Super Mario RPG

Nintendo brengt met Super Mario RPG een klassieker terug zoals alleen zij dat kunnen.

De Nintendo Switch bestaat al meer dan zes jaar en er gaan steeds meer geruchten dat er binnenkort een opvolger aangekondigd wordt. Toch is er niets van te merken dat Nintendo de focus ergens anders op heeft, want alleen al dit jaar verschenen toppers als The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros. Wonder. Daar blijft het gelukkig niet bij, want deze maand komt ook Super Mario RPG, een remake van Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars uit 1996. Wij mochten alvast met de game aan de slag en hieronder kun je lezen of dat ons is bevallen.

Net zoals in bijna elke Mario-game wordt prinses Peach ontvoerd door Bowser. Mario gaat verhaal halen bij het kasteel van Bowser, maar tijdens hun gevecht komt er nog een grotere schurk tevoorschijn, het enorme zwaard Exor. Hij behoort tot de bende van Schmidt en met zijn enorme kracht sloopt hij de Sterrenweg en vliegt iedereen in het rond. Om het verhaal weer tot een goed einde te brengen moet Mario op zoek naar de zeven sterren.

Het verhaal in Super Mario RPG is hetzelfde gebleven, alleen heeft Nintendo er dit keer voor gekozen om ook mooie cutscenes toe te voegen. Dit was in de tijd van de Super Nintendo Entertainment System natuurlijk een stuk lastiger. De cutscenes zijn erg mooi en ondanks dat er niet in wordt gepraat, voegt het ook echt wel iets toe aan de beleving. Super Mario RPG bevat ook de nodige humor die we kennen uit de Mario & Luigi-games. Je moet er natuurlijk wel van houden, maar wij wisten het enorm te waarderen.

Super Mario RPG is natuurlijk een rpg en de gevechten zijn turn-based. Je begint alleen, maar al snel komen er nieuwe personages op je pad die je toe kunt voegen aan je team. In totaal mag je team uit drie personen tegelijk bestaan, maar je kunt wel ten alle tijden wisselen. De eerste twee die op je pad zullen komen zijn Mallow en Geno. Mallow is niet heel krachtig, maar heeft een speciale kracht waarmee hij de zwakheden van je tegenstander kan tonen. Geno is een stuk sterker en beschikt over verschillende vaardigheden, waarvan de straal behoorlijk krachtig is. Uiteindelijk zullen ook Bowser en Peach toegevoegd worden aan je team. Alle leden hebben hun sterke en zwakke punten en je zult dus moeten nadenken over je samenstelling. Mario kun je overigens niet wisselen, maar de andere twee mag je zelf bepalen.

Net zoals in de meeste rpg’s heb je een standaard aanval, maar ook speciale aanvallen. Die laatste kosten wel magie en dat heb je niet onbeperkt, maar gelukkig kun je die wel aanvullen met items. Kleine vijanden die op je pad komen, zijn meestal wel te verslaan met de standaard aanval maar de eindbazen meestal niet. Naarmate je een hoger level krijgt, krijg je ook de beschikking over meer speciale aanvallen. Naast aanvallen is ook verdedigen heel erg belangrijk. Als je op het juiste moment op de juiste knop drukt, kun je ervoor zorgen dan een aanval geen of weinig schade aanricht. Dit is bij de meeste tegenstanders redelijk goed te doen, maar er zitten een aantal tussen waarbij het bijna niet te doen was.

Als laatste heb je ook nog een superaanval, die beschikbaar is wanneer je meter vol is. Welke superaanval je kunt doen, is afhankelijk van de samenstelling van je team. Je zou verwachten dat een aanval van drie personages tegelijk enorm veel schade aanricht, maar helaas was dat niet altijd het geval. Natuurlijk ligt het ook aan het type tegenstander, maar het effect viel soms wat tegen.

Naast het vechten zul je tijdens je zoektocht ook de nodige puzzels moeten oplossen en minigames moeten spelen. De puzzels zijn nooit heel erg moeilijk, maar het is ook niet zo dat je niet na hoeft te denken. Ook zitten er een aantal in waarin je verschillende aanwijzigingen moet verzamelen voordat je verder kunt. Je zult wel goed moeten kunnen lezen, wat het voor jongere kinderen al iets minder geschikt maakt. Gelukkig is het spel wel volledig in het Nederlands te spelen, wat wel helpt.

Super Mario RPG ziet er erg mooi uit, scherp en vooral heel kleurrijk. Maar wat misschien nog wel veel belangrijker is voor een game op de Switch, het heeft geen last van prestatieproblemen. Het speelt allemaal heerlijk weg. Naast nieuwe graphics, heeft de ontwikkelaar ook een nieuwe soundtrack toegevoegd. Het zijn enorm leuke deuntjes die in je hoofd blijven zitten en nooit echt irritant worden. De game is ook niet zo heel erg lang, tussen de 15 en 20 uur dus dat kan ook meegeholpen hebben.

Super Mario RPG is een erg goede remake van een van de betere games voor de Super Nintendo Entertainment System. Het verhaal zit vol met leuke personages, humor en toffe cutscenes. Het vechten is niet al te moeilijk en de verschillende mogelijkheden die je hebt, zijn overzichtelijk. De puzzels zetten je aan het denken, maar zijn gelukkig niet te moeilijk. Ook is het een pluspunt dat de game volledig in het Nederlands is te spelen. Het enige kleine minpuntje is eigenlijk de lengte van de game, maar daar kun je bij een remake niet zoveel aan veranderen.

Super Mario RPG is voor deze review gespeeld op Nintendo Switch en is exclusief verkrijgbaar voor dat platform.