Gigantosaurus Dino Kart
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

Gigantosaurus Dino Kart zal best vermakelijk zijn voor de jonge gamers, maar het gebrek aan content en een gebrek aan uitdaging voor de volwassen gamers, zorgen ervoor dat je deze game waarschijnlijk na een dagje spelen al niet meer zal aanraken.

Dankzij de nog altijd immense populariteit van Mario Kart zien we tegenwoordig de ene na de andere kartracer verschijnen. De ene keer betreft het een gamereeks (Crash Bandicoot en Sonic bijvoorbeeld) en de andere keer een animatieserie (Nickelodeon Kart Racers). Nu is het tijd voor de Gigantosaurus-animatieserie om met Gigantosaurus Dino Kart haar eigen kartracer uit te brengen.

Rocky en Mazu hebben lopen knutselen en komen met een aantal karts op de proppen. Tijd om door Cretacia rond te scheuren om te zien wie de beste dinocoureur is. In de Adventure-modus kun je deelnemen aan drie cups met elk vijf circuits en de keuze uit drie moeilijkheidsgraden. Je kiest uit de al zes beschikbare personages en kunt er nog drie extra ontgrendelen door elk van de drie cups te winnen.

Aan alles merken we dat Gigantosaurus Dino Kart bedoeld is voor de jongere gamers. Het racen zelf voelt een tikkeltje aan de slome kant. Door te driften krijg je een tijdelijke snelheidsboost en dan liggen er nog her en der boostpads verspreid over het circuit, maar zonder deze dingen hebben we vaak het idee dat we met een slakkegangetje over de banen aan het rijden zijn. Ook de moeilijkheidsgraad ligt aan de lage kant. Je kunt kiezen uit makkelijk, normaal en moeilijk, maar zelfs op moeilijk wisten wij over het algemeen zonder al te veel problemen te winnen. Voor de jonge gamers die moeite hebben met het besturen van hun kart, kan dit automatisch door de computer gedaan worden, zodat zij zich kunnen focussen op het afvuren van de power-ups.

De vijftien circuits zien er leuk uit maar ook hier zien we dat ze ontworpen zijn zodat de jonge gamers er zonder al te veel problemen overheen kunnen scheuren. De baan is over het algemeen redelijk breed, de bochten zijn zelden scherp en er zijn geen aparte ondergronden die je kart vertragen. De vijftien banen zijn verdeeld over drie thema’s (savanne, jungle en de berg Oblivion). Je ziet af en toe wat andere dino’s rondlopen, je moet uitkijken voor spuwende geisers of stenen die uit de lucht komen vallen. En dan is er nog de grote, boze T-Rex Giganto die al stampend over een gedeelte van de baan banjert en die je zal moeten ontwijken. Slechts bij twee banen hadden we zoiets van “wow, dit is leuk gedaan!”. Op een van de jungle-banen race je door een paar watervallen heen en op een Oblivion-circuit kun je een stukje vliegen middels een jetpack en maakt je kart een ‘barrel roll’ (een soort kurkentrekker-manoeuvre). De overige banen zijn leuk, maar spreken niet echt tot de verbeelding.

Ook de power-ups zijn vrij simplistisch van aard. Je hebt bijvoorbeeld een dino-ei om een schild op te wekken die je weert van alle power-up en obstakels op de baan, je kunt een kokosnoot afvuren die je in een rechte lijn naar voren kunt afschieten of een plant achter je kart leggen (zeg maar de banaan-power-up uit Mario Kart). Het meest irritant vonden wij de Giganto-brul. Deze power-up heeft een best lange levensduur en vertraagt iedereen die voor je rijdt.

De hoeveelheid content in Gigantosaurus Dino Kart valt helaas ook tegen. Naast de Adventure-modus (die wij in ongeveer een uur tot anderhalf uur hadden voltooid) kun je nog losse races rijden. Bij winst kun je van tijd tot tijd een andere kleurensamenstelling voor de kart van elk van de acht personages ontgrendelen. Daarnaast zijn de races in een lokale split-screen te spelen tot vier spelers. Helaas is er geen mogelijkheid om online tegen andere mensen te racen.

Als totaalpakket is Gigantosaurus Dino Kart geen slecht spel en voor de jonge gamers best vermakelijk. Het gebrek aan content en ook een gebrek aan uitdaging voor de volwassen gamers, zorgen ervoor dat je deze game waarschijnlijk slechts een dagje zal spelen om vervolgens misschien eens een keer tevoorschijn te halen op een verjaardag, mits je geen Nintendo Switch en Mario Kart hebt. Maar ook dan zijn er nog altijd betere en uitgebreidere kartracers op de markt beschikbaar.

Gigantosaurus Dino Kart is voor deze review gespeeld op de Xbox Series. De game is verkrijgbaar voor PlayStation 5 en 4, Xbox Series X|S, Xbox One, Nintendo Switch en pc.