My City: Roll & Write

My City: Roll & Write is de simpele versie van het reguliere My City. Het is makkelijker om hoofdstukken over te slaan en met andere groepen een andere voortgang te hebben, maar tegelijkertijd bouwt de complexiteit erg langzaam op waardoor het wat langdradig kan voelen. In de kern is het wel nog even leuk als het normale basisspel.

Toen we in 2021 My City mochten recenseren, waren we best tevreden over het bordspel. Hier kun je onze bevindingen teruglezen. Inmiddels is er een variant verschenen van het spel met My City: Roll & Write. Wij waren erg benieuwd of het concept van het bordspel goed vertaald is naar een spel in het roll-&-write-genre. Lees in onze review of dat 999 Games gelukt is.

My City: Roll & Write Foto: Joost Klein Middelink

Wat als eerste opvalt, is dat het spel slechts bestaat uit een flinke stapel papier en drie dobbelstenen, terwijl het originele spel een heleboel onderdelen had. Tegelijkertijd is dat, buiten wat potloden en een gum om, ook alles wat je nodig hebt om My City: Roll & Write te spelen. Elke ronde werkt hetzelfde: een speler gooit de dobbelstenen die het gebouw vormen dat je moet plaatsen en deze teken je dan in op je speelvel. Je moet wel rekening houden met bomen, stenen en later ook andere objecten, want deze beïnvloeden de overwinningspunten aan het einde.

Net zoals het originele spel, speelt deze versie zich over enkele hoofdstukken af, met elk hoofdstuk enkele verschillende spellen. In elk spel is het de bedoeling om gebouwen te plaatsen in je speelveld zodat het goed op elkaar aansluit. Zo begin je rustig zonder al te veel complexe regels en bouw je langzamerhand op naar een complexer spel. In het begin hoef je slechts na te denken over het plaatsen van je ’tegels’. Waar het origineel zowel een legacy-versie als een standaard-versie bood, biedt de papieren versie slechts individuele spellen aan, want niets wat je in eerdere spellen doet neem je mee naar andere potjes. Dat zorgt er wel voor dat het minder een volledig verhaal vertelt, gezien je makkelijker hoofdstukken los van elkaar kan spelen. Net als bij het origineel is het jammer dat bepaalde regels en onderdelen niet constant aanwezig zijn bij alle hoofdstukken.

Het opbouwen naar complexere spelregels is fijn voor als je onbekend bent met het spel, maar de opbouw duurt wel dermate langzaam dat het vaak drie of vier spellen duurt voordat er echt een wezenlijke verandering komt. Dit zorgt ervoor dat wij hier en daar wat tussenspellen oversloegen en ook niet vaak erbij zullen pakken in de toekomst. Als je namelijk eenmaal een nieuwe regels onder de knie hebt, voelt teruggaan naar simpele spelregels slechts als achteruitgang. Ook kan het schrijfblok opraken (al zal dat flink wat potjes duren) waardoor het spel dan niet meer speelbaar is.

My City: Roll & Write is een simpelere versie van het basisspel dat wel hetzelfde concept biedt. Dobbelen blijft leuk, zeker omdat je daarmee een bepaalde willekeur creëert en lastigere vormen kan tegenkomen dan normaal. Toch is deze papieren versie een mindere uitdagende en daardoor iets minder leuke versie dan het basisspel. Dat is mede doordat de complexiteit erg langzaam opbouwt en er geen blijvende onderdelen aanwezig zijn voor andere potjes. Toch is het spel in de basis wel plezierig om te doen en zeker makkelijker mee te nemen dan het reguliere spel.