Payday 3

Payday 3 biedt vooral meer van het zelfde maar dan met nog meer spektakel, vuurwerk en overvallen, al wordt de game momenteel wel geteisterd door wat bugs en ruwigheden. Als deze worden weggepoetst, dan is de game zeker vier en mogelijk zelfs vijf sterren waard met vrienden.

Na onze previewsessie met de gesloten beta en onze sessie op Gamescom is de game dan eindelijk daar: we mogen met Payday 3 aan de slag. Lees hier onze review nu we wat uitgebreider de game konden ontdekken.

Payday 3

De game begint direct met een bankoverval; het type missie waar Payday ooit zo groot mee is geworden. Waar je bij vorige delen vooral een korte verkenning deed om je slag te slaan, kan je in dit derde deel nu ook – voorafgaand aan het opdoen van je masker om te gaan knallen – meer verkennen voordat je daadwerkelijk tot actie over gaat. Zo kan je soms van buitenaf al binnen bereik van je doel komen om zo onopvallend mogelijk toe te slaan. Je hoeft dus niet de bank binnen te rennen om mensen direct uit te schakelen, maar je zou ook via een raam aan de achterkant de bankdirecteur kunnen gijzelen om meer te weten te komen over extra buit.

Dit straalt al meteen uit dat Payday 3 meer van hetzelfde is met een extra diepgang. Dat klinkt mogelijk slecht, maar voor een dergelijk goede formule die Payday in het vorige deel heeft neergezet is dat hartstikke prima. De variatie aan missies die we tot nu toe hebben kunnen spelen, nodigen uit om creatief te werk te gaan. Je kan er soms voor kiezen om snel je slag te slaan, met enig verlies van buit, of juist secuur te werk gaan voor meer opbrengst, al brengt dat het risico met zich mee dat de politiekrachten zich versterken voor je weg bent. Zodoende voelen de missies iets minder lineair aan dan bij vorige delen.

Payday 3

Helaas wordt Payday 3 op dit moment geteisterd door flink wat bugs, want in sommige missies lijken niet-vijandelijke npc’s totaal geen aandacht te hebben voor de rondvliegende kogels. Zodra kogels gelost worden, rennen deze personen als kip zonder kop in het rond, en soms recht in de vuurlinie. Ook glitchen deze soms door muren, voorwerpen of glijden ze aan de kant als er een enorme auto tegenaan lijkt te rijden. Daarnaast werkt de audio niet van de filmpjes tussen de missies door; zeker niet essentieel voor de game, maar wel zonde dat het niet werkt. Ook gaan er geruchten dat de versie op consoles een preview-build blijkt te zijn, mogelijk een verklaring van alle bugs en problemen die wij ervaarden.  Daarbijkomend is de game niet te spelen zonder spelers online, want de bots die jou zogenaamd meehelpen staan grotendeels tijdens de missie te staren naar de muur, hangen bij de lift of dragen niets bij aan de missie behalve soms een kogel te lossen.

Buiten deze ellende lijkt matchmaking op dit moment ook nog erg onrustig. De ene keer konden we prima een hele avond missie na missie doen terwijl de andere avond we makkelijk een kwartier wachten voor we überhaupt in een missie konden komen. Vervolgens duurt het ook enorm lang voor je nieuwe wapens kan kopen, waardoor je in het begin erg weinig variatie kan aanbrengen in missies, zeker als je geen missies kan doen.

Payday 3 biedt min of meer wat we van een nieuwe game in de serie verwachtten. Al met al een mooie verbetering van de formule, al voelen deze verbeteringen op het eerste oog als minimaal. Wellicht hadden we bij een nieuw deel meer veranderingen verwacht. Het spel zit vooral vol met meer opties, meer wapens, meer missies, meer, uitrusting, meer sterke gameplay en nog meer. Doordat het vorige deel al een enorm begrip was, was het lastig dat te overtreffen, maar door de sterke kanten nog sterker te maken en de mindere kanten anders aan te pakken, is duidelijk dat Payday 3 nog vele jaren voor speelplezier gaat zorgen, zeker met vrienden, mits Starbreeze alle bugs en lelijkheden kan wegpoetsen in de komende tijd.

Payday 3 is voor deze review gespeeld op een PlayStation 5. De game is ook verkrijgbaar voor Xbox Series X|S en pc.