Assassin’s Creed Nexus

Assassin's Creed Nexus biedt een toffe en mooie ervaring die gelijk staat aan de reguliere games. De besturing werkt soms een beetje tegen, maar buiten dat is het een topspel.

Assassin’s Creed Nexus is de eerste officiële VR-game van de zeer populaire reeks. Voor de game verscheen, waren er vooral vragen of het spelconcept wel zou werken in virtual reality. Gelukkig kregen wij de mogelijkheid in dit voor jullie uit te proberen. Lees hier onze review van het spel.

In Assassin’s Creed Nexus beleef je enkele momenten van drie iconische personages uit de reeks, namelijk Ezio, Kassandra en Connor, elk met hun eigen verhaal. Het overkoepelende verhaal van deze VR-game is namelijk dat er ergens in hun herinneringen stukjes te vinden zijn van een ultieme supercomputer waardoor de mensheid aan banden gelegd kan worden, iets wat Abstergo graag beaamt. Wij als hacker worden ingehuurd om diep in deze herinneringen te duiken. Wat Abstergo niet weet, is dat wij eigenlijk ingehuurd zijn om hun plannen te omzeilen.

Assassin's Creed Nexus

De eerste paar missies zijn vooral bedoeld om je op gang te krijgen en te laten wennen aan het virtual reality-aspect van de game. Zo krijgen we instructies hoe je gebouwen beklimt, goed om je heen kijkt, wapens gebruikt en de iconische duik in een hooibaal doet van grote hoogte. Dit laatste is soms nog best intens voor je beleving want wij verloren onze balans soms eventjes, al past het wel volledig bij de game en biedt Ubisoft verschillende opties aan om dit voor iedereen prettig te laten zijn.

Ondanks dat je vrij beweegt door de levels die de game voorschotelt zijn de missies vrij lineair, waardoor het vrij duidelijk welke richting de game je op wil hebben. Bepaalde gebieden geven meer vrijheid om bij je doel te komen dan andere, maar meestal is er een voor de hand liggende optie. Klimmen en klauteren zal je grotendeels doen, iets dat goed past bij het karakter van het spel. Echter werkt de besturing niet altijd even soepel mee. Het rondspringen gaat best makkelijk door een knop in te houden, maar het klimmen en beklimmen zelf zal je echt zelf fysiek moeten doen en dat is ook direct een van de kritieke punten van Assassin’s Creed Nexus.

Assassin's Creed Nexus

De game geeft aan dat je bepaalde bewegingen kan doen om soepeltjes tussen verschillende randen te springen, maar in de praktijk wordt dit niet altijd even goed geregistreerd. Daarnaast wil het nog wel eens voorkomen dat je een rand wel goed vastpakt, maar doordat het spel jouw hand net niet registreerde bij de rand, je ineens doodvalt, iets dat niet helpt als je hoogtevrees hebt. Zodoende moesten we regelmatig een klimsectie uit een level meermaals overdoen, met alle frustratie van dien, zeker als de wachters ons dan zagen.

De gevechten zijn dan wel weer tof, waarbij je je zwaard gebruikt om wapens af te weren en zelf mag weten hoe je je tegenstanders uitschakelt. Snij je ze open met je zwaard, steek je ze in hun nek met je verborgen mes of duw je ze van hoogtes af? Dit voelt als het ballet dat we soms gewend zijn uit de originele games. Vooral het besluipen of bespringen van een vijand en het verborgen mes goed in hun nek mikken voelt erg bevredigend en authentiek aan de serie.

Het verhaal is soms wat nietszeggend, aangezien je vooral de instructies opvolgt van jouw leiders, maar het avontuur neemt je wel mee langs mooie gebieden en geeft je de vrijheid om het aan te pakken zoals jij wil, zeker met de vele verzamelobjecten die te vinden zijn. Of je nu sluipt en doelgericht de vijand uitschakelt of juist agressief iedereen uitmoordt, de keuze is aan jou. Wat ons betreft is Assassin’s Creed Nexus verplichte kost voor iedereen die de serie tof vindt en het met eigen ogen wil beleven, al kan de besturing soms wat tegenwerken.

Assassin’s Creed Nexus is voor deze review gespeeld op de Meta Quest 2, het spel is ook verkrijgbaar voor Meta Quest 3 en Meta Quest Pro.