Mortal Kombat 1

Mortal Kombat 1 heeft een (deels) vermakelijk verhaal dat doet denken aan een erg goede B-film. De gameplay is voldoende verfrissend met dank aan het Kameo-systeem en de Invasions-modus is een prima toevoeging voor de mensen die meer van singleplayer houden.

Mortal Kombat 1? Je leest het goed, na de gebeurtenissen van Mortal Kombat 11, vond NetherRealm Studios het hoog tijd voor een reboot. Wij zijn uitgebreid met de bloederige vechtgame aan de slag gegaan en vertellen je er in onze review alles over.

In Mortal Kombat 11 werd Liu Kang de Vuurgod en hij heeft zijn krachten gebruikt om het universum een reset te geven, een mooie parallel dus tussen de reboot van de franchise en het verhaal. Wat interessant hieraan is, is dat we een kijkje krijgen in een alternatieve werkelijkheid voor onze geliefde Mortal Kombat-personages. Hoe vindt een nieuwe Johnny Cage zijn weg als Hollywood-acteur, hoe doet Raiden het als een simpele boerenjongen zonder de krachten van de dondergod en hoe weet Shang Tsung alsnog een weg naar het kwaad te vinden?

Het verhaal van Mortal Kombat 1 weet daarmee in met name de eerste helft enorm te boeien. Het is een uitermate vermakelijke B-film en daar bedoelen we niets negatiefs mee. Het heeft veel droge humor en flauwe grappen, maar doet het met zodanig veel charme, dat het gewoon erg leuk is om naar te kijken. De tweede helft raakt de draad een beetje kwijt en het lijkt alsof NetherRealm Studios zelf vergeten is dat het om een reboot ging, want voor je het weet zit je weer naar dezelfde conflicten en problematische personages als altijd te kijken. De verhaalmodus is hiermee nog steeds een welkom onderdeel van de game en een aanrader voor iedereen die een paar uurtjes prima B-film-vermaak wil, maar het weet niet uit te blinken, terwijl dit zeker wel had gekund.

Vechten zelf is erg lekker. Op zich is het voor iedereen die Mortal Kombat heeft gespeeld erg herkenbaar, met als grootste vernieuwing het Kameo-systeem. Nadat je een vechter hebt gekozen, kan je ook een Kameo kiezen, een hulpje die je eens in de paar seconden het gevecht in kan sturen voor een speciale hulp-aanval. Hierdoor ligt de creativiteit van het spel erg hoog voor de mensen die diepere lagen van gameplay wel kunnen herkennen. Speel je Kitana met de ene Kameo en ga je na een paar potjes wisselen naar een ander hulpje, dan kan dit opeens je hele speelstijl omgooien.

Het fijne aan Mortal Kombat is nog steeds dat het behoorlijk makkelijk om in te komen is. Dit is iets dat andere fighting-games steeds meer zijn gaan proberen, denk bijvoorbeeld aan de “modern control”-setting in Street Fighter 6 waarmee je met een enkele knop aanvallen uit kan voeren waar je normaal bijvoorbeeld een gecompliceerde beweging bij moet maken. Mortal Kombat 1 heeft dat niet, maar de basiscombo’s zijn gewoon erg makkelijk om uit te voeren en de timing is helemaal niet strikt, waardoor iedereen makkelijk kan spelen en ze het gevoel hebben dat ze rake klappen aan het uitdelen zijn.

Als we kijken naar wat Mortal Kombat 1 nog meer te bieden heeft, dan is dat prima, met als grootste nieuwe toevoeging de Invasions-modus. Bij Invasions ga je via een soort mix van een bordspel en een RPG allemaal uitdagingen tegemoet. Het idee is dat allemaal verschillende werelden legers naar elkaar sturen. Jij en je Kameo reizen het bordspel over om hier een stokje voor te steken! Is dit een baanbrekende nieuwe manier om het spel te spelen? Nee, zeker niet. Het is echter wel een leuke bezigheid, met name voor de mensen die niet zoveel interesse hebben in de serieuzere online potjes, maar na het uitspelen van het verhaal toch wat meer singleplayer-content uit de game willen halen.

Al met al is Mortal Kombat 1 een prima totaalpakket voor een vechtspel. De verhaalmodus is leuk, maar we denken toch echt dat de grootste reden om het spel te spelen, de online-modi tegen anderen zullen zijn. Het verhaal neemt af in de tweede helft en alhoewel Invasions je een paar uurtjes bezighouden, heb je het daarna ook wel gezien. Maar tegen andere mensen vechten met je vechtersbaas en zijn of haar Kameo, dat is waar wij nog lang niet op uitgekeken zijn. Na honderden uren in Mortal Kombat 11 gestoken te hebben, zijn we bang dat dat voor Mortal Kombat 1 ook weer het geval gaat zijn.

Mortal Kombat 1 is voor deze review gespeeld op pc via Steam. De game is ook beschikbaar op PlayStation, Xbox en Nintendo Switch.