Xtreme Sports

Xtreme Sports is geen absolute must-have, maar al met al best leuk. Het is meer een heruitgave dan een echte remaster.

We kennen WayForward natuurlijk vooral van de Shantae-franchise die ooit begon op de Game Boy Color. Toch heeft de Amerikaanse ontwikkelaar meer games gemaakt voor dat platform en een daarvan is Xtreme Sports. Om er toch een beetje voor te zorgen dat hun nalatenschap niet verloren gaat, hebben ze besloten om het spel nogmaals uit te brengen voor de Nintendo Switch. Hieronder kun je lezen of het de moeite waard is.

Xtreme Sports heeft twee verschillende modi, waarvan een gewoon oefenen is en de ander de campagne. In Xtreme Island Adventure speel je als Guppi of Fin, dat mag je zelf kiezen, en word je uitgenodigd door de Xtreme Cola Company om deel te nemen aan een toernooi op Xtreme Sports Island. Naast het winnen van het toernooi waarin je het op moet nemen tegen de Bone-Heads, zul je ook moeten proberen het mysterie te ontrafelen dat ze met zich meebrengen. Je zult met diverse mensen op het eiland moeten praten om verder te komen in het verhaal en te achterhalen waar je naartoe moet. Je zou het een beetje kunnen vergelijken met Mario Tennis, een game met wat lichte RPG-elementen. Het rondlopen op het eiland en deelnemen aan het toernooi voelde af en toe een beetje stroperig aan, zeker in vergelijking met de snelle en actievolle sporten.

Het draait natuurlijk voor een groot deel om de sporten zoals skateboarding, surfen en inlineskaten. Je kunt ze spelen op verschillende locaties en op verschillende moeilijkheidsniveaus. Ze zijn over het algemeen makkelijk om te leren, maar lastig om er echt goed in te worden. Gelukkig kun je rustig beginnen op een makkelijk niveau en je langzaam opwerken naar de absolute top. Natuurlijk zijn er in de loop der tijd heel wat toffere en mooiere sportspellen verschenen, maar we moeten niet vergeten dat de oorspronkelijke game in 2000 uitkwam. Het is in ieder geval leuk genoeg om je er enkele uren mee te vermaken.

We kunnen deze versie niet echt een remaster noemen, maar meer een heruitgave met wat kleine verbeteringen, zoals het kunnen opslaan van je voortgang op elk moment. Op grafisch gebied kun je het wel vergelijken met de Game Boy-games die je kunt spelen via Nintendo Online, wat gewoon prima is. Je hebt de mogelijkheid om een LCD-filter toe te passen en om wat verschillende randen toe te voegen. Daarnaast is er via het menu ook nog wat concept art te bekijken, maar dat is het dan ook wel. Heel bijzonder is het niet, maar het is redelijk in lijn met de heruitgave van Shantae.

Xtreme Sports is een wat onbekendere game uit de koker van WayForward die vooral leuk is voor fans van de ontwikkelaar en iedereen die de game twintig jaar geleden op de Game Boy Color heeft gespeeld. Het draait vooral om de snelle en actievolle sporten en je neemt het verhaal inclusief de RPG-elementen op de koop toe. Mocht de game ooit in de aanbieding zijn en je bent nieuwsgierig geworden, dan zou je het best een kans kunnen geven. Een absolute aanrader kunnen wij het niet noemen.