D-Spirits

D-Spirits is in de kern een goed uitgedacht spel met interessante wezentjes, maar ergens voelt het toch wat zielloos door de vreemd ogende monsters en ietwat onnodige, complexe regels.

Trading Card Games zoals Pokémon, Magic The Gathering en Yu-Gi-Oh blijven enorm populair. White Goblin Games kondigde recent D-Spirits aan als een nieuw spel dat een diepgaande en spannende strijd moet bieden voor twee spelers. Wij mochten dat uitproberen met een speciaal deck. Lees hier onze review van het kaartspel.

D-Spirits Foto: Joost Klein Middelink

Het spel wordt gespeeld met drie stapels: de D-squad-stapel met tussen de vijftien en twintig unieke figuurtjes, de signaalstapel met ook ongeveer vijftien tot twintig kaarten, waarbij twee kopieën hetzelfde kunnen zijn, en de zijstapel die maximaal twintig kaarten kan bevatten. Tussen gevechten door kunnen eventueel kaarten met deze stapel gewisseld worden.

D-Spirits zijn wezentjes met een bepaald levenskracht en verdediging die ook elk een bepaald type en vaardigheden hebben. Denk daarbij aan een zeewezen met de mogelijkheid om de aanvalskracht van de tegenpartij te halveren of gratis opgeroepen mag worden, of de wezens van de ander in de hand forceert. Om te winnen moet de tegenstander gereduceerd worden tot nul Spirit Points. Als de monsters worden vernietigd door aanvallen, moet de speler evenveel punten betalen als de kaart waard is.

D-Spirits Foto: Joost Klein Middelink

Ondanks dat het spel prima wegspeelt, zal D-Spirits niet zomaar de bekende Trading Card Games van de troon stoten. Na wat potjes zijn er namelijk wel wat opmerkingen. De monstertjes zien er allemaal erg kleurrijk en grappig uit, maar de meesten geven het gevoel alsof dit de afgewezen Pokémon zijn. Sommige wezentjes ogen alsof ze net niet interessant genoeg zijn. Ook kunnen de regels wat complex zijn over wat elkaar precies beïnvloedt tijdens de strijd, denk daarbij aan aanvalspunten en verdedigingspunten die beïnvloed worden door het type dat op tafel ligt of door kaarten die in de hand zitten. Zodoende kunnen potjes – zeker in het begin – erg langdradig zijn omdat je constant alles checkt.

D-Spirits is een enigszins complex kaartspel met grappige beestjes en kan soms best spannend en interessant aanvoelen. Toch wist het ons niet zodanig te interesseren om vaker te spelen, mede doordat de vormgeving van de kaartjes wat zielloos aanvoelt en het deck wat wij kregen na enkele potjes al gezien was. Mocht je een hoop extra kaartjes aanschaffen, dan kan je wel hele specifieke en toffe decks bouwen waarmee je het spel meer diepgang geeft.

D-Spirits Foto: Joost Klein Middelink