Do Not Open
Tim Horsting
Tim Horsting

Do Not Open is een licht frustrerende game die door zijn korte duur eigenlijk geen indruk achter weet te laten.

Do Not Open speelt als een duistere escaperoom in een angstaanjagend landhuis. Je verzamelt aanwijzingen, ontgrendelt kamers en lost puzzels op om uiteindelijk tot de waarheid te komen. Dit wordt ook nog eens gecombineerd met een toffe visuele stijl, dus op papier klinkt het als een succes.

Do Not Open begint met een prima introductielevel in de kelder van het grote huis, maar daarna overspeelt de game nét iets te veel zijn hand. Hierdoor weet het je ook nooit meer echt helemaal terug te pakken. Zodra het monster achter je aan komt, dien je zo snel mogelijk jezelf te verstoppen in een kast. Deze verstopplekken schaars noemen gaat wat ver, maar het is toch wel even zoeken. Als je gepakt wordt, moet je de hele puzzel opnieuw maken. Gelukkig vernieuwen sommige puzzels zich wel, maar na drie keer hetzelfde puzzeltje waren wij er wel flauw van. Dit is iets dat we vorig jaar ook al zagen in de Resident Evil-kloon:  Fobia: St Dinfna Hotel. Hierdoor voelt de game bijna als een “soulslike”, maar dan zonder toffe gevechten. Een ander punt van aandacht is de lengte. Wij waren na een uurtje of twee a tweeëneenhalf wel uitgespeeld en dit was inclusief diverse puzzels opnieuw te moeten doen. Het voelt een beetje alsof de herhaling onderdeel is van de formule om de gameplay nog nét iets langer te rekken.

Do Not Open is vooral een korte game die weinig impact weet achter te laten. Visueel weet de game wél indruk te maken en met enkele sterke schrikeffecten kan het soms zelfs behoorlijk spannend zijn.

Wij speelden de game op de PlayStation 5, waar deze zeer soepel en zonder bugs of glitches draaide. Het triggereffect, 3D audio en de haptische feedback worden niet benut.

Do Not Open is nu verkrijgbaar voor PlayStation en pc.