Fashion Dreamer
Wendy de Koster
Wendy de Koster
Gameredacteur

Fashion Dreamer biedt een vermakelijke ervaring voor zowel casual gamers als modeliefhebbers. Het ontwerpen van kleding en het opbouwen van een volgersbasis zorgen voor een plezierige en eigentijdse gameplay. Hoewel het spel zeer toegankelijk is, kunnen sommige spelers het als iets te gemakkelijk ervaren. Ondanks dat blijft het een uitstekende keuze voor degenen die op zoek zijn naar een luchtige en plezierige fashionbelevenis.

Het langverwachte spel Fashion Dreamer is inmiddels verschenen op de Nintendo Switch. Jeffry heeft er in de preview al een blik op geworpen. In deze review kijken we of dit mode-influencer spel zijn verwachtingen waarmaakt.

Fashion Dreamer speelt zich af in de digitale wereld ‘Eve’ en je hebt als doel om de grootste influencer op het gebied van mode te worden. Dit doe je door middel van zoveel mogelijk likes en volgers te verkrijgen door middel van het maken van ‘look-its’ voor anderen, ontwerpen van kleding en foto’s te delen in je ‘Eve Log’. Aan het begin van het spel word je gevraagd om je personage (muse genoemd) te maken. Je kunt je muse helemaal aanpassen, zodat je het ook op jezelf kunt laten lijken. In je ‘muse profiel’ geef je aan welke wensen je hebt, dit zien andere spelers als een opdracht als zij een outfit voor je willen samenstellen. Je uiterlijk en profiel zijn te allen tijde aan te passen in de Salon Area, die in elke Cocoon (map) terug te vinden is. En alles wat je moet weten over het spel wordt in de tutorial uitgelegd, zodat je daarna lekker aan de slag kan gaan.

We merken aan alles dat het spel Japanse makers heeft. Het bekende felle kleurgebruik, de anime-achtige artstyle en de typerende kleding zien we veelvuldig in deze game. Voor liefhebbers van de Japanse stijl is dit fantastisch en we zijn dan ook helemaal los gegaan bij het ontwerpen van kledingstukken. Het duurt helaas wel wat langer voordat je de mooiste lolita-jurken kunt maken, maar gelukkig kun je heel gemakkelijk door middel van een ‘like’ kleding van andere ontwerpers opslaan in je eigen collectie. Je kunt in totaal 5000 kledingstukken bewaren, dus na een (flinke) tijd zal je wel kleding moeten verwijderen.

Het grote influencer-avontuur begint in Cocoon Hope, maar naarmate je meer volgers verkrijgt, zal je in influencer-rang stijgen en daarbij schitterende nieuwe Cocoons vrijspelen. Er zijn maximaal vier Cocoons en elke Cocoon heeft zijn eigen unieke stijl, waar je mooie achtergronden zult hebben om digitale content te maken voor je Eve Log. Het is een tof detail dat je in elke Cocoon ook weer andere achtergronden in de ‘photo egg’ te kiezen zijn, om afwisselende foto’s te kunnen maken en te delen met je fans. Je kunt je foto’s pimpen met diverse gave foto-items die je kunt kopen bij de verkoopmachines met munten. Je kunt bijvoorbeeld met een donut of spuitbus op de foto gaan. Als je een goed geklede muse tegenkomt kun je via de ‘drone’ ook een foto van jullie samen maken die gedeeld wordt op je feed.

De online modus maakt dit spel veel levendiger. Je kunt andere online spelers aan je Eve-wereld toevoegen en je ontworpen designs kunnen door steeds meer mensen gedragen worden. Het loont zeker om online te spelen, want je zult sneller groeien en het is onwijs leuk om look-its (outfits) voor andere spelers te maken. Hiervoor is een grote variatie kledingstukken aanwezig om te ontwerpen, waardoor je uren speelplezier kunt hebben. Je kunt je voorwerpen gelukkig sorteren en filteren, maar helaas is dit nog niet op kleur mogelijk. Aangezien er in elke look-it opdracht een kleur wordt aangegeven, zou het wel handiger geweest zijn als deze filtermogelijkheid geïntegreerd zou zijn.

Blijf op de hoogte van de laatste trends in de Pop Up Area om de hoogste score voor je outfits te krijgen. Na het maken van een look-it voor een muse, kan je namelijk e-points en bingo-tickets of gacha-tickets ontvangen. Ook speel je nieuwe kleurpaletten vrij om in de ‘item creator’ te gebruiken, waar je jouw eigen kleding creëert en originele logo’s kunt maken voor jouw eigen kledingmerk. Dit spel gaat voornamelijk om het worden van een mode-influencer, waardoor het ontwerpen zeer toegankelijk is gemaakt. Er zijn meerdere manieren om e-points te verdienen, waarmee je prachtige kleding kunt maken en meubels kunt kopen voor in je showroom. Je gebruikt je showroom om je eigen creaties en originele stijl te etaleren voor bezoekende muses, waar we gretig gebruik van hebben gemaakt.

Soms ontvang je ‘gacha tickets’ om patronen uit het gacha-apparaat te krijgen. Dit hebben de ontwikkelaars op een fantastische manier uitgebeeld: de automaat lijkt op de kauwgomballenautomaten uit het verleden met een futuristisch tintje. De voorwerpen die je kunt krijgen zijn in elke cocoon verschillend. Het blijft een spannend gokje wat je zult krijgen en sommige patronen zal je vaker dan andere ontvangen. Het leuke is dat je deze patronen andere kleurencombinaties kan geven, waardoor het niet erg is om iets dubbel te krijgen.

Terwijl we rondlopen komen we verschillende muses tegen, waaronder ook computergestuurde personages. Deze NPC’s kunnen je een verrassing geven en NPC’s maken soms ook een grapje als je een passende look-it voor ze hebt gemaakt: een geestig detail. Het is van belang om te zorgen dat je voor beide lichaamstypes kleding maakt, om een muse zo blij mogelijk te maken. De harmonie tussen NPC’s en echte spelers zorgt voor een uitgebalanceerde spelervaring.

De aantrekkingskracht van het spel is onweerstaanbaar, aangezien je steeds verder wilt spelen om dat ene perfecte kledingstuk te vinden of om nog wat meer fantastische foto’s te maken in de visueel stimulerende omgevingen. Na ongeveer tien uur spelen hebben wij de 10K volgers gehaald en de Platinum Rank gekregen. Dan is het voornaamste doel behaald en dan krijg je credits te zien, waarbij muses in beeld zijn gebracht die jij zelf hebt gekleed. Dit is heel creatief gedaan en de aftiteling zal daarom voor iedereen uniek zijn, maar het spel is nu nog niet afgelopen. Als je doorgaat met spelen, zal je merken dat je de nieuwste Cocoon hebt vrijgespeeld, die zich afspeelt in een bruisend winkelcentrum. De mogelijkheden om te ontdekken en te ontwerpen zijn eindeloos, dus we zijn nog lang niet uitgespeeld! Voor de casual gamer en de liefhebber van fashion games is het zeker een aanrader.