Planet of Lana
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

Planet of Lana is een eenvoudige puzzelplatformer met een mooi verhaal, een prachtige soundtrack en een lieve en aandoenlijke vriendschap tussen de twee hoofdrolspelers.

Uitgever Thunderful Games kennen we van indietitels als Lego Bricktales, Swordship, Cursed to Golf en The Gunk. Dit keer brengen ze Planet of Lana uit, de debuutgame van de Zweedse ontwikkelaar Wishfully. Lees hier onze review van deze mooie en aandoenlijke cinematische puzzelplatformer, dat vanaf nu speelbaar is op Xbox en pc, onder andere via Xbox Game Pass.

Planet of Lana begint met onze titelheldin die geniet van het rustige leventje. Samen met haar zus klimt en kruipt ze door het dorpje en naastgelegen bos heen. Alles verandert wanneer er robots uit de lucht vallen en haar zus en alle inwoners ontvoeren. En zo begint Lana’s reis om haar zus te redden.

De gameplay is simplistisch van aard. Je beweegt Lana slechts naar links of naar rechts en kunt haar via richels of kisten naar boven of beneden dirigeren. En uiteraard zal je ook over afgronden moeten springen. Zo lossen we de eerste simpele puzzels op. Al snel ontmoet Lana het schattige wezentje Mui en gaan ze samen verder op reis. Hun vriendschap is lief en aandoenlijk. Zo kan Lana hem bijvoorbeeld een aai over de bol geven, waarop Mui een schattig geluid maakt en zij giechelt.

Met Mui als trouwe metgezel die Lana volgt, worden ook de puzzels wat uitgebreider. Zo kunnen we het wezentje naar een hoger gelegen plek sturen om zo een touw los te maken, waarmee Lana naar boven kan klimmen. Mui kan daarnaast contact maken met andere vreemde wezens en objecten om bijvoorbeeld een tentakel uit de muur te trekken dat als opstapje voor Lana dient. In het junglelevel moeten we telkens een boomstam vinden om Mui over grote wateroppervlaktes te loodsen.

De puzzels in Planet of Lana zijn eigenlijk nooit lastig. Redelijk vaak wisten we meteen al wel wat de bedoeling was en anders was het een kwestie van even iets uit te proberen, waarna het wel duidelijk werd. Slechts een paar keer duurde het wat langer voordat we doorhadden wat precies de bedoeling was, maar lag het antwoord eigenlijk voor de hand. Er zit wel veel herhaling in de verschillende soorten elementen van de puzzels. Mede doordat het meer om het verhaal draait dan de gameplay, en het feit dat het avontuur kort genoeg is, hebben we dit nooit als storend ervaren.

Naast de puzzels zijn er ook een aantal segmenten waar je sluipend langs vijanden moet zien te komen. Dit kan heel simpel door even in hoog gras te schuilen en te wachten totdat de robot of het beest voorbijgelopen is, om daarna weer verder te kunnen. Maar vaak genoeg gaat dit gepaard met een puzzel waarmee je verschillende handelingen moet uitvoeren of de vijand moet zien af te leiden om je weg te kunnen vervolgen. Zo kan Mui bijvoorbeeld in een tunneltje onder de grond duiken om ergens anders weer tevoorschijn te komen. Als laatste gameplayonderdeel zal je in totaal drie keer een zogenaamde Quick Time Event moeten uitvoeren, waarbij je dus onder tijdsdruk op bepaalde knoppen moet drukken om succesvol te zijn. Mocht je hier geen zin in hebben of er niet goed in zijn, dan kan dit via de instellingen worden uitgezet.

Planet of Lana is een best sobere game en dat bedoelen we niet negatief. Er wordt aan het begin van het spel geen context gegeven wie we onder de knoppen hebben of waar we ons bevinden. Om het verhaal te volgen, moet je vooral letten op wat er zich op de achtergrond afspeelt en naar de lichaamshoudingen van Lana en Mui kijken. De prachtige soundtrack speelt daarbij ook een belangrijke rol. Voor de rest zien we eigenlijk alleen af en toe de knoppencombinaties voor bepaalde handelingen in beeld verschijnen.

Na zo’n zes à zeven uur spelen zit de reis van Lana erop. In dat korte tijdsbestek biedt Planet of Lana een eenvoudige puzzelplatformer, verpakt in een mooi verhaal met een lieve en aandoenlijke vriendschap tussen de twee hoofdrolspelers en ondersteund door een prachtige soundtrack.

Planet of Lana is voor deze review gespeeld op de pc. De game is verkrijgbaar voor Xbox Series X|S, Xbox One en pc, en zal tevens speelbaar zijn via Xbox Game Pass.