Poetry for Neanderthals

Poetry for Neanderthals is een grappig partyspel waarbij spelers elkaar maar al te graag een klap willen geven en afhankelijk van de speler dat ook regelmatig gebeurt. Als je alle woorden hebt gehad, wordt het minder spannend, maar voordat dat gebeurt ben je wel vele potjes verder.

Als je houdt van spellen waarbij je begrippen aan elkaar duidelijk moet maken en je houdt ervan om je tegenstanders een klap voor hun kop te verkopen met een opblaasknuppel, dan zou Poetry for Neanderthals wel eens het spel kunnen zijn waar je gelukkig van wordt. In dit spel moet je je voordoen als prehistorische dichter die probeert termen duidelijk te maken door middel van simpele woorden. Lees hier onze review van dit knotsgekke bordspel.

Poetry for Neanderthals Foto: Joost Klein Middelink

Verdeel de groep spelers in twee teams; team blij en team boos. Daarbij gaan spelers uit deze teams om en om kaartjes oplezen met verschillende concepten terwijl er een timer loopt, deze wordt de dichter genoemd. Echter mogen deze concepten alleen uitgelegd worden met woorden die bestaan uit een enkele lettergreep. Zo is spel leuk en lijk je op dom mens. Elk kaartje bestaat uit twee begrippen, een relatief simpel concept en een lastiger woord met dat concept erin. Denk daarbij aan ‘Vork’ en ‘Vorkheftruck’.

Als het team het simpele woord raadt, kan je de kaart wegleggen voor een punt, maar je kan ook doorgaan met het lastige woord om mogelijk drie punten te scoren. Maakt de speler die opleest een fout door per ongeluk het woord zelf te gebruiken of een woord met meer dan een lettergreep te gebruiken, mag een speler van het andere team met de opblaasbare knuppel een mep verkopen aan de dichter en telt de kaart als strafpunt.

Poetry for Neanderthals werkt het beste als je teams hebt die even groot zijn. Als er een oneven aantal is, raadt het spel aan om een speler de knuppelaar te benoemen die als enige rol heeft spelers een tik te verkopen. Wij vonden dat zelf natuurlijk ook erg leuk om te doen, dus ons voorstel is gewoon de speler die net aan de beurt was of bijna aan de beurt is de knuppel te geven, dat maakt het spel het allerleukst.

De kracht van Poetry for Neanderthals zit het vooral in de humor waarbij spelers vrijwel letterlijk in holbewoners veranderen door enkele woorden te gebruiken en de spanning van mogelijk een fout maken en die onvermijdelijke klap te krijgen. Ook eindelijk een andere speler mogen meppen voelt erg prettig.

Een volledig potje wordt bepaald door iedereen eenmaal de dichter te laten zijn of tweemaal als de groepsgrootte minder dan zeven mensen is, maar het is bij uitstek geschikt om te blijven spelen tot de groep er klaar mee is. Het spel bevat genoeg kaartjes om flink lang mee te gaan, zeker omdat je ook de achterkant van alle kaartjes kan gebruiken en er komen ook uitbreidingen met meer concepten.

Zodoende is Poetry for Neanderthals een erg leuk partyspel waarbij het wel aan de groep ligt hoe populair het zal zijn, maar in meerdere groepen merkte wij dat het zeker een tijdje grappig blijft. Het meppen van spelers en lachen om creatieve manieren om concepten te beschrijven maakt het ook erg humoristisch. Wat ons betreft een succes voor elke gezellige avond.