Pick-A-Pen: Crypten

Pick-A-Pen: Crypten is een leuke variant van het Pick-A-Pen-concept door de mate waarop je punten kan scoren, al lijkt het wel de meest eenvoudige van de drie.

999 Games brengt langzamerhand eigen ideeën uit op de markt en met de nieuwe Pick-A-Pen-serie kunnen spelers drie zeer toegankelijke roll & write-spellen in huis halen met een unieke twist; de potloden zijn namelijk ook de dobbelstenen. In Pick-A-Pen: Crypten moeten we verschillende symbolen inkleuren op basis van een kleur. Lees hier onze review.

Pick-A-Pen: Crypten Foto: Joost Klein Middelink

Het concept van Pick-A-Pen-spellen werkt als volgt; je rolt vijf gekleurde potloden die fungeren als de dobbelstelen waarmee je vakjes inkleurt met de desbetreffende kleur waarbij de symbolen op de potloden bepalen hoeveel je moet noteren. Bij Pick-A-Pen: Crypten draait het om een opeenvolgende reeks van symbolen inkleuren waarbij je moet proberen bonuspunten te halen.

De basis van dit spel is dat er symbolen op de potloden staan waardoor je de corresponderende symbolen inkleurt op je speelvel met de desbetreffende kleur. Sommige symbolen op je vel hebben een gekleurde rand waarmee je bonuspunten kan verdienen. Op deze manier moet je dus planmatig bepaalde potloden wel of niet inzetten door te sparen voor de bonuspunten of je tegenspelers extra punten te laten missen. Als je namelijk twee symbolen aansluitend tekent – naast of boven elkaar – krijg je bonuspunten. Heb je dit in elke rij en kolom kunnen regelen, dan krijg je extra bonuspunten.

Pick-A-Pen: Crypten is daarbij de meest simpele editie van de Pick-A-Pen-reeks waarbij je vooral een volgorde van symbolen inkleurt en puur afweegt welk symbool de meeste opbrengst heeft. Ook is er weinig interactie met je medespelers op het kiezen van symbolen die een ander nodig heeft na. Met de hogere niveau’s begint de complexiteit wel in te zetten, maar zelfs daar ben je vooral voor jezelf aan het spelen.

Een algemeen punt van kritiek op de Pick-A-Pen-reeks is vooral dat het voor kleurenblinden toch erg lastig te spelen is. 999 Games doet haar best om tips te geven om dit toch gemakkelijker te maken, maar de speelduur wordt flink verlengd door spelers die regelmatig moeten vragen welke kleur waar ligt. Daarbij is het gebruik van de potloden als dobbelstenen creatief bedacht, maar enigszins onhandig in de praktijk omdat potloden niet zo lekker rollen als dobbelstenen.

Pick-A-Pen: Crypten is dan wel de makkelijkste versie uit de reeks, toch is het best vermakelijk om even tussendoor te spelen. De bonuspunten nodigen uit tot het toepassen van tactiek, maar verder is het redelijk simplistisch. Je kan binnenkort de reviews lezen van de andere edities om te ontdekken hoe die spellen scoren ten opzichte van Crypten.