Moss and Moss: Book II Bundle

Moss and Moss: Book II Bundle maakt de twee fantastische games alleen nog maar beter. Dit is een must-have voor bezitters van een PS VR2.

Nu deze maand de PS VR2 is verschenen, geeft het ontwikkelaars een mooie kans om hun bestaande collectie wat op te poetsen en opnieuw aan te bieden. Dat gebeurt bijvoorbeeld met Jurassic World Aftermath Collection en Tetris Effect, maar gelukkig ook met de twee Moss-games. Wij gingen met Moss and Moss: Book II Bundle aan de slag en hieronder kun lezen hoe dat is bevallen.

Voor wie nog nooit heeft gehoord van Moss: het laat zich misschien het best omschrijven als een sprookje dat je kunt spelen. Je bestuurt het jonge muisje Quill en ze komt in het bos in aanraking met een mysterieuze steen en dat brengt oude magie tot leven. Je hangt als speler eigenlijk boven de wereld en je zult Quill moeten helpen door het verplaatsen van objecten, maar daarnaast bestuur je haar ook. Joost schreef eerder al een review over het eerste deel en deze review zal zich dus meer richten op de verbeteringen die deze versie met zich meebrengt.

Moss and Moss: Book II Bundle draait nu in 4K (2000×2040 per oog) met 90fps. Ook is de Field of View (gezichtsveld) aangepast en zie je dus meer in een oogopslag. De PS VR-versie was niet altijd even scherp, maar dat is nu dus verleden tijd. Het ziet er ongelooflijk mooi uit en het lijkt alsof je op een soort van diorama neerkijkt. Het eerste deel duurt uiteindelijk maar zo’n vier uur, maar wij hebben er een stukje langer over gedaan. Niet omdat wij zo slecht zijn in puzzelplatformers, maar omdat elke scene zo vol detail zit en je blijft maar om je heen kijken.

Ook hebben de makers haptic feedback toegevoegd, die je krijgt via de PS VR2 Sense-controllers maar ook via de VR-bril zelf. Helemaal in het begin vliegt er bijvoorbeeld een vogel over en door de trilling van de bril, heb je bijna het idee dat het echt is. Ook wanneer je bijvoorbeeld een blok verplaatst, voel je dit in de controller. Het zorgt er voor dat je nog meer het gevoel hebt dat je in de wereld van Quill bent.

De controllers van de PS VR2 zijn ook voorzien van adaptive triggers, net zoals bij de DualSense-controller. Hierdoor heb je veel meer het gevoel dat je een zware steen aan het verplaatsen bent of dat je een enorme deur opentrekt. We kennen het al van games als Astro’s Playroom, maar in VR voegt het nog veel meer toe aan de beleving.

Moss and Moss: Book II Bundle maakt twee geweldige games nog beter door de mogelijkheden van de PS VR2. Het is een stuk scherper, waardoor je nog meer detail ziet. De verhoging van de Field of View zorgt ervoor dat de wereld nog beter tot zijn recht komt. Ook de haptic feedback en adaptive triggers voegen daadwerkelijk wat toe aan de algehele beleving. Iedere PS VR2-bezitter zou deze game in onze ogen moeten spelen, want wie wil er nou geen sprookje spelen?