WarioWare: Move It!
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

WarioWare: Move It! is een zeer chaotische game vol onduidelijkheid en minigames die op ritme en andere instincten gespeeld moet worden! En dit is precies wat het succes van de game maakt! Op wat kleine problemen met de beweging en vooral posities na, is het verder een zeer leuk en vermakelijk spel!

Komende vrijdag verschijnt WarioWare: Move It! voor de Nintendo Switch en daarmee is alweer de volgende WarioWare-game een feit. Waar de meeste games één of soms zelfs geen nieuw deel op de Nintendo Switch hebben gehad, is dit bij WarioWare anders. Maar is het wel terecht dat er twee jaar na het vorige deel een nieuw deel verschijnt, of had Nintendo hier ook nog even mee kunnen wachten?

Laten we beginnen met de conclusie dat WarioWare: Move It! precies is wat je verwacht wanneer je een WarioWare-game speelt: een enorme bak chaos, veel onduidelijkheid en games die op ritme en andere instincten gespeeld moet worden. Deze conclusie zou voor de meeste games betekenen dat het één ster krijgt en daarmee is de review kort en klaar, maar wie WarioWare kent weet dat dit de bedoeling is.

Na een zoals gezegd chaotisch begin, waar je vooral heel veel ruzie zoekt met de traditionele inwoners van een eiland, ben je op de vlucht voor deze inwoners. Door het winnen van minigames blijf je ze voor, maar wanneer je een minigame verliest komen ze steeds dichterbij. Er zijn vele tientallen minigames die we omwille van de spoilers niet echt uit de doeken willen doen. Je begint deze namelijk zonder enige uitleg en je moet iedere keer zelf uitvinden wat je moet doen. Wil je toch meer weten over de minigames, dan kun je de preview van Lisa lezen. Zij gaat hier uitgebreid op in. Wat we overigens wel nog mee willen geven is dat je voor de besturing zelf moet bewegen.

WarioWare: Move It! is dan ook een echt actieve game. We hebben geprobeerd het spel zittend te spelen, maar dit doet af aan de ervaring en zorgt er ook voor dat je geregeld moeite hebt met de besturing. Wanneer je staat is dit gelukkig (bijna) nooit het geval. Omdat je geen (of bijna geen) uitleg krijgt, anders dan een woord dat omschrijft wat je moet doen, zijn de posities van je JoyCon wel van enorm belang. Middels een positie waarin ze moeten staan wordt iedere minigame gestart. Maar doe je dit niet goed, dan lukt de minigame ook niet meer. Dit is wel echt een minder onderdeel van de game. Zeker in het begin hadden we hier echt moeite mee. Gelukkig leer je hier van, maar ook later in het spel was het af en toe een dingetje.

Wat wel echt heel leuk is, is de multiplayer! Je kunt met maximaal vier spelers tegelijk spelen en dit zal keer op keer chaos en humor met zich meebrengen. Juist omdat je zelf moet bewegen zijn de minigames nog gekker dan in vorige delen van WarioWare en kan het er soms echt beschamend uitzien, en dat bedoelen we op een positieve manier. Je doet het namelijk niet alleen. We zien in de toekomst deze game dan ook in menig vriendengroep gespeeld gaan worden.

Alhoewel het niet echt van belang is bij een WarioWare-spel, willen we als laatste nog het grafische aspect van het spel benoemen. WarioWare: Move It! ziet er wederom heel leuk uit en de typische stijl die er altijd is, is weer terug. Overigens is het spel voorzien van heel veel stemmen die zelfs in het Nederlands te beluisteren zijn. Alhoewel dit voor ons niet had gehoeven, wordt de potentiële doelgroep wel groter, wat uiteraard positief is.

WarioWare: Move It! is een zeer leuke en actieve game vol minigames! De verschillende spelmodi zijn leuk, maar uiteindelijk draait het om de minigames. Vooral het samenspelen is iets wat de game nog leuker maakt! En alhoewel het bewegen echt van toegevoegde waarde is, is een goede positie zeer belangrijk en dat lukt net niet altijd. Ondanks dat zien we veel vriendengroepen de komende maanden flink veel lol hebben met WarioWare: Move It!. Een nieuw deel is dan ook, zeker omdat de prijs niet de volle 60 euro bedraagt, zeker te verantwoorden!