Ghost Trick: Phantom Detective

Ghost Trick: Phantom Detective biedt vooral een meeslepend verhaal met simpele puzzels als ondersteuning. Zeker interessant als je houdt van Phoenix Wright-spellen en/of visual novels met puzzeltjes, anders kan het wat langdradig aanvoelen.

In 2010 kwam Ghost Trick: Phantom Detective uit voor de Nintendo DS en later ook op iOS-devices. De game kwam van de makers achter de Phoenix Wright-spellen. In deze game moesten spelers puzzels oplossen vanuit het hiernamaals. Onze hoofdpersoon is gestorven en weet niet wat er mis is gegaan. Toch door middel van krachten van de dood kan hij spullen en voorwerpen beïnvloeden. Gedurende het spel komt hij achter verschillende complotten die ervoor gezorgd hebben dat hij zijn noodlottige einde tegenkwam. In 2023 is besloten de game opnieuw uit te brengen voor moderne consoles om zowel fans als geïnteresseerden de kans te geven het populaire spel opnieuw te beleven. Lees hier onze review van de remaster van Ghost Trick: Phantom Detective.

Ghost Trick: Phantom Detective

Door middel van je krachten kan onze hoofdpersoon, Sissel, voorwerpen beheersen en beïnvloeden om iets te doen. Sissel krijgt te horen dat hij slechts de nacht nog heeft om te ontdekken waarom hij zelf gestorven is en ontmoet gaanderweg allerlei figuren wiens dood hij moet voorkomen om zelf achter de waarheid te komen.

Net zoals de andere spellen van de makers is Ghost Trick: Phantom Detective grotendeels een interactief verhaal waarbij onze hoofdpersoon een scene meemaakt waar iemand sterft om vervolgens terug in de tijd te gaan om via puzzels te proberen het sterven van die persoon te voorkomen of veranderen. Door middel van trial&error zal je grotendeels door de levels heen gaan omdat je in het begin niet goed weet welk effect of welke consequentie het gebruiken van een voorwerp heeft. Zodoende ga je ontdekenderwijs uitvinden welke volgorde ervoor zal zorgen dat een persoon niet sterft.

Ghost Trick: Phantom Detective

Ghost Trick: Phantom Detective is vooral een mooi verhaal. Je bent druk met het uitvogelen van de puzzels en ondertussen word je meegezogen wordt in een complex en interessant verhaal waarbij puzzelstukjes steeds meer op hun plek vallen. Soms voelt het spel wat langdradig, maar dat is vooral omdat je de puzzels keer op keer opnieuw moet doen terwijl je ontdekt welke voorwerpen welke invloed hebben. Mocht je de oplossingen per ongeluk in een keer goed doen – of ze nog weten van de eerste keer dat je het speelde – dan vlieg je door de game heen.

Het oppoetsen van de game zit hem vooral in de betere grafische kwaliteit en een gallerij vol muziek, afbeeldingen en kleine uitdagingen om de gameplay te verlengen. De remaster is vooral uitgebracht om spelers die het origineel gemist hebben toch de kans te geven om dit toffe verhaal te beleven. Nergens worden de puzzels breinbrekend en omdat je altijd de kans hebt het opnieuw te proberen loopt de spanning niet altijd even hoog op.

Toch is Ghost Trick: Phantom Detective vooral voor liefhebbers van de Phoenix Wright-spellen en visual novels waarbij gepuzzeld moet worden. Het verhaal van de game is intrigerend, uitnodigend en spannend, de puzzels wat meer voor de handliggend en vooral trial & error. Zodoende is het qua gameplay niet een enorm geweldige game, maar dat maakt het verhaal meer dan goed.

Voor deze review is Ghost Trick: Phantom Detective gespeeld op de Nintendo Switch. Het spel is ook verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.