Sounds Fishy

Sounds Fishy is vooral een grappig spel als je spelers hebt die zelf redelijk creatieve leugens kunnen bedenken, dat is het top. Lukt dat niet, is dit misschien niet het spel voor jou.

Sounds Fishy nodigt spelers uit om slimme leugens te bedenken om andere spelers om de tuin te leiden. Met vier tot tien spelers gaan spelers omstebeurt een vraag stellen waarbij er slechts een enkel antwoord waarheid is en de rest slimme leugens moeten verzinnen om zo de vrager te verwarren. Lees hier in onze review hoe leuk dat kan worden.

Sounds Fishy Foto: Joost Klein Middelink

Een speler stelt dus een vraag waarvan het antwoord op de achterkant van de kaart staat die de vrager niet mag zien. De andere spelers zien wel het echte antwoord en krijgen elk een vis uitgedeeld. De speler met de blauwe vis moet de waarheid vertellen terwijl de rest geloofwaardige leugens moet verzinnen om zo de vrager te verwarren. Het is dan aan de vrager om het echte antwoord te bewaren tot het laatst terwijl deze de leugens een voor een ontmasktert. Mocht de vrager het niet meer weten of te spannend vinden, kan deze stoppen en krijgt hij/zij evenveel punten als goed ontmaskerde leugens, maar krijgen de spelers die niet zijn omgedraaid ook punten. Lukt het wel om de blauwe vis als laatste te draaien, dan verdient de vrager een punt per goed onthulde leugen en een punt om de waarheid pas aan het einde te kiezen.

Echter willen de andere spelers dat niet, want zij verdienen dan geen punten. Als de vrager het echte antwoord te vroeg ontmaskert, krijgt deze geen enkele punt en krijgen de spelers waarvan de vis niet is omgedraaid wel punten. Zodoende is het aan de spelers om geloofwaardige leugens te verzinnen of juist absurd dat het misschien wel waar zou kunnen zijn. Het is tof om te horen welke creatieve en idiote verzinsels de andere spelers kunnen bedenken. Doordat de waarheden soms ook dermate absurd zijn, is het juist leuk om over de top leugens te bedenken.

Dat is dan ook weer direct het zwakke punt van Sounds Fishy, want als je dit doet met spelers die niet zo goed weten wat ze moeten verzinnen of als spelers slecht zijn in liegen. Als ze slechts het antwoord noemen zonder overtuiging, dan is het spel snel gespeeld. Daar moet je ook afspraken over maken, want zeg je puur het antwoord of verzin je er een idioot verhaal omheen waardoor alles ineens ongeloofwaardig klinkt, zelfs het goede antwoord? Wij hebben beide opties geprobeerd en met simpele antwoorden is het spel lastiger om de waarheid te raden, maar je mist ook de idiote, overdreven en vaak ook lachwekkende uitleg bij de antwoorden. Het vraagt dus wel inzet wat van de spelers.

Sounds Fishy is daarmee wel echt een leuk spel als je het met de juiste groep speelt, maar ook een middelmatig spel met spelers die het niet lukt om creatieve leugens te bedenken. De daadwerkelijke antwoorden nodigen je uit om creatief te denken want de waarheden klinken soms absurder dan wat iedereen had gedacht, dus je moet in dezelfde lijn denken voor optimaal plezier. Wat ons betreft een erg leuk partyspel mits je de goede groep hebt om mee te spelen, anders kan je beter een ander type spel spelen.