F1 Manager 2023

F1 Manager 2023 is een magere update van de vorige editie, maar blijft desondanks erg vermakelijk als je om de gebreken in de simulatie heen kunt kijken.

Waar het racen in de Formule 1 al jarenlang goed afgedekt wordt in gamevorm door EA, bleef de misschien wel net zo interessante management-kant wat onderbelicht. Tot vorig jaar, want toen kwam Britse Frontier met F1 Manager 2022, waarin jij in de huid kroop van de manager van een F1-team. De game maakte een goede eerste indruk, al liet het ook zeker nog wel wat te wensen over. Dit jaar waagt de studio een nieuwe poging met F1 Manager 2023. Weten ze de veelbelovende start om te zetten naar een podiumplaats?

Het vorige deel voelde met alleen een carrière-modus wat kaal aan en het is goed om te zien dat Frontier nu een extra modus heeft toegevoegd genaamd Racereplay, waarbij je de kans krijgt om een race uit het huidige seizoen opnieuw te doen met een team naar keuze. Het is dan aan jou om hetzelfde, of zelfs een beter, resultaat uit het vuur te slepen. Ook kun je ervoor kiezen om terug te gaan naar specifieke momenten in races, zoals bijvoorbeeld een safety car aan het einde van de race.

Het is een leuke manier om ook opties toe te voegen voor mensen die niet continu in de tijdrovende carrière-modus willen zitten en even snel wat variatie zoeken. Kies je voor de deluxe-variant van het spel, dan krijg je ook nog extra fictieve scenario’s aangeboden.

De belangrijkste modus blijft natuurlijk die voor de carrière, waarin je probeert om jouw team naar nieuwe hoogtes te stuwen. Afhankelijk van het team dat je kiest, krijg je doelen mee die passen bij de toestand van het team op dit moment. Bij Aston Martin krijg je bijvoorbeeld als doel om als derde te eindigen in het kampioenschap en bij Red Bull moet je vanzelfsprekend de titel winnen. Het is aan jou om te bepalen wat je leuk vindt, maar wij zouden zelf adviseren om met een team uit de middenmoot te beginnen, omdat je dan een leukere uitdaging te wachten staat.

Tussen de races door is het jouw taak om de randzaken rondom het team te managen. Je zult de ontwikkelfocus moeten bepalen of moeten zorgen dat je de juiste onderdelen op voorraad hebt. In die zin is er weinig veranderd ten opzichte van het vorige deel. Wel blijft dit leuk om te doen, zonder dat het overdreven complex wordt allemaal.

Wat wel nieuw is, is de focus op de pitcrew. Het klassement voor de snelste pitstop is toegevoegd en je zult het team moeten trainen om steeds beter te worden. Te hard trainen zorgt er echter voor dat het team vermoeid wordt en fouten gaat maken. Je zult ook hier dus de juiste accenten moeten leggen in het juiste tempo.

Naast het trainen van de pitcrew is ook het ontwikkelen van je coureurs dynamischer geworden. Zo kun je ze trainen op verschillende vlakken, maar zullen hun vaardigheden ook afnemen naarmate ze ouder worden. Dit is vooral belangrijk wanneer je meerdere seizoen gaat spelen en je dus ook goed moet opletten wanneer het tijd is om je coureur te gaan vervangen.

Ook de races spelen zich grotendeels hetzelfde af als in de vorige editie, al zijn ditmaal wel de zes sprintraces toegevoegd die dit seizoen rijk is. Een weekend bestaat uit drie oefensessies, kwalificatie en de race. Je kunt de sessies simuleren tot aan de race, maar het is niet verstandig om dat te doen. Door ook de andere sessies te spelen, kun je ervoor zorgen dat je coureurs meer vertrouwen krijgen voor de start van de race en ook nog net een paar plekjes winnen tijdens de kwalificatie. Vooral het vertrouwen heeft behoorlijk invloed op de race.

Tijdens de race zelf ben je behoorlijk actief. Je denkt misschien dat je alleen rondom de pitstops en safety cars even op moet letten, maar dat is niet het geval. Continu ben je bezig met het managen van je coureurs. Moeten ze het tempo opvoeren om het gat met een voorligger te dichten, hoe agressief mogen ze zijn tijdens het inhalen en hoe staat het met de banden? Ondertussen houd je het weer in de gaten en kijk je of er zich incidenten voordoen waar je van kunt profiteren. En zo ja, wat doet dit met de huidige strategie van je coureurs. Het lijkt misschien verleidelijk om af en toe de fast forward-knop in te drukken, maar zeker op de snelste stand, mis je regelmatig een belangrijk moment om in te grijpen. Gelukkig is het mogelijk om op elk moment de simulatie te pauzeren en op je dooie gemak de strategie om te zetten, een zeer welkome luxe die ook echte F1 Managers graag zouden hebben.

Zoals gezegd is het vertrouwen van je coureurs erg belangrijk en dit wordt beïnvloed door momenten in de race. Een succesvolle inhaalactie zal het vertrouwen doen groeien, maar een slippertje zorgt voor een daling. Met weinig vertrouwen zal een coureur ook sneller een slippertje of een foute inhaalactie maken. Hierdoor is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je je coureurs de juiste instructies geeft.

Als we verder kijken naar de simulatie van de race, dan zijn er toch ook nog wel weer een hoop slordigheden te vinden die het spelplezier kunnen bederven, zeker voor spelers die op zoek zijn naar een hele realistische simulatie. Zo zijn flinke crashes die in het echte leven het einde van een race betekenen, hier zelden een probleem. Ook anticiperen andere teams zelden correct op een safety car-situatie, waardoor je er flink voordeel uit kan halen als jij dat wel doet. Tegenstanders lijken daarnaast vooral bezig met hun eigen race en strategie en ze zullen niet op bepaalde momenten agressiever of juist voorzichtiger gaan rijden als de situatie daar om vraagt. Het geeft je af en toe het gevoel dat de pitmuur van de andere teams op vakantie is en jij de enige bent die zijn werk doet. De voldoening is er nog steeds wel als je een kans pakt in de race, maar het zou toch wel mooier zijn als je tegenstanders wat slimmer zijn in bepaalde situaties.

Grafisch gezien is een hoop hetzelfde gebleven, vooral in de races. De graphics doet hun werk naar behoren, al zijn we duidelijk minder onder de indruk dan een jaar geleden. We zien auto’s boven de weg zweven en nog steeds vaak dezelfde situaties voorbij komen. Wel een leuke toevoeging is de helmet-cam zoals de coureurs die tegenwoordig geïnstalleerd hebben. Het is het dichtste bij racen dat je komt in deze game. Ook de user interface heeft een likje verf gehad en ziet er nu weer iets beter uit, al is het niet per se intuïtiever. Zeker in het begin is het nog wel eens zoeken naar een bepaald scherm.

Als we alles bij elkaar optellen dan is F1 Manager 2023 een magere update ten opzichte van 2022. De toevoegingen die er zijn, zijn welkom, maar je kunt ook prima zonder. Wel blijft het een erg leuke game om te spelen als je kunt leven met de gebreken in de simulatie. Ben je iemand die het leuk lijkt om een F1-team naar je hand te zetten, dan val je je geen buil met F1 Manager 2023. Verwacht echter geen hyperrealistische manager.

Wij speelden F1 Manager 2023 op de Xbox Series. De game is daarnaast te krijgen op de PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One en pc.