Star Ocean: The Second Story R
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

Star Ocean: The Second Story R is met heel veel liefde en aandacht naar de huidige tijd gemoderniseerd. Met de vernieuwde graphics ziet het spel er prachtig uit, maar de combinatie van 2D en 3D werkt soms ook in het nadeel.

De Star Ocean-reeks draait alweer heel wat jaartjes mee en de eerste delen verschenen oorspronkelijk in de vorige eeuw. Nadat in 2019 een remake van het allereerste deel verscheen, krijgt nu het tweede deel diezelfde behandeling. Met Star Ocean: The Second Story R brengt ontwikkelaar GemDrops deze klassieker naar de eenentwintigste eeuw.

Net als in het vorig jaar verschenen Star Ocean: The Divine Force, kent ook Star Ocean: The Second Story twee protagonisten. Claude is afkomstig van Aarde en nadat hij in aanraking komt met een vreemd object, belandt hij op de onderontwikkelde planeet Expel. Daar ontmoet hij Rena. Samen besluiten ze om de merkwaardige verschijnselen die afkomstig zijn van een meteoriet genaamd de “Sorcery Globe” te onderzoeken. Claude hoopt dat deze meteoriet hem kan helpen een weg terug naar huis te vinden, terwijl Rena wil weten wie haar biologische moeder is en hoe ze aan de unieke genezende krachten komt. Aan het begin van je reis kies je of je met Claude of Rena wil spelen en beleef je het verhaal vanuit hun eigen perspectief.

De ‘R’ in The Second Story R staat natuurlijk voor het woordje ‘remake’ en dat is vooral te zien op het gebied van de graphics. Met Octopath Traveler, Triangle Strategy en Live A Live heeft Square Enix de laatste jaren meerdere games in het betoverende 2D-HD-stijltje uitgebracht. Ontwikkelaar GemDrops gaat met deze remake nog een stapje verder. De personages worden nog altijd in het platte 2D getoond, maar de omgevingen zijn hier volledig 3D. Het rondlopen door de dorpjes, steden en sommige kerkers zorgt dan ook voor prachtige plaatjes en mooie achtergronden. Deze combinatie zorgt er wel voor dat die 2D-sprites erg flets ogen tegenover de schitterende omgevingen. Een keuze naar volledig 3D had voor het algehele plaatje wellicht wat beter geweest, maar met de 2D-personages blijft wel een stukje nostalgie behouden.

Ook bij het initiëren van de gevechten werken deze 2D-sprites soms wat in je nadeel. Een belangrijke functie is namelijk de “back-attack”. Door vijanden van achteren te raken, zullen zij het gevecht in een beduusde staat aanvangen en de eerste paar seconden niets kunnen doen. Door de platte 2D-sprites van de personages en vijanden is het soms lastig te zien of je de vijanden van achteren raakt of niet. Het kan zelfs voorkomen dat je dusdanig verkeerd gepositioneerd staat, dat de vijand juist jou van achteren raakt. Dan begint jouw team in die beduusde staat en ben je de eerste seconden zeer kwetsbaar.

Naast de verbeterde graphics, kent ook het gevechtssysteem in Star Ocean: The Second Story R twee nieuwe toevoegingen. De eerste is ‘break’. Alle vijanden hebben in deze remake een schild. Wanneer dit schild volledig gebroken is, zullen alle aanvallen kritieke schade aanrichten en wordt de verdedigende statistiek genegeerd. De tweede toevoeging is ‘assault action’. Deze functie stelt je in staat om inactieve partyleden op te roepen om tijdelijk mee te helpen met het gevecht. Je kunt zelfs kristallen in de wereld vinden die personages uit andere Star Ocean-games bevatten en in de assault action gebruikt kunnen worden. Met deze twee nieuwe functies kun je je combo gaande houden en zodoende een flinke hoeveelheid schade aanrichten.

Andere verbeteringen aan deze remake zijn een vernieuwde muziekarrangement (met tevens de keuze om te wisselen tussen de originele en nieuwe soundtrack) en de mogelijkheid om te fast-travelen naar alle reeds bezochte dorpen, steden en kerkers. In het fast-travelmenu kun je zelfs de gehele map van de kerkers inzien. Erg handig als je de weg kwijtraakt.

Ontwikkelaar GemDrops heeft echt ontzettend veel liefde en aandacht aan deze remake geschonken en brengt Star Ocean: The Second Story R naar de moderne tijd. De combinatie van 2D en 3D in de graphics is wat ons betreft niet helemaal geslaagd, maar met die keuze blijft er wel een stukje nostalgie behouden.

Star Ocean: The Second Story R is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. De game is daarnaast verkrijgbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4 en pc.