Gazzlers (VR)

Gazzlers is een relatief simpel en actievol spel met roguelite-elementen. Het is soms frustrerend als je weer opnieuw door het eerste level moet gaan, maar doordat upgrades elke keer anders kunnen zijn, nodigt het wel uit om te blijven spelen.

In Gazzlers zitten we achterop een trein terwijl we de titulaire rode wezentjes moeten verslaan om onze belangrijke lading te beschermen die we naar een tempel moeten brengen. Veel meer diepgang heeft de game niet qua verhaal, dus laten we vooral kijken naar de gameplay in onze review van deze VR-game.

Gazzlers

Na een minimale tutorial over hoe ons wapen werkt en hoe we onszelf kunnen genezen, mogen we direct aan de slag. We bevinden ons dus achterop een trein met een kostbare lading die we naar de tempel van de Machine God moeten brengen. Tijdens deze lange tocht worden we enorm belaagd door rode wezentjes genaamd Gazzlers die ons willen tegenhouden. Dit doen ze door ons te beschieten vanuit allerlei vreemde voertuigen zoals auto’s, motoren, vliegtuigen, helicopters en trucks terwijl ze in golven op ons afkomen.

Je kan je verdedigen door middel van ons vuurwapen en een schild dat beperkte energie heeft om kogels te weren. Gezien het een VR-game is, kan je kogels ook eventueel ontwijken door uit de weg te bewegen. Gazzlers heeft ook roguelite-elementen doordat je na elke golf aan vijanden upgrades kan uitkiezen die elke keer iets anders zijn. Naast simpele modificaties die je in het algemeen bonussen geven, zoals meer levenskracht, meer energie voor je schild en andere zaken, kan je ook je wapen upgraden. Zo moet je keuzes maken welke aanpassing je wilt doen, want sommige upgrades zorgen ervoor dat je wapen dubbel zo snel kan schieten, meerdere kogels tegelijk schiet of juist meer schade aanricht.

Na onze uiteindelijke en onvermijdbare ondergang, kunnen we gevonden schroot dat vijanden achterlaten inzetten om onszelf nog sterker te maken. Kies je voor standaard meer levenskracht, meer schade kunnen aanrichten of juist vaker de optie om jezelf te helen? Doordat je na elke poging vaak wel een upgrade kan kopen, word je langzamerhand sterker en kom je ook steeds verder in de game, wat prettig is omdat je anders constant dezelfde vijanden ziet.

Gazzlers

De omgevingen zien er kleurrijk uit en de vijanden zijn interessant, want je moet elke keer een iets andere tactiek gebruiken om ze uit te schakelen. Zo zijn motoren erg wendbaar doch zwak, terwijl vliegtuigen een enorme barrage aan kogels kunnen schieten, maar wel makkelijk te raken zijn. Net zoals zoveel roguelites voelt het soms wat teleurstellend om opnieuw het eerste level te moeten doorlopen en bij Gazzlers begint dit snel irritant te worden, doordat het best lang duurt om weer op tempo te komen.

Gazzlers is zodoende een relatief simpel en vermakelijk spel waarbij je wel wordt uitgedaagd om elke keer opnieuw te gaan spelen, al kan het na een paar sessies achter elkaar wel vervelend worden dat het zo traag op gang komt. De variatie aan upgrades nodigen wel uit om verschillende tactieken te proberen en de kleurrijke omgevingen springen in het oog. Het spel speelt lekker weg als je het af en toe even een uurtje doet. Gazzlers haalt het niet bij de echte toppers in VR, maar biedt zeker een leuke ervaring voor tussendoor.

Voor deze review is Gazzlers gespeeld op een Meta Quest 2, het spel is ook speelbaar op alle moderne VR-apparaten.