Doorgaan naar artikel
Fashion Dreamer
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager
Profiel

Conclusie

Fashion Dreamer is de modegame waar vermoedelijk heel veel spelers op zitten te wachten. Er is zeker nog wat te verbeteren, maar daar heeft de ontwikkelaar gelukkig nog wat tijd voor.

Tijdens de Gamescom eind vorige maand hebben we de kans gekregen om al aan de slag te gaan met de nieuwe Nintendo Switch-game Fashion Dreamer. Is dit echt een droom van een spel waarin iedereen modeontwerper kan worden, of valt dit na het spelen toch enigszins tegen?

Voor we aan de slag mochten met het spel, kregen we een uitgebreide presentatie van de makers, waarin benadrukt werd dat Fashion Dreamer anders is dan andere modespellen. Het draait vooral om het zijn van een mode-influencer en dan ook alleen om de positieve elementen hiervan. Je wilt namelijk mode-influencer worden en dit doe je door zoveel mogelijk mensen van jouw smaak te overtuigen.

Het spel speelt zich dan ook af binnen een denkbeeldige wereld. De game maakt meteen een goede start door je niet slechts één personage aan te laten maken, maar dat iedere speler vier eigen personages kan creëren. Je kunt hierbij kiezen uit vooraf samengestelde personages, maar het leukste is natuurlijk hem of haar helemaal zelf te ontwerpen. Alhoewel de mogelijkheden niet eindeloos waren, voelde het enigszins aan alsof je een RPG aan het spelen was en dat is positief. Meer dan gebruikelijk kan jouw personage in Fashion Dreamer op jezelf lijken.

Fashion Dreamer draait natuurlijk om de outfits en die krijg je meer en meer naarmate je verder komt. Je kunt daarom ook zo vaak als je wilt wisselen van kleding. Belangrijk is daarbij dat je anderen in het spel, computergestuurde personages of echte spelers, overtuigt van jouw smaak. De reactie zal echter nooit negatief zijn. Als ze vinden dat je kleding beter kan, dan krijg je een voorstel in de trant van, “heb je dit al eens geprobeerd?”

Op het moment van de release zal het spel 1400 verschillende patronen bevatten waarmee je kleding kunt maken. Tijdens de speelsessie hebben we het zelf ontwerpen van kleding echter niet kunnen proberen en zijn we vooral aan de slag geweest in de wereld met de kleding die we al hadden. Alhoewel het maken van je personages, het omkleden en het communiceren met anderen heel soepel loopt, oogt het lopen zelf nog wat lomp. Er is weinig bewegingsruimte en het oogt niet altijd even natuurlijk. Heel storend was het niet, maar hier mag de ontwikkelaar zeker nog aandacht aan besteden.

Het spel kent verder geen eigen valuta en draait dan ook niet om het verdienen van geld. Wel kun je punten verdienen wanneer anderen je kleding dragen. En wanneer vervolgens iemand het weer van hen overneemt krijg je ook weer punten. Zo kun je dus nog lang punten krijgen doordat je kleding goed wordt doorgegeven. Een leuk extra element wat je zal uitdagen om betere en leukere kleding te maken. Ook hier zien we dat de nadruk veel meer gelegd is op het positieve aspect.

Naast het maken van kleding, zit het belangrijkste erin dat je uitdagingen oplost. Dit is vaak door anderen aan een bepaald kledingstuk of een bepaalde stijl te helpen. Hoe beter je dit doet, hoe meer punten je krijgt. Vooral de stijl is echt even zoeken, maar daardoor leuk en uitdagend. Hier hadden we tijdens het spelen dan ook veel plezier aan. Iemand wilde bijvoorbeeld een warme stijl, maar wat is dit dan precies?

Fashion Dreamer zal zeker niet voor iedereen zijn weggelegd, maar mensen die van mode houden en de iets meer casual speler zal er absoluut plezier aan beleven. Er zijn nog wel wat dingen te verbeteren, maar daar is ook nog even de tijd voor.