Pick-A-Pen: Tuinen

Pick-A-Pen: Tuinen biedt de leukste ervaring van de Pick-A-Pen-reeks doordat je niet alleen strategisch tuinen kleur aan het geven bent, maar ook door de opties om je tegenstanders te dwarsbomen.

999 Games brengt langzamerhand eigen ideeën uit op de markt en met de nieuwe Pick-A-Pen-serie kunnen spelers drie zeer toegankelijke roll&write-spellen in huis halen met een unieke twist; de potloden zijn namelijk ook de dobbelstenen. In Pick-A-Pen: Tuinen gaan we onze eigen mooie tuinen bouwen door middel van het zetten van lijntjes en vakjes. Hier kun je lezen wat wij van dit spel vinden.

Pick-A-Pen: Tuinen Foto: Joost Klein Middelink

Het concept van de Pick-A-Pen-reeks kan je hier lezen in onze vorige review van Pick-A-Pen: Crypten. Door middel van potloden die je rolt krijg je de opties die je kan inzetten in het spel. Bij Tuinen gaat dat om de kleur en een getal. Dat getal geeft aan hoeveel vakjes je van die kleur aaneensluitend moet invullen op je speelvel. Op je speelvel zie je een grote tuin die verdeeld is in verschillende kleinere gebieden van vier, vijf of meer vakjes en afhankelijk van hoe je je kleuren gebruikt kan je daar bonuspunten voor krijgen.

Zo krijg je bonuspunten als je een border volledig in dezelfde kleur hebt, maar ook extra bonuspunten als je een gedeelte met alle unieke kleuren invult. Doe je dit in alle tuintjes waar mogelijk dan stapelen de bonuspunten flink op. Dit zorgt ook voor risico omdat jouw tegenstanders daar op kunnen letten en hun potloodkeuze daar vanaf laten hangen. De moeilijkere niveau’s introduceren nieuwe manieren om extra punten te verdienen met bijvoorbeeld bloemen en bomen, maar daarvoor moet je beter plannen om de hoogste score te krijgen, omdat er meer voorwaarden komen voor het plaatsen van kleuren.

In onze vorige review benoemden wij dat het spel lastig is voor kleurenblinden. Gelukkig is Pick-A-Pen: Tuinen het meest toegangelijk daarvoor omdat de vakjes makkelijk in te vullen zijn met letters of symbolen. De tips die 999 Games geeft zijn voor dit spel handiger om in te zetten. Nog steeds is het gebruik van de potloden als dobbelstenen creatief bedacht, maar het blijft onhandig in de praktijk omdat potloden niet zo lekker rollen als dobbelstenen.

Pick-A-Pen: Tuinen is daarom wat ons betreft de leukste versie van de reeks. Het concept is redelijk simplistisch waardoor je het makkelijk oppakt, maar vanwege de interactie met de medespelers nodigt het toch meer tactiek uit dan bijvoorbeeld Crypten. In onze volgende review van Pick-A-Pen: Riffen kan je lezen waarom we dit spel toch leuker vinden, ondanks dat, dat spel ook erg vermakelijk is.