LEGO Bricktales

LEGO Bricktales prikkelt op de beste momenten je brein met leuke puzzels of laat je juist lekker je eigen gang gaan. Helaas zijn er ook vervelendere momenten waarbij puzzels in herhaling vallen of ronduit frustrerend zijn.

Als we het over LEGO-games hebben, dan denken we tegenwoordig meestal aan avonturengames die zich afspelen in bekende filmwerelden. Geliefde voorbeelden hiervan zijn LEGO Star Wars, Harry Potter, Lord of The Rings en ga zo maar door. LEGO Bricktales richt zich daarentegen volledig op een origineel LEGO-verhaal en draait niet om vechten en actie, maar om het bouwen van je eigen creaties.

In LEGO Bricktales begeef je je in eerste instantie in het vervallen attractiepark van je opa. Een vliegend robotje (dat eigenlijk lijkt op een filmcamera) brengt je op het idee om naar andere werelden te gaan om daar blijheidskristallen te verzamelen. Daarmee kan je namelijk een uitvinding van je grootvader met elektriciteit verzien om zo het park weer beetje bij beetje op te knappen. Hoe verdien je die kristallen? Door mensen in verschillende werelden te helpen en ze blij te maken. Zo ga je in de jungle een gecrashte filmcrew redden, ga je de woestijn in om Cleocatra te helpen haar kat te vinden en moet je in de Middeleeuwen een vergiftigde waterbron herstellen.

Dit doe je in LEGO Bricktales dus niet met actie, maar met het bouwen van LEGO-werkjes. De dingen die je moet maken kunnen enorm verschillen. Zo zijn er regelmatig bruggen die gemaakt moeten worden met verschillende materialen, of je moet een mini-helikopter in elkaar zetten, of een grote dinertafel en ga zo maar door. Doe klusjes voor mensen (of jezelf) en beetje bij beetje los je het mysterie van een wereld op.

LEGO Bricktales-wereld

De werelden zelf zien er leuk uit: elke omgeving is als een soort diorama van LEGO en dat zorgt voor fraaie, kleurrijke beelden. Als je door het spel loopt, kom je soms bij plekken waar gebouwd moet worden. Dan krijg je een selectie aan blokjes voor je neus waar je iets mee moet bouwen. Het meest voorkomende is een brug, die moet dan twee kanten verbinden en moet stabiel genoeg zijn om een simulatie van een robot die eroverheen rijdt te weerstaan. Bij deze opdrachten doet het spel een beetje denken aan Bridge Constructor en dat is eigenlijk erg leuk. Wat jammer is dat de brug, of varianten ervan, erg vaak tegenkomen en op een gegeven moment wat eentonig beginnen te worden.

Verreweg het leukst zijn de creatievere opdrachten waarbij je iets unieks maakt dat qua oplossing niet zo ingewikkeld is, maar waarbij je lekker al je energie kan steken in het bouwen van iets hoe jij dat wilt. Zo was een van onze favorieten het maken van een mijnkarretje om kolen te vervoeren. Het was bijzonder simpel om aan de opdracht te voldoen, maar daardoor hoef je minder na te denken over de puzzel en word je meer geprikkeld om iets op je eigen manier te bouwen.

LEGO Bricktales-gameplay

In de beste gevallen worden de twee stijlen gecombineerd en krijg je een mooie afwisseling van prikkelende puzzels en creatief met LEGO bouwen. Dit is regelmatig ook het geval en dan is LEGO Bricktales een waar genot. Maar soms ben je net iets te lang bezig met de zoveelste brug of zit er een onduidelijke puzzel tussen die frustreert, of is het lopen van A naar B net wat te onhandig. Dat weerhoudt de game ervan om een aanrader te zijn voor elke LEGO-fanaat die van games houdt. Mocht je van puzzelen en LEGO houden, dan kan het nog steeds erg leuk zijn, maar weet wel dat het soms ook wat frustratie en eentonigheid met zich meebrengt.