Star Ocean: The Divine Force
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

Star Ocean: The Divine Force moet het vooral hebben van het verhaal, de twee speelbare hoofdpersonages en een zeer vermakelijk gevechtssysteem. Alles daaromheen is gewoon heel erg matig uitgewerkt.

Final Fantasy en Dragon Quest zijn waarschijnlijk de meest bekende Japanse Role-Playing Games die al heel lang meegaan, maar ook de Star Ocean-reeks bestaat al erg lang. Toch dateert de vorige game in de reeks alweer uit 2016. Met Star Ocean: The Divine Force is er eindelijk weer een gloednieuw avontuur verschenen.

Net als in bijvoorbeeld Scarlet Nexus, biedt ook Star Ocean: The Divine Force je de keuze uit twee speelbare hoofdpersonages. Als eerste is daar Raymond Lawrence, een intergalactische transporteur van goederen in zijn familiebedrijf. Nadat een opdracht volledig in de soep loopt, crasht hij op de nog onderontwikkelde planeet Aster IV. Daar ontmoet hij Laeticia Aucerius, kroonprinses van een koninkrijk op deze planeet. Beide hebben zo hun eigen agenda en uiteindelijk zal het verhaal zich gaan focussen op het hoofdpersonage dat je hebt gekozen. Je zal dan ook andere omgevingen aandoen en andere metgezellen tegen het lijf lopen. Wil je het gehele verhaal leren kennen, dan zal je de game dus twee keer moeten uitspelen.

Op Aster IV leer je alle belangrijke facetten van de game kennen. De meest belangrijke pijler is D.U.M.A., een robot dat verstopt zat in de cargo die Raymond en zijn crew vervoerden voordat ze werden aangevallen. Deze robot dient als een soort jetpack waarmee de tot dan toe simplistische gevechten een nieuwe dimensie krijgen. Je krijgt hiermee namelijk meer bewegingsvrijheid en kan heel snel van links naar rechts of naar boven bewegen om vijanden te ‘blindsiden’. Door uit het gezichtsveld van een vijand te komen, kun je zowel de Vanguard Assault-gauge (VA) als de Action Points-gauge verhogen (AP) (een gauge is een balkje).

Door vijanden te ‘blindsiden’ zullen deze tijdelijk verdoofd zijn en niet meer kunnen aanvallen. Hoe hoger de VA-gauge, hoe langer vijanden verdoofd zijn. De AP-gauge heb je weer nodig om de diverse te ontgrendelen vaardigheden te gebruiken. Hoe hoger deze gauge is, hoe meer vaardigheden je in een combo kunt gebruiken en hoe meer schade je uiteindelijk kunt uitdelen. Word je geraakt door de vijand of tegen de grond gegooid, dan zal het weer afnemen. Wat het allemaal nog dynamischer maakt, is dat je meerdere skills onder een bepaalde actieknop kunt zetten. Het personage dat je onder de knoppen hebt, zal deze vaardigheden dan achter elkaar uitvoeren. Dit alles zorgt ervoor dat Star Ocean: The Divine Force een zeer vermakelijk gevechtssysteem heeft dat nooit gaat vervelen.

Met het verslaan van vijanden maak je je personages sterker en verdien je Skill Points (SP). Deze zijn dan weer te gebruiken om via een skilltree diverse actieve en passieve vaardigheden te ontgrendelen, als ook de mogelijkheid om je statistieken (gezondheid, aanvalskracht, intelligentie, et cetera) te verhogen. Daarnaast gebruik je de Skill Points ook om al ontgrendelde vaardigheden te verbeteren zodat ze weer meer schade aanrichten. Je bent dus de hele tijd aan het overwegen waaraan je je verdiende SP wilt besteden. Pluis je de skilltree uit om te zoeken naar een nieuwe vaardigheid, of spendeer je deze liever aan je al ontgrendelde skills om hun kracht te verhogen?

D.U.M.A. kan ook buiten de gevechten gebruikt worden. Je kunt de jetpack dan activeren om de gebieden te doorkruisen. Dit is nodig ook, want die gebieden zijn weids opgezet. Helaas zijn de omgevingen die je aandoet leeg en is er nauwelijks iets interessants te doen. Eigenlijk kom je alleen schatkistjes en groene en paarse bolletjes tegen. Met de schatkisten en groene bolletjes bemachtig je diverse voorwerpen, terwijl de paarse bolletjes D.U.M.A. Points (DP) bevatten. Deze DP is dan weer te gebruiken om enkele speciale vaardigheden te bemachtigen en te versterken. Zo kan bijvoorbeeld het scangebied voor de schatkistjes en bolletjes vergroot worden of kan de VA-gauge sneller vollopen met elke aanval. Het is erg jammer dat de gebieden alleen maar zo groots zijn opgezet zodat je het jetpack kan gebruiken en er verder eigenlijk niets te doen is en er ook nauwelijks indrukwekkende landmarks te ontdekken zijn. Ze voelen dan ook niet echt aan als een onderdeel van de wereld, maar meer als een noodzakelijk verbindingsstuk om door het verhaal heen te gaan en de diverse dorpjes en steden te betreden. Daar komt ook nog eens bij dat je behoorlijk vaak zal moeten ‘backtracken’. Gelukkig is er een fasttravel-systeem om snel naar een bepaald gebied of dorp/stad te gaan.

Ook in de dorpjes en steden is er niet gek veel te doen. Het meest interessant zijn nog de Private Actions. Dit zijn gesprekken die Raymond of Laeticia met de andere metgezellen kan voeren zodat je wat meer over ze te weten komt. Alleen is het dan weer jammer dat ze wat lastig te vinden zijn. Ze worden nergens op de map aangegeven en je zult dus het gehele dorp of de stad moeten afstruinen om je metgezellen te vinden. Een andere, best leuke feature is de minigame genaamd Es’owa. Overal in de dorpen en steden kom je mensen tegen die het tegen je willen opnemen. Het is een prima afleiding van je hoofdoelen. Verder kun je hier nog wat optionele opdrachtjes uitvoeren, zeg maar de welbekende ‘fetch quests’.

Als we dan kijken naar het grafische- en technische gedeelte van Star Ocean: The Divine Force, dan zien we dat ook hier meer fout dan goed gaat. Net zoals zo’n beetje elke game die vandaag de dag uitkomt, heb je de keuze uit twee grafische modi. Eentje focust zich meer op een hogere resolutie en de andere op een hogere framerate. Kiezen voor een focus op de framerate is nagenoeg een vereiste omdat deze anders dusdanig inkakt dat het niet lekker speelbaar wordt. Daarnaast heeft de game erg veel last van pop-in. Dat wil zeggen dat er lukraak voorwerpen of mensen in je beeld verschijnen. Het is zelfs zo erg dat als je voor een inwoner van een dorp/stad staat en de camera naar links of rechts draait dat deze gewoon meerdere keren in en uit beeld verschijnt/verdwijnt. Dan is ook nog de user interface niet heel gebruiksvriendelijk, wat vooral komt door een veel te kleine lettergrootte. We moesten vaak dichter op de tv kruipen of met onze ogen knijpen om bepaalde tekst in menuutjes te kunnen lezen. Zelfs weken na de release is er nog altijd geen mogelijkheid om hier aanpassingen in aan te maken.

Star Ocean: The Divine Force

Star Ocean: The Divine Force doet eigenlijk meer fout dan goed, maar is toch geen slechte game. Al zal dat er vooral aan liggen waar je de focus op wilt leggen. Ben je content met een prima verhaal, twee speelbare hoofdpersonages voor een extra lange speelduur en een zeer vermakelijk gevechtssysteem, dan zal je je prima vermaken met The Divine Force. Wil je dat het complete plaatje klopt, dan kan je beter op zoek gaan naar een andere JRPG.

Star Ocean: The Divine Force is voor deze review gespeeld op de Xbox Series. De game is daarnaast verkrijgbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One en pc.