Fobia: St. Dinfna Hotel
Tim Horsting
Tim Horsting

Fobia: St. Dinfna Hotel is een prima first person survival horror game die door te veel spieken en te weinig "schwung" zijn eigen potentie ziet struikelen. De bizarre levels en het sterke verhaal maken gelukkig wel veel goed.

Fobia: St. Dinfna Hotel is het debuut van het Braziliaanse Pulsatrix studios.

Journalist Roberto wordt wakker in zijn kamer in het brandende Hotel St. Dinfna. Terwijl hij zich een weg door het hotel baant ontdekt hij dat er monsters rondlopen. Bijgestaan door een mysterieuze dame aan de telefoon vecht hij zich een weg door de verschillende etages van het hotel. Langzaam ontrafelt hij het geheim achter een geheimzinnige sekte die bizarre experimenten uitvoerde op mensen.

De gameplay is simpel. Een first-person survival horrorgame waarbij je puzzels oplost, veel “backtracked” en je inventaris en munitie moet zien te onderhouden. Het is jammer dat Pulsatrix hierin net iets te veel heeft lopen spieken bij Resident Evil: Biohazard en Resident Evil: Village. Je verzamelt kogels, wapens, combineert voorwerpen en dan moet je ook nog zorgen dat je genoeg ruimte in je inventaris hebt. Gelukkig zijn er de kisten waar je voorwerpen even in kan stallen om zo ruimte te maken voor puzzelvoorwerpen, munitie en wapens. Deze heb je nodig voor de verschillende monsters die het hotel bewandelen. Deze variëren van irritante kogelsponzen tot beestjes die met één kogel al ontploffen tot een klodder smurrie.

Groot punt van ergernis is dat je personage langzaam loopt, rennen is een soort snelwandelen en omdraaien duurt zó lang dat je in een gevecht nagenoeg direct verloren hebt als je met je rug naar een vijand staat. Dit brengt ons gelijk op het save systeem. Door je “horloge” te synchroniseren met een klok save je de game. Echter zijn deze klokken zo schaars dat doorgaan maar zo kan betekenen dat je een deel opnieuw moet doen. Dit werkt in een soulsgame maar haalt hier compleet het bloed onder je nagels vandaan. Nu is Resident Evil wel héél genereus, maar twintig minuten lang alle puzzels opnieuw doen gaat zelfs ons te ver.

Fobia: Hotel St. Dinfna is een prima horrorgame die de kunst heeft afgeken bij collega Capcom maar niet de humor en zelfspot uit diens titels weet te vangen. De originele Portugese stemmencast is uitstekend (voor zover wij Portugees spreken) De Engelse dub klinkt alsof deze voor een paar tientjes via Fiverr is besteld. Het zorgt ervoor dat het geheel wat zielloos aanvoelt. Dit is jammer omdat de game grafisch én audiotechnisch prima in orde is.

Wij speelden de game op de PlayStation 5, de game speelt soepel in 4K en 60fps met optionele ray-tracing. Wél misten we de haptische feedback en adaptieve triggers tijdens het spelen. Toch moet er een groot compliment gemaakt worden voor de staat van de game. Dat een game bug en glitchvrij wordt afgeleverd is zeker voor een indiestudio een zeer sterke prestatie.

Fobia: St. Dinfna Hotel is nu verkrijgbaar voor PlayStation, Xbox, pc & linux.