Kirby’s Return To Dream Land Deluxe
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Alhoewel we lang getwijfeld hebben of er voldoende content in het spel zit voor vijf sterren, is Kirby's Return To Dreamland Deluxe uiteindelijk toch een spel dat de volle pond zeker waard is.

Komende vrijdag verschijnt Kirby’s Return To Dreamland Deluxe exclusief voor de Nintendo Switch. Nadat vorig jaar met veel succes al een 3D-Kirby-game verscheen, Kirby en de Vergeten Wereld, waar je hier de review van kunt lezen, is het nu tijd voor een remake van een 2D-Kirby-game. Weet dit spel net zo goed te scoren als de vorige, of moeten we dit keer genoegen met net iets minder?

Origineel verscheen Kirby’s Return To Dreamland voor de Wii, maar het goede nieuws is dat spelers van die versie meer dan voldoende nieuwe elementen kunnen verwachten. Denk hierbij aan nieuwe vaardigheden, een volledig epiloog en kleine upgrades.

Het verhaal van het spel is niet veranderd. Magolor crasht op de wereld van Kirby en heeft jouw hulp nodig om zijn schip weer werkend te krijgen. Dit doe je in leuke en niet al te moeilijke levels, zoals we van Kirby gewend zijn. Vooral leuk is, juist ook voor spelers die het origineel gespeeld hebben, dat er ook drie nieuwe vaardigheden zijn toegevoegd, waarvan er twee nog niet eerder in een Kirby-game zijn verschenen. Vooral de Mech-vaardigheid is een favoriet, alhoewel dit Kirby met momenten wel wat overdreven krachtig maakt.

De gameplay is zoals we gewend zijn van een Kirby-game. In de 2D-levels ga je op pad naar verzamelobjecten (tandwielen in dit geval). Onderweg zal je met de monsters en bazen moeten afrekenen, terwijl je incidenteel een puzzel oplost. Vooral voor het krijgen van de tandwielen zal je meer dan eens moeten puzzelen. Alhoewel Kirby al aardig uit de voeten kan, is het natuurlijk vooral handig dat je de vaardigheden van een vijand overneemt. Meer dan zesentwintig vaardigheden kan Kirby hebben, die allemaal hun eigen kwaliteiten hebben. Daarnaast zijn er vijf supervaardigheden die Kirby nagenoeg onoverwinnelijk maken.

Wat vooral de moeite waard is, is de mogelijkheid om met meerdere spelers samen te spelen. Waar je er in Kirby en de Vergeten Wereld toch altijd maar een beetje bij hing als tweede speler, kun je nu met maximaal vier spelers op hetzelfde scherm vol aan de slag. Het zorgt er overigens wel voor dat het flink chaos wordt, maar dat kan juist voor veel vertier zorgen.

Samen kun je ook de vele minigames doen, die dit keer onder gebracht zijn in Merry Magoland. Door gedurende het hoofdverhaal zo veel mogelijk tandwielen te verzamelen, kan je minigames vrijspelen en dat is precies wat je wilt wanneer je met meerdere spelers bent. Het aanbod is divers en alhoewel het geen speelbord heeft, is het met momenten wel echt van Mario Party-niveau. Hieronder zie je een deel van de minigames en de wereld waarin ze zich bevinden:

Naast het bekende verhaal zoals we dit ook op de Nintendo Wii hadden, is er ook een volledig nieuw verhaal te spelen. In de Magalor-epiloog ga je op pad met Magalor, de interdimensionale reiziger die je in Kirby’s Return To Dream Land Deluxe helpt, zodat hij zijn krachten kan hervinden. Om niet al te veel spoilers weg te geven, gaan we verder niet op het verhaal in, maar we willen wel meegeven dat het een boeiende quest is. Dit komt mede doordat je als speler invloed hebt op hoe Magalor zich ontwikkelt.

Waar je in het begin alleen kunt zweven, springen en een beetje kunt aanvallen, kan je naarmate je verder komt meer vaardigheden vrijspelen. Door magische punten vrij te spelen gedurende je avontuur, kan je zelf kiezen welke vaardigheden je verder ontwikkelt. En je hebt ook nog eens verschillende niveaus waarop je deze vaardigheden kunt ontwikkelen. Dit maakt het spel een stuk dynamischer en het is een mechanisme dat we nog niet eerder in een Kirby-game hebben gezien. Het verhaal van Magalors Epiloog biedt overigens voldoende content om je mee te vermaken.

Grafisch heeft Kirby’s Return To Dream Land Deluxe een flinke upgrade gehad. Dit merk je vooral in de diepte die het spel nu kent. Ondanks dat het een 2D-game is, komen de personages en werelden veel beter tot hun recht en lijken ze soms haast uit het spel te vliegen.

Deze nieuwe uitgave heeft zichzelf bewezen als een vol en volledig spel, met voldoende nieuwe content om een remake meer dan te rechtvaardigen.