Sonic Superstars

Sonic Superstars is een frisse, nieuwe Sonic-game met een aantal vernieuwingen. Helaas zijn vernieuwingen niet altijd verbeteringen, maar uiteindelijk valt er genoeg plezier te beleven.

Bijna iedereen heeft weleens gehoord van Sonic the Hedgehog, de snelle blauwe egel van SEGA. Het begon allemaal in de jaren 90 met de eerste drie 2D-games voor de Sega Mega Drive. Volgens sommigen blijft 2D het beste perspectief voor Sonic en daarom waren wij ook enthousiast bij de aankondiging van Sonic Superstars. Wij gingen de afgelopen tijd met deze titel aan de slag en hieronder kun je lezen of Sonic Superstars zich kan meten met de beste Sonic-games.

Hoewel Sonic Superstars een 2D-game is, heeft SEGA er niet voor gekozen om dezelfde retro-stijl te hanteren als bijvoorbeeld Sonic Mania. De nieuwe stijl past beter bij het huidige tijdperk en voelt lekker fris en vernieuwend aan. In de verhaalmodus speel je verschillende levels die zijn verdeeld in verschillende Act’s. Dit is lekker herkenbaar omdat bijna alle Sonic-games zo zijn opgezet. Na het voltooien van een level, ga je automatisch door naar het volgende. Toch kun je ervoor kiezen om terug te gaan naar een soort hub-wereld waar je reeds voltooide levels opnieuw kunt spelen.

Sonic Superstars is een platformgame, maar wel eentje waarin je heel snel kunt en moet gaan. Toch hebben de ontwikkelaars verschillende minigames in de levels gestopt, die je wel een beetje uit de flow halen. Een van die minigames is het pakken van een zogenaamde Chaos Emerald. Je zult hierbij snel moeten slingeren om vervolgens op een diamant te landen. Wanneer je dit lukt, speel je ook een speciale vaardigheid vrij. Deze kun je vervolgens een aantal keren gebruiken in een level. Zo kun je onder andere de Bullet-vaardigheid krijgen, waarmee je jezelf een bepaalde richting op kunt schieten. Deze is een aantal keren achter elkaar te activeren, waardoor je bijvoorbeeld een platform kunt bereiken dat normaal gesproken onbereikbaar is. Het idee van de speciale vaardigheden is leuk, maar het bemachtigen van een Chaos Emerald voelt vaak een beetje als een loterij. Na een flink aantal keren van het spelen van de minigame, hebben we namelijk nog steeds niet het idee dat we precies weten wat we doen.

Het platformen zelf voelt erg goed en vertrouwd aan. Hoewel Sonic razendsnel is, heb je wel altijd het gevoel dat je de controle hebt. Na het voltooien van de meeste levels, moet je het opnemen tegen een baas. Deze zijn over het algemeen niet enorm lastig om te verslaan, wanneer je het patroon doorhebt. Toch zijn sommige bazen wel wat frustrerend omdat je ze niet altijd kunt raken. Je zult moeten wachten tot hun aanval over is en dan kun je pas je ding doen. Wat het vervelend maakt, is dat sommige aanvallen van bazen ervoor zorgen dat je direct af bent en opnieuw moet beginnen. Dit gebeurt soms nadat je verschillende aanvalsgolven hebt overleefd en daar word je niet blij van. Gelukkig heb je in deze game geen levens en kun je het altijd weer opnieuw proberen.

De verhaalmodus kun je volledig in je eentje spelen, maar je hebt ook een co-op-modus. Helaas speelt het zich allemaal af op een scherm en heb je dus geen split-screen. Aangezien Sonic een hele snelle game is, komt het met regelmaat voor dat je medespeler buiten beeld raakt. Het spel transporteert je daarna weer in de buurt van de andere speler, maar het is eigenlijk meer frustrerend dan dat het leuk is. Het is dus leuk geprobeerd, maar pakt in onze ogen niet heel goed uit.

Waar wij dan wel weer heel enthousiast van werden, is het audiovisuele gedeelte van de game. De levels zien er prachtig uit, maar weten toch de essentie van de originele levels te behouden. Ook zijn er heel veel herkenbare componenten uit eerdere titels in Sonic Superstars gestopt. Daarnaast is ook de soundtrack van hoge kwaliteit, iets dat we natuurlijk wel gewend zijn, maar het is toch de moeite waard om het even apart te vermelden.

Sonic Superstars is een verfrissende Sonic-game. Toch voelen de levels vertrouwd aan, maar weet het ook wel wat nieuwe dingen toe te voegen. Helaas zijn de vernieuwingen niet altijd verbeteringen, want de vele minigames halen je bijvoorbeeld uit de flow. Ook de co-op-modus lijkt niet helemaal goed te zijn doordacht. Gelukkig is er enorm veel plezier te beleven als je alleen speelt en zullen fans zeker niet teleurgesteld zijn.

Sonic Superstars is voor deze review gespeeld op PlayStation 5. De game is ook te verkrijgen voor Xbox Series X|S, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.