Doorgaan naar artikel
WarioWare: Move It!
Lisa Groen
Lisa Groen
Pokémon-redacteur
Profiel

Conclusie

WarioWare: Move It! lijkt een heerlijke toevoeging aan de serie te gaan worden, met nieuwe manieren om microgames te spelen en leuke spelmodi. Met een verhaalstand voor één of twee spelers en een feestjes-stand voor zelfs vier man, verwachten we dat je dit spel zeker met vrienden zal gaan spelen!

Stel je voor: Je koopt wat burgers voor de lekkere trek en opeens win je een vakantie naar een tropisch eiland voor jou en al je vrienden. Eenmaal daar aangekomen word je hartelijk ontvangen door de lokale bevolking en geven ze je een geschenk. Dit geschenk is echter een paar rare stenen, waarvan men zegt dat ermee bewegen geluk brengt. Chagrijnig gooi je de stenen weg. Opeens heb je ongeluk en word je achtervolgd door een groep boze sekteleden!

Klinkt dit een beetje bizar? Dat is het ook, maar we zijn ook niet anders gewend van de WarioWare-games. Het hierboven beschreven verhaal is dan ook precies hoe de verhaalmodus van de aankomende game voor de Nintendo Switch, WarioWare: Move It!, begint.

Eenmaal door het beginfilmpje heen gekomen word je meteen in de actie gegooid. Wario moet wegrennen voor de boze sekteleden, wat je doet door snel microgames te spelen. Als je een microgame faalt, komen de sekteleden dichterbij, dus je moet goed opletten. Wees echter gerust, want je kan deze verhaalmodus ook samen met een vriend spelen! Hiervoor heb je dan wel twee sets aan Joy-Cons nodig.

Microgames: wat zijn dit nou eigenlijk? Voor de ervaren WarioWare speler is dit niks nieuws, maar voor ieder ander is dit wellicht een nieuw concept. Microgames zijn, zoals in de naam zit, nog kleiner dan minigames. Deze kleine spelletjes van maar een paar seconden vragen om reactievermogen en een goede portie verbeelding. Je krijgt namelijk maar een hele korte uitleg en je moet binnen de tijdslimiet maar uitvogelen wat het doel is van het spelletje. Dit zorgt voor hilarische momenten, waar je de ene keer precies snapt wat je moet doen, maar de andere keer volledig de verkeerde kant op gaat.

Wij hebben een aantal van deze microgames mogen spelen. Allereerst moeten jullie weten dat, zoals de naam van het spel al zegt, het spel veel draait om bewegen. Met de zogenaamde klemgreep als basis moet je verschillende houdingen aannemen, waarna je een microgame in wordt gegooid. In de microgame moet je vervolgens vanuit jouw houding bedenken hoe je moet bewegen, om zo de game te voltooien binnen de tijd.

Een van de games die erg goed laat zien dat dit spel fysiek best wat van je kan vragen, is “Sumo Says.” In dit spel begin je met een sumo-houding, waarna je de sumoworstelaar uit het voorbeeld moet na doen. Hou je evenwicht en laat je been niet te snel weer vallen, want dan wordt de sumo boos.

Ook zijn er een aantal microgames die gebaseerd zijn op oude Nintendo-spellen. Eentje hiervan is bijvoorbeeld de “Super Mario Bros. 3”-microgame. Hierin neem je eerst een soort kippen-houding aan, wat er al heel grappig uit ziet. Als het spelletje dan begint, moet je Tanooki Mario (de versie van Mario die kan vliegen met zijn staart) veilig laten landen door je kont heen en weer te schudden alsof je je staart beweegt. Bij dit soort spellen hebben wij erg hard gelachen, zowel om hoe we er zelf uit zagen als onze medespelers.

In een modus die “Museum” heet, kan je alle microgames die je in het verhaal bent tegengekomen terugvinden. Hier kan je oefenen met snelheid en met moeilijkere versies van de spelletjes. Wij waren onder de indruk van de enorme hoeveelheid microgames die hier te vinden waren, waardoor een potje nooit hetzelfde zal zijn.

Zoals eerder genoemd, kan je het verhaal met twee spelers spelen. Echter heeft de game ook een modus, “Feestje”, waar je zelfs met vier personen kan spelen. In dit geval heeft iedereen maar één Joy-Con nodig, waardoor je aan vier genoeg hebt.

In Feestje kan je weer kiezen uit een paar soorten spellen. Wij hebben “Kosmosveroveraars” gespeeld, wat eigenlijk een soort mini-versie is van Mario Party. Door middel van korte spelletjes worden punten verdeeld en wordt gekozen wie er met de dobbelsteen mag gooien. Het doel is om zoveel mogelijk punten te hebben voordat iemand bij de raket aankomt. Wie de raket bereikt, krijgt een bonus van 100 punten, waarna de persoon met de meeste punten het spel heeft gewonnen. Het bord bij dit spel zit vol met gemene tegels waardoor je opeens punten kwijtraakt of terug naar de start moet, waardoor het tot het einde spannend blijft wie er wint.

Naast dit spel zijn er nog drie andere spellen waarmee je van WarioWare: Move It! een echte Party Game maakt. Wij kunnen onszelf al goed voorstellen hoe we dit spel spelen met een groep vrienden. Het is zo bizar, dat je niet anders kan dan lachen.

Iets wat wij ook erg leuk vinden van WarioWare zijn de verschillende tekenstijlen die je in één game tegenkomt. Natuurlijk heeft het spel een hoofdstijl waar de personages en het verhaal in getekend zijn, maar veel microgames zien er totaal anders uit. Dit geeft een leuk effect en geeft alle microgames echt een eigen karakter.

Daarnaast hebben wij maar een heel klein stukje van het verhaal gespeeld. Het verhaal komt simpel over, maar is wel erg grappig. Wij zijn dan ook erg benieuwd naar wat er nog meer zal gebeuren met Wario en zijn vrienden. Zal Wario veilig wegkomen van de sekteleden? Zal Mona eindelijk kunnen zwemmen met zeemeerminnen? We gaan het allemaal zien in de volledige game!