7 Rounds

7 Rounds speelt makkelijk weg tussen wat grotere spellen. Inhoudelijk biedt het niet bijster veel diepgang omdat je vooral op geluk moet berusten welke kaarten je trekt. Toch is er wel enige tactiek en kan het spel spannend zijn. Erg leuk om een paar potjes te doen achter elkaar, maar langer dan dat zal het niet interessant blijven.

7 Rounds is het eerste kaartspel uit de eigen keuken van White Goblin Games, de uitgever die we kennen achter bijvoorbeeld MicroMacro, Everdell en Unmatched. Het spel is geschikt voor twee tot vijf spelers vanaf acht jaar en zou vlot weg moeten spelen. Lees in onze review wat we vonden van dit kleurrijke spel.

Zoals de naam van het spel doet vermoeden, wordt het spel gespeeld over zeven rondes. Na zeven rondes wordt gekeken wie de meeste punten nog op handen heeft. Elke ronde werkt hetzelfde; een speler begint met vier kaarten, trekt een kaart en speelt er een. Afhankelijk van welke kaart dat is, gebeurt er een actie die invloed heeft op de kaarten die spelers in de handen hebben. Er zijn zeven kaarten met elk een unieke actie, zoals kaarten stelen, afleggen of zelfbescherming voor acties van anderen. De ene kaart forceert spelers om kaarten af te leggen, de ander weer om te ruilen. Uiteindelijk kunnen spelers elkaar zodanig beïnvloeden dat aan het einde van het spel pas bekend wordt wie wint.

7 Rounds Foto: Joost Klein Middelink

Doordat het een enorme dosis geluk is welke kaart getrokken wordt en ook gespeeld, bouwt de spanning op naarmate 7 Rounds vordert. Dat betekent ook dat de eerste paar beurten dan ook enigszins nutteloos voelen doordat alles wat er gebeurt weinig invloed heeft op de laatste paar beurten. Zelfs daarna is het nog een enorme lading geluk of je de kans krijgt handig je kaarten in te zetten of dat je door de andere spelers geforceerd wordt een willekeurige hand te pakken.

Wie de startspeler is bepaalt namelijk enorm welke invloed een speler heeft, zeker in de laatste ronde. De speler die als eerste aan de beurt is kan van alles spelen, maar gezien de andere spelers nog kaarten gaan spelen, kan je daar niets meer tegen doen. Als laatste speler kan je soms nog een allesbeslissende actie uitvoeren. Dat zorgt ervoor dat tactiek soms ver te zoeken is, al is er met meer spelers een lagere kans dat je kaarten moet wisselen. Wat ook enigszins teleur stelt, is dat sommige kaarten enorm overbodig voelen. De kaarten met een twee betekenen niks anders dan een nieuwe kaart pakken en spelen, oftewel vooral een vervuiling van je hand. Ook doet de kaart met een vier helemaal niets en dat is jammer want zodoende voelen deze twee kaarten als opvulmateriaal en lijken weinig toe te voegen aan het spel.

7 Rounds Foto: Joost Klein Middelink

7 Rounds is zodoende vooral een luchtig kaartspel dat bij uitstek geschikt is tussen grotere spellen door of juist als je slechts tijd of zin hebt voor een simpel spel dat snel wegspeelt. Inhoudelijk zal er geen diepgaande tactiek gevraagd worden en is het dus ook erg snel te leren en te spelen. Daardoor zal het niet lang de aandacht houden, maar perfect voor even een paar potjes als smaakverfrisser voor je iets anders gaat doen, zeker omdat er vooral veel geluk bij komt kijken.