EXIT: Adventskalender – De zoektocht naar het gouden boek

De EXIT: Adventskalender biedt een leuk avontuur met 24 unieke puzzels die je uitdagen creatief te denken. Soms verschuiven onderdelen tussen de vele vakjes en zijn er hier en daar wat tekortkomingen, maar toch is het een tof geheel.

De EXIT-reeks blijven populaire escape-room-in-een-doosje-spellen waarbij er inmiddels een enorme lijst is met edities die je kan beleven. Recent begonnen ze met puzzelversies van de spellen en dit jaar gooien ze het over een heel andere boeg. Zo kunnen we dit jaar met de heuse EXIT: Adventskalender aan de slag waarin we op zoek moeten naar het gouden boek van de kerstman dat mysterieus is verdwenen. Dat doen we door in 24 vakjes allerlei raadsels op te lossen. Lees hier onze review van deze spannende puzzeltocht, die minimale spoilers bevat over enkele thema’s die je tijdens het avontuur kan tegenkomen. Wil je deze vermijden, lees dan voorbij de dikgedrukte melding.

EXIT: Adventskalender

Het verhaal begint met dat wij de uitgewezen persoon/personen zijn om de kerstman te helpen bij het terugvinden van zijn gouden boek, want anders kan Kerstmis niet plaatsvinden. Hij neemt ons mee naar een kerstdorp waar allerlei gesloten huisjes zijn die we een voor een moeten doorspitten. Door middel van een creatief bedacht systeem bewegen we ons langs de vele vakjes van de adventskalender om zo tot de conclusie van het verhaal te komen. Bij elk vakje lees je eerst het verhaal van die dag door en open je het vakje om vervolgens een puzzel te moeten oplossen. Soms krijg je daarbij kaartjes, voorwerpen of hooguit wat instructies, maar hoofdzakelijk elke dag een unieke puzzel. De verhalen voorafgaand aan de puzzel zijn af en toe erg lang en voegen weinig toe aan de puzzel behalve wat sfeer, waardoor deze soms wat kunstmatig verlengd voelen qua tijdsduur.

Zoals verwacht van de EXIT-serie, probeert elke puzzel een uniek concept toe te passen. Soms zijn deze herkenbaar uit bekende puzzels, maar soms ook volledig nieuw. In EXIT: Adventskalender  zoek je de meeste keren naar cijfers om in te vullen op je decoder waarmee je het volgende vakje kan vinden, maar uiteraard ontdek je deze cijfers niet zomaar.

Vanaf nu komen kleine spoilers over enkele thema’s. Elk vakje heeft een eigen herkenbaar thema zoals Sherlock Holmes, Titanic, prehistorie, Apple computers en nog veel meer, waarbij je meegenomen wordt langs allerlei gebeurtenissen in het verleden en de toekomst. Dit is een leuk geheel, al is het enorm gissen wat deze thema’s te maken hebben met de kerstman en zijn verloren boek, buiten dat het slechts een introductie is voor een type puzzel. Nu kan je zonder spoilers weer verder lezen.

EXIT: Adventskalender

Het ontwerp van de doos is leuk gedaan omdat je vrijwel alles in en rondom de doos gebruikt. Alleen zijn de vakjes niet volledig afgesloten, waardoor het nog wel eens wil voorkomen dat onderdelen van het ene vakje langzaam onder de randjes door naar een ander gedeelte glijden. Dat gebeurt vaker naarmate je meer vakjes opent en deze daardoor losser raakt. Je zal de doos na elke speelsessie toch weer moeten wegleggen, waardoor alles beweegt. Wij hebben een keer enorm lang over een puzzel gedaan omdat we eerst in allerlei andere open vakjes aan het zoeken waren naar een raadselkaart. Dit is iets dat flink kan frustreren, zeker als het benodigde onderdeel achter een vakje is gekomen wat je nog niet hebt geopend. Daarnaast zijn sommige antwoorden op bepaalde puzzels dermate vergezocht dat het aanvoelde alsof we iets hadden moeten zien wat we dagen geleden tegen waren gekomen, terwijl er genoeg gebeurt was in de dagen ertussen. Ook was er een tip voor een van de puzzels foutief, waardoor deze ons een volledig verkeerde kant op stuurde.

Ondanks deze tekortkomingen is de EXIT: Adventskalender – De zoektocht naar het gouden boek wat ons betreft een erg leuke variant van het escape-room-in-een-doosje-concept. Het spel biedt 24 leuke en gevariëerde puzzels aan voor genoeg speelplezier om de dagen tot de Kerst mee te vullen (of je blaast er in een paar avonden doorheen als je geen geduld hebt). De ene puzzel zal, al dan niet door een vergezocht antwoord, lastiger te kraken zijn, terwijl een andere puzzel slechts luttele minuten zal kosten. Het ontwerp van de doos is creatief bedacht, maar kan er voor zorgen dat elementen voor een bepaalde dag in andere vakjes terechtkomen. Dit kan flink frustreren als je het spel eerlijk en netjes wilt doorspelen. De vele lappen tekst zorgen misschien voor wat extra sfeer, maar zijn vaak ook nietszeggend voor de puzzel. Ook blijft het jammer dat je onderdelen van het spel moet beschadigen om het te kunnen spelen, want daardoor kan je het niet doorgeven aan anderen of zelf vaker spelen. Al zal je dat bij een reguliere escape room-spel ook niet snel doen.

EXIT: Adventskalender