DC’s Justice League: Cosmic Chaos

DC's Justice League: Cosmic Chaos is natuurlijk bedoeld voor een jongere doelgroep, maar is verrassend leuk om te spelen, zelfs voor volwassenen.

Superhelden zijn met enige regelmaat het onderwerp van games, maar een goede superheld zorgt niet altijd voor een tof spel. Ontwikkelaar PHL Collective, vooral bekend van de Ben 10-games, pakt niet één superheld maar direct een heel team in hun nieuwste game DC’s Justice League: Cosmic Chaos. Wij kropen in de huid van Batman, Wonder Woman en Superman en besloten het op te nemen tegen Mr. Mxyzptlk. Of dat is gelukt, lees je hieronder.

Het verhaal begint in Happy Harbor, waar de Justice League een bijeenkomst heeft omdat erelid Snapper Carr bekend gaat maken dat hij de nieuwe burgmeester van het stadje wordt. Iedereen is van de partij: Green Lantern, Aquaman, Batman, The Flash en nog veel meer. Het is allemaal heel erg gezellig tot het moment dat Mr. Mxyzptlk verschijnt en roet in het eten gooit. Hij benoemt zichzelf tot burgemeester van Happy Harbor en dat is waar het allemaal begint.

DC’s Justice League: Cosmic Chaos is gemaakt voor kinderen en dat kun je ook wel merken aan het verhaal. Het is niet zo serieus als andere superheldengames en dat is ook weleens fijn. Het verhaal zit vol met humor en doet nog het meest denken aan de LEGO-games. Het spel neemt zichzelf niet al te serieus en dat maakt het juist leuk en luchtig.

DC’s Justice League: Cosmic Chaos is een openwereldavontuur waarin je kunt spelen als Batman, Super Woman of Superman. Ook dit is weer te vergelijken met de LEGO-games waar je met een druk op de knop kunt wisselen van personage. Het spel is verdeeld in verschillende hoofdstukken waarin je opdrachten moet uitvoeren en vijanden moet verslaan. Omdat kinderen de doelgroep zijn, wordt het nooit echt moeilijk. Dit betekent niet dat het niet leuk is, juist niet. Wij hebben ons uitstekend vermaakt met het uitvoeren van de simpele opdrachten, omdat de hele sfeer van de game leuk en ontspannen is. De drie hoofdpersonen maken ruzie met elkaar alsof ze getrouwd zijn en dat zorgt voor de nodige grappige momenten.

DC’s Justice League: Cosmic Chaos is een soort van RPG en het is de bedoeling dat je de drie hoofdpersonages ook steeds sterker maakt, zodat ze het op kunnen nemen tegen vijanden met een hoger niveau. Dit werkt zoals in ieder andere game: verdien genoeg punten en gebruik deze om een level omhoog te gaan. Hierdoor kun je ook weer nieuwe zaken vrijspelen zoals kostuums, maar ook speciale aanvallen die je kunt gebruiken tijdens de gevechten.

Ook hier is het wederom niet baanbrekend vernieuwend, maar het past en klopt allemaal bij het soort game dat het wil zijn. Het moet toegankelijk zijn voor een jonger publiek en vooral leuk zijn om te doen.

Het vechten is ook niet al te moeilijk gemaakt door het beperken van speciale aanvallen. Je hebt een standaardaanval en twee speciale aanvallen. Hierdoor is het voor kinderen vrij eenvoudig om het op te nemen tegen de vele tegenstanders, zonder dat het te ingewikkeld wordt. De speciale aanvallen passen ook echt bij de superhelden, zo kan Batman zijn boemerang gooien en kan Superman een laser uit zijn ogen schieten. Ook kun je een aanval ontwijken door weg te duiken, iets dat we kennen van heel veel andere games. Ook hier kunnen we niet anders concluderen dat het vrij standaard is, maar vooral gewoon leuk.

Aangezien het een openwereldgame is, kun je natuurlijk ook vrij door de stad reizen om op zoek te gaan naar leuke dingen om te bezoeken en te doen. Hiervoor kun je vliegen als Batman en Superman, maar je kunt ook gewoon een auto pakken. Het is een leuke manier om te reizen door Happy Harbor en het is ook fijn om af en toe gewoon een beetje de wereld te verkennen in plaats van alleen maar missies doen.

DC’s Justice League: Cosmic Chaos is echt een leuke superheldengame, die zichzelf niet al te serieus neemt. Het verhaal is vermakelijk en het wordt op een grappige manier verteld. Heel erg moeilijk is het natuurlijk niet, maar kinderen zijn ook de doelgroep dus dat is ook helemaal prima. Mocht je kind op zoek zijn naar iets anders dan de zoveelste Paw Patrol-game, dan is dit spel absoluut de moeite waard. Hou er overigens wel rekening mee dat het spel Nederlandse ondertiteling heeft, maar Engelse audio.

DC’s Justice League: Cosmic Chaos is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. De game is ook verkrijgbaar op PlayStation 5, Xbox Series X|S, PlayStation 4, Xbox One en pc.