maar onderweg wordt de koets aangevallen door een draak. Het is het begin van een reeks vreemde gebeurtenissen die voorafgaan aan het moment waarin je daadwerkelijk Hogwarts binnenstapt. Tijdens die gebeurtenissen kom je er wel achter dat je anders bent dan andere tovenaars; je kunt namelijk oude magie zien, voelen en zelfs gebruiken. Het blijkt al snel dat jij niet de eerste bent die dit kunt en gaandeweg kom je meer te weten over deze oeroude magie. Met de hulp van professor Fig kom je uiteindelijk steeds meer te weten over jouw speciale krachten, maar er zijn meer geïnteresseerden.

Het verhaal in Hogwarts Legacy is een belangrijk onderdeel van de beleving, dus we willen eigenlijk zo weinig mogelijk details vrijgeven. Wel kunnen we vertellen dat het perfect past binnen de magische wereld die J.K. Rowling meer dan twintig jaar geleden heeft bedacht. Het mooie is ook dat, hoewel het een compleet nieuw verhaal is, er enorm veel verwijzingen zijn naar de wereld die we al kennen uit de boeken en de films. Dat zorgt er ook voor dat je al direct een aanknopingspunt hebt en dat je niet overdonderd wordt met alleen maar namen van nieuwe personages en locaties. Zo speelt het spel zich ook voor een groot gedeelte af in Hogsmeade (Zweinsveld), een dorp in de buurt van Hogwarts waar alleen maar tovenaars en heksen wonen, zweven de geesten die we kennen uit de boeken en films al rond door het kasteel en kom je achternamen tegen die een belletje doen rinkelen.

Voordat je aan je avontuur begint, kun je natuurlijk je eigen personage creëren. De ontwikkelaar heeft hier veel aandacht aan besteed en heeft geprobeerd iedereen de mogelijkheid te geven om zichzelf zo goed mogelijk na proberen te maken. Allereerst kies je uit vooraf gedefinieerde personages met bijvoorbeeld vrouwelijke of mannelijke kenmerken en een lichte of donkere huidskleur. Daarna kun je alles aanpassen: wil je liever een ander kapsel, groene ogen, kleinere wenkbrauwen of  grotere lippen? Aan bijna alles is wel gedacht, zelfs de toon van je stem kun je instellen zoals jij dat wilt. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een personage met vrouwelijke kenmerken, maar wel met een wat zwaardere stem. Het lijkt erop alsof Avalanche Software het toegankelijk heeft proberen te maken voor iedereen, ongeacht hoe je eruit ziet of hoe je je voelt, en dat kunnen wij in deze tijd alleen maar toejuichen. Je hebt later nog de kans om je personage aan te passen in een winkeltje in Hogsmeade, dus je hoeft niet direct het perfecte personage samen te stellen.

De game is overigens niet alleen op dat vlak enorm inclusief. Zo kom je tijdens je avontuur ook een onderzoekster tegen die het heeft over haar vrouw, komen de leraren van Hogwarts uit alle hoeken van de wereld, praten ze niet over jou als hem of haar (wat natuurlijk ook gemak vanuit de ontwikkelaar kan zijn) en heb je ook een aantal keren te maken met een personage dat transgender is. Het lijkt een beetje een antwoord te zijn op de controversiële uitspraken die gedaan zijn door J.K. Rowling.

Hogwarts kent vier verschillende afdelingen waar je als leerling in terecht kan komen: Gryffindor, Ravenclaw, Hufflepuff en Slytherin. Zoals gebruikelijk wordt dit gedaan door de sorteerhoed en dat is ook het geval in Hogwarts Legacy. Na het beantwoorden van een reeks vragen, doet de hoed een voorstel, maar gelukkig heb je de mogelijkheid om zelf te kiezen in welke afdeling je terecht wilt komen. Uiteindelijk maakt het voor het grote verhaal niet zoveel uit welke afdeling je kiest.

Je bent natuurlijk een tovenaar of heks en gek genoeg heb je nog geen toverstok tot je beschikking. Samen met een klasgenoot reis je al vrij snel af naar Hogsmeade waar je een bezoek brengt aan Olivander’s. Hier koop je je eerste toverstok en ook hier zijn weer verschillende verwijzingen naar de Harry Potter-boeken te ontdekken. Je toverstok kan je, net zoals zoveel dingen in deze game, helemaal samenstellen zoals jij dat wilt. Wil je er een met een haar van een eenhoorn of liever met de veer van een Feniks? Wil je er een van beuken- of eikenhout? Moet die lang of kort zijn? Je kunt het allemaal instellen, net zolang tot jij de perfecte toverstok hebt gevonden. Het is trouwens puur een cosmetisch iets, want voor de kracht van je spreuken maakt het niet uit.

Na dit alles ben je klaar om je eerste les te volgen: je zit natuurlijk wel gewoon op een toverschool. Je volgt lessen als Divination, Potions en Defence Against the Dark Arts, maar ook leer je om te gaan met magische planten en hoe je moet vliegen. Gelukkig nemen de lessen niet heel veel van je tijd in beslag en wordt het vooral gebruikt om nieuwe spreuken te leren. Hogwarts Legacy is namelijk een actie-RPG en geen magische school-simulator. Je leert niet alles in een keer en het duurt uiteindelijk meer dan tien uur voordat je alle spreuken kunt gebruiken. Uiteindelijk is dat ook fijn, omdat je op die manier ook echt kunt wennen aan de verschillende spreuken en weet welke je waarvoor moet gebruiken.

De spreuken zijn, hoe kan het ook anders, het meest belangrijke onderdeel van deze game. Je moet ze gebruiken voor het oplossen van de puzzels die je tegen zult komen, maar ook voor het vechten. De manier waarop Avalanche Software spreuken heeft toegepast in Hogwarts Legacy is erg aangenaam. In eerdere games moest je nog wel eens een bepaalde beweging uitvoeren om een spreuk te activeren, maar dat hoef je hier gelukkig maar een keer te doen, namelijk wanneer je een nieuwe spreuk leert. Daarna kun je deze gebruiken door simpelweg de R2-knop ingedrukt te houden en vervolgens op de actieknop te drukken waar je de spreuk aan gekoppeld hebt.

De belangrijkste spreuk die je moet gebruiken, is Revelio. Dit is een van de weinige spreuken die je direct kunt uitvoeren, net zoals een standaardaanval die je activeert door kort R2 in te drukken. De Revelio-spreuk kun je het beste vergelijken met ‘Witcher Sense’ uit The Witcher 3. Door het activeren zie je bijvoorbeeld voetstappen die je anders niet kunt zien en kun je door muren heen kijken om kisten te zien die kleding, geld of andere items bevatten. Je gebruikt het ook om rollen perkament te zoeken die verborgen zijn door de gehele wereld. Het is een van de vele dingen die je kunt doen om meer ervaringspunten te krijgen om zo een hoger level te bereiken.

De spreuken gebruik je, zoals eerder vermeld, voor het oplossen van puzzels, bijvoorbeeld door het verplaatsen van objecten, het repareren van bruggen en activeren van doorgangen, maar natuurlijk ook voor het vechten. Je komt op je avontuur verschillende vijanden tegen, zoals trollen, goblins (kobolden), spinnen maar ook mensen. Je kunt met de R2-knop een standaardaanval inzetten, maar het draait natuurlijk allemaal om het combineren van spreuken. Zo kun je een tegenstander naar je toetrekken met Accio, vervolgens laten zweven met Leviosa en stuur je ze het hiernamaals in met Bombarda.

Tegenstanders zullen zich ook beschermen tegen je aanvallen door een schild te toveren. Deze kun je breken met de juiste spreuk en dat weet je weer door de kleur van je schild en spreuk. Een rood schild, breek je met een rode spreuk (vaak iets met vuur) en een blauw schild met een blauwe. Het is simpel, maar zorgt wel voor de nodige strategie tijdens de gevechten. Daarnaast kun je ook nog oude magie gebruiken, bijvoorbeeld door het gooien van objecten met R1 en een grote aanval door het indrukken van zowel L1 als R1. Dit kun je overigens niet constant doen, maar alleen wanneer het bijbehorende balkje vol is. Dit alles zorgt ervoor dat de gevechten niet eentonig worden, ook omdat je niet constant moet vechten, en dat het zeker op een niet al te hoge moeilijkheidsgraad goed te doen is.

Zoals hierboven vermeld is Hogwarts Legacy een actie-RPG, vergelijkbaar met The Witcher 3: Wild Hunt (op de meest positieve manier denkbaar). De hoofdmissies draaien om het ontrafelen van het mysterie rond de oude magie en het tegenhouden van de goblin Ranrok, die een vorm van oude donkere magie heeft gevonden en daardoor een bedreiging vormt voor de tovernaarswereld. De hoofdmissies spelen zich niet alleen maar af op Hogwarts, want de wereld die geschapen is, is zoveel groter dan dat. Je komt in dorpjes waar je nog nooit van hebt gehoord en ziet dingen die je niet eerder zag. De wereld is erg groot, maar gelukkig is er ook een vorm van fast travel. Het voelt heerlijk om een wereld te ontdekken die je voor je gevoel al een beetje kent, maar blijkbaar niet goed genoeg.

Naast de hoofdmissies is er enorm veel te doen in Hogwarts Legacy. Zo kun je kleine opdrachten uitvoeren om ervaringspunten te verdienen, zoals het kapotmaken van ballonnen terwijl je vliegt op je bezem, vijandige kampen overnemen, fabeldieren vangen en verzorgen en nog veel meer. Daarnaast zijn er natuurlijk ook de nodige nevenmissies die je kunt voltooien voor betere kleding of gewoon geld. Ook het niveau van deze missies is erg hoog, wat niet altijd het geval is in openwereld-games. Zo stuitte wij op een missie waarin wij een winkel hadden gekocht en de huiself aangaf dat er een kist in het magazijn stond waar we maar eens naar moesten kijken. Er volgde daarna bijna een half uur aan waanzinnige puzzels, spannende momenten en een gevecht dat we deels ondersteboven moesten uitvoeren. Natuurlijk zitten er ook missies tussen als: breng dit naar die persoon en je krijgt van mij dat, maar dat heb je altijd wel in dit soort grote games.

Hoewel de mensen bij Avalanche Software veel vrijheid hadden bij het maken van dit spel, stond het ontwerp van Hogwarts zelf natuurlijk al deels vast door de films. Toch zitten er veel ruimtes in die we alleen maar kennen van de boeken. Denk aan de keuken waar de huiselfen werken, de leerlingenkamers van Ravenclaw en Hufflepuff en nog veel meer. Alles zit zo enorm vol met detail, zoals bijvoorbeeld bewegende schilderijen en beeldjes van fabeldieren, dat je je ogen uit blijft kijken. Het voelt bijna alsof je zelf in de magische wereld wordt gezogen. De herkenbare muziek draagt hier ook enorm aan bij.

Hogwarts Legacy heeft onze verwachtingen overtroffen. Het heeft daadwerkelijk iets magisch om rond te lopen door de gangen van Hogwarts en de winkels in Hogsmeade, maar ook ver daarbuiten. De wereld zit vol geheimen die je wilt ontrafelen en heeft een boeiend verhaal. De personages zijn leuk en interessant. Het vechten voelt lekker vloeiend aan en de puzzels zijn niet te makkelijk en niet te moeilijk. Het is overduidelijk gemaakt door grote fans van de Harry Potter-franchise, maar vooral ook voor alle fans. Zelfs als je geen grote fan bent van Harry Potter, is het nog steeds een hele toffe game als je wel houdt van openwereld-avonturen.

Hogwarts Legacy is voor deze review gespeeld op de PlayStation 5. De game is ook verkrijgbaar voor Xbox Series X|S en pc. Later dit jaar zullen er ook versies verschijnen voor PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch.