Pokémon Scarlet & Violet DLC – Part Two: The Indigo Disk
Lisa Groen
Lisa Groen
Pokémon-redacteur

Hoewel we de problemen niet kunnen negeren, zijn we over het algemeen heel tevreden met de complete DLC van Pokémon Scarlet & Violet. Het verhaal is leuk en de conclusie geeft voldoening, net als de verhoogde moeilijkheid door de double battles in deze tweede DLC. Vooral de kleine extra's hebben veel charme en maken de DLC het geld waard.

Na ruim een jaar sinds de release van Pokémon Scarlet en Pokémon Violet is het tweede en daarmee laatste deel van de DLC uit. The Indigo Disk belooft een heleboel, maar weet het dit waar te maken?

Waar de DLC van de Sword & Shield-games echt losstaand was, kregen we aan het einde van The Teal Mask wel het idee dat het verhaal voort zou borduren op de personages die we daar hebben ontmoet. The Indigo Disk is dan ook alleen speelbaar nadat je het originele verhaal, de postgame én The Teal Mask hebt uitgespeeld. Mocht je het spel dus ergens hebben laten vallen en hopen dat de DLC veranderingen geeft waardoor je wilt spelen, dan kom je bedrogen uit. Echter gaven wij in onze review van The Teal Mask al aan geïnteresseerd te zijn in een vervolg voor de personages. Zij die het spel hebben uitgespeeld en gewoon meer willen, worden zeker beloond.

Ook in The Indigo Disk duurt het niet lang voordat je in Blueberry Academy kan gaan spelen: je eerste introductie tot de nieuwe DLC is een double battle en je wordt ook meteen beloof dat je dit vaker zal gaan doen. Op Blueberry Academy vecht iedereen namelijk in double battles, gevechten waar elke trainer twee Pokémon tegelijk aanstuurt. Dit opent vele opties voor interessante samenwerking tussen de Pokémon. De trainers op Blueberry Academy maken hier dankbaar gebruik van. Denk aan een Pokémon met de aanval “Earthquake”, een grond-type aanval die iedereen raakt, met een teamgenoot van het flying type, die dus immuun is voor deze aanval. Deze manier van vechten lijkt meer op de manier waarop competitief Pokémon wordt gespeeld, wat voor veel spelers een leuke introductie is.

De Blueberry Pokédex bevat 242 Pokémon, een stukje meer dan de Kitakami Pokédex uit The Teal Mask. Een minpunt van de Kitakami Pokédex was dat deze al voor de helft gevuld was met een volle Paldea Pokédex. Bij The Indigo Disk zijn dit er maar ongeveer vijftig, wat erg fijn is. We zijn vooral erg blij met het beschikbaar zijn van starter-Pokémon in het wild! Alle starter-Pokémon zijn van de partij, wat erg fijn is voor fans van bepaalde generaties.

Snel na je eerste battle, brengt je tour guide van Blueberry Academy je naar het hoogtepunt van de school. Het terrarium, een combinatie van terastal en terrarium, heeft vier gebieden met allemaal wilde Pokémon. Hier besteed je het merendeel van je tijd in The Indigo Disk, aangezien hier ook trainers en de Elite Four van Blueberry Academy hun basis hebben. De personages die we in The Teal Mask hebben ontmoet, zijn ook weer van de partij en zijn belangrijk in het verhaal van The Indigo Disk. Het is goed om te zien dat Gamefreak, de studio achter Pokémon, de verhaallijnen zo soepel heeft laten doorlopen in de DLC.

Na een aantal gevechten mag de speler meedoen aan de BB League en dus de Elite Four van Blueberry Academy bevechten. Elk Elite Four lid heeft een uitdaging die je moet voltooien, voordat je tegen ze mag vechten. Dit is eigenlijk hetzelfde als de Gym Challenges in Paldea en wij vonden de challenges in The Indigo Disk zeker vermakelijk. De Elite Four-leden hebben teams van rond de level 80, met competitieve movesets en aanvallen voor veel verschillende types. Deze gevechten zijn dan ook zeker niet makkelijk te noemen, maar dit is in onze ogen alleen maar goed. Het geeft voldoening om de Elite Four en de Champion te verslaan, iets wat best wel gemist werd in recentere Pokémon-games.

Het verhaal eindigt echter niet bij de Champion! Net als in het basisspel, zal je terug gaan naar het mysterieuze Area Zero om voorgoed de geheimen daar te vinden. Wij zullen niet verklappen wat er precies gebeurt, maar de nieuwe Pokémon en het mysterieuze Stellar-type zijn echt gaaf. Helaas kregen wij niet eenzelfde gevoel bij het rondlopen door Area Zero als in het basisspel, omdat je vrienden niet direct met je mee lopen. Toch is dit deel van The Indigo Disk ook zeker leuk en de conclusie van de verhaallijn is de moeite waard.

Nog een leuke toevoeging aan The Indigo Disk zijn de sidequests in het terrarium. Met deze kleine opdrachten verdien je BP, die je kan gebruiken om upgrades te kopen. Deze upgrades zijn soms simpel, zoals bijvoorbeeld een nieuwe pose voor foto’s. De grotere upgrades zijn echter extra interessant, zoals nieuwe wilde Pokémon of een machine om voorwerpen te maken van materialen. We hadden misschien iets meer variatie willen zien in de normale quests, maar ze zijn simpel genoeg om snel te voltooien.

Op papier is The Indigo Disk een hele goede toevoeging aan Pokémon Scarlet & Violet, maar het is niet allemaal geweldig. Veel van de problemen met framerate en dergelijke zijn niet opgelost. Het spel ziet er nog steeds niet heel erg tof uit en quality-of-life updates als “Shiny sparkles” blijven uit. De problemen vielen ons wel minder op dan tijdens The Teal Mask, maar dit komt deels omdat Kitakami meer natuur had. The Indigo Disk voelt nog steeds alsof het veel meer tijd nodig had, ook al zijn we natuurlijk blij met een vervolg op het verhaal. We zouden graag zien dat Gamefreak wat meer tijd neemt om de volgende Pokémon-game te maken. Hoewel langer wachten vervelend is, zijn de problemen van deze games niet te negeren.

Al met al zijn we erg blij met de toevoegingen in The Indigo Disk en denken we dat de DLC het waard is als je allebei de delen meeneemt. Het extra verhaal is heel leuk en de nieuwe Pokémon zijn ook gaaf. De extra moeilijkheid van de double battles in The Indigo Disk is zorgt voor een gevoel van voldoening en biedt de mogelijkheid tot nieuwe strategieën. Helaas zijn de framerate-problemen nog steeds niet opgelost en missen we best wat quality-of-life updates. Het mag de pret niet drukken van al het leuke van de DLC, maar het is belangrijk om de problemen niet te negeren.