Double Dragon Gaiden: Rise Of The Dragons

Double Dragon Gaiden: Rise Of The Dragons biedt een redelijke klassieke en vermakelijke ervaring, met wat twijfelachtige design keuzes.

De klassieke beat-em-up-games blijven erg in trek, vooral bij spelers die snakken naar een leuke co-op-game met een vriend op de bank. Een van die populaire series is Double Dragon, die met een nieuw deel is gekomen. Lees hier of Double Dragon Gaiden: Rise Of The Dragons een mooie ode is aan de games van vroeger en of het net zo leuk is als toen.

De game begint met een korte tutorial over hoe het spel in z’n werk gaat om vervolgens je direct in de actie te storten. Waar de originele spellen uit de Double Dragon-reeks vooral draaien om het redden van iemand en het verslaan van een grote slechterik, lijkt Double Dragon Gaiden: Rise Of The Dragons vooral een ode aan die spellen, maar met een eigen twist. Door roguelite-elementen en een afwisselingssysteem waarmee je twee vechters om-en-om kan laten knokken toe te voegen, maar ook verschillende type vechters beschikbaar te maken, lijkt de game genoeg te bieden om vaker spelen aantrekkelijk te maken.

Elke vechter heeft immers zijn of haar eigen vaardigheden, waarbij sommigen wel vijandelijke wapens kunnen oppakken, anderen juist kunnen aanvallen vanaf afstand of weer meerdere aanvallen na elkaar kunnen inzetten. Hiermee nodigt de game je enorm uit om ze allemaal te proberen, zeker omdat je ze afwisselend kan inzetten, waardoor je kan experimenteren met verschillende stijlen. Na elk level kan je je zuurverdiende geld uitgeven om je personages te versterken, al zijn er geen diepgaande skill trees of iets.

Een mooie toevoeging daarbij is de mogelijkheid om te kiezen welke levels je gaat aanpakken. Hoe later je een level kiest, hoe lastiger deze wordt. Zodoende kan een level altijd anders aanvoelen naarmate je deze eerder of later kiest. In de praktijk betekent dit vaak dat je het ene level lastiger vindt dan anderen, dan pak je die natuurlijk gewoon als eerste zodat je er later geen last van hebt. Je kan deze levels met z’n tweeën doorgaan om het iets gemakkelijker te maken, al is het ontbreken van online co-op iets dat we niet begrijpen.

Double Dragon Gaiden: Rise Of The Dragons, Double Dragon Gaiden

Het level design laat soms wat te wensen over. Waar de standaard knokpartijen in open ruimtes plaatsvinden, brengt Double Dragon Gaiden: Rise Of The Dragons soms extra obstakels mee. Zo is er een level waarbij het compleet duister is behalve een zoeklicht. Het idee is leuk, maar bij een beat-em-up voelt het eerder als frustratie aan dan als plezier. Daarnaast kom je bij een level soms tegen dat je ook terug moet naar eerder gehaalde stukken omdat er ineens nieuwe vijanden zijn. Niet bijster frustrerend, maar het kost vooral onnodig veel tijd voor weinig effect.

Ook is er weinig variatie tussen de vijanden, want ondanks dat elk level zijn eigen type wezens heeft, kom je ze later overal tegen. De game kiest vooral voor kwantiteit boven kwaliteit, waardoor de moeilijkheid vooral komt door de hoeveelheid en niet zozeer de tactiek die je nodig hebt. Dat verandert alleen bij de bazen, want die weten je zo in een enorme barrage vast te houden, waardoor ze weinig vergevingsgezind kunnen aanvoelen.

Uiteindelijk voelt Double Dragon Gaiden: Rise Of The Dragons als een leuke variatie op een welbekende basis met wat onhandige designkeuzes. Het ontbreken van een online co-op-modus is een flinke tegenslag, maar in de kern blijft het best vermakelijk.

Voor deze review is Double Dragon Gaiden: Rise Of The Dragons gespeeld op de pc. Het spel is ook verkrijgbaar op de PlayStation 5/4, Xbox Series X|S/One en Nintendo Switch.