Sonic Origins Plus

Sonic Origins Plus is een prima collectie, zeker met de toevoeging van de twaalf Game Gear-games. Mocht je Sonic Origins al hebben, dan kun je voor een klein bedrag upgraden naar de Plus-versie.

Vorig jaar verscheen Sonic Origins, een collectie klassieke Sonic-games voor de moderne consoles. Nu, ongeveer een jaar later, is er een ‘nieuwe’ versie uitgebracht waar nog eens twaalf Game Gear-games aan zijn toegevoegd, je de vier hoofdgames kunt spelen met Amy en in Sonic CD ook kunt kiezen voor Knuckles. Daarnaast is ook alle DLC die is uitgebracht voor Sonic Origins beschikbaar. Wij zochten voor jullie uit of deze collectie je zuurverdiende geld waard is.

Sonic Origins Plus is natuurlijk niet compleet anders dan Sonic Origins. Het meest interessant aan deze nieuwe versie is natuurlijk de toevoeging van twaalf Game Gear-games:

• Sonic the Hedgehog
  • Sonic the Hedgehog 2
  • Sonic the Hedgehog: Triple Trouble
  • Sonic Chaos
  • Sonic Blast
  • Sonic Labyrinth
  • Sonic Spinball
  • Sonic Drift
  • Sonic Drift 2
  • Tails Adventure
  • Tails’ Skypatrol
  • Dr. Robotnik’s Mean Bean Machine

In Sonic Origins had je alleen de originele trilogie en Sonic CD en dan is een verkoopprijs van € 40,- natuurlijk wel wat aan de hoge kant. Met de toevoeging van Game Gear-games komt het totaal op zestien titels uit en dan is de prijs ineens een stuk redelijker. Het zorgt ook voor een stukje variatie qua gameplay, want Sonic Drift, Sonic Drift 2 en Dr. Robotnik’s Mean Bean Machine zijn geen platformers. Helaas zien ze er wel een stukje minder mooi uit dan de vier hoofdgames, omdat de spellen oorspronkelijk op een handheld werden gespeeld.

Wat ook nieuw is, is de mogelijkheid om de vier hoofdgames te spelen met het personage Amy. Dit is voor fans een leuke toevoeging, maar uiteindelijk wordt de ervaring hier niet heel anders van. Hetzelfde geldt ook voor het kunnen spelen van Sonic CD met Knuckles, het is leuk maar je kunt ook best zonder. Natuurlijk is het heel erg persoonlijk en zijn er mensen die het wel als een enorme toevoeging zien.

Sonic Origins Plus is een prima collectie van oude Sonic-games en absoluut de moeite waard indien je Sonic Origins nog niet hebt aangeschaft. Mocht je dat wel hebben gedaan, dan kun je de uitbreiding los kopen. Daaruit blijkt eigenlijk al dat dit gewoon een DLC is voor de originele versie. Het is erg tof dat je ook twaalf Game Gear-games kunt spelen, hoewel ze er wel een stukje minder uitzien op je grote scherm. De extra personages zijn leuk, maar dat voegt eigenlijk niet enorm veel toe. Ben je fan van Sonic of klassieke platformers, dan is het absoluut de moeite waard.

Sonic Origins Plus is voor deze review gespeeld op PlayStation 5. De game is ook verkrijgbaar voor Xbox Series X|S, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.