Sound Box

Sound Box is een best leuk partyspel dat erg streng is qua puntentelling en levens verliezen en zou net drie sterren krijgen. Met huisregels kan je het spel enorm goed maken, vandaar de vier sterren. Ondanks de chaos en herrie, zal er ook een hoop gelach en plezier zijn, dus het is zeker aan te raden.

Sound Box is een coöperatief spel waarbij drie tot zeven spelers moeten proberen om geluiden te herkennen terwijl de rest van de spelers allerlei gekke geluiden moeten maken. Dit gekke partyspel nodigt uit om creatief om te gaan met klanken, maar spelers moeten wel rekening proberen te houden met elkaar. Lees in onze review of Sound Box vooral een hoop chaos en herrie is of dat er ook nog plezier aan te beleven is.

Sound Box Foto: Joost Klein Middelink

Elke ronde van Sound Box bestaat uit het neerleggen van kaartjes rondom het speelbord en het vervangen van eventuele gerade kaarten. De rader mag nu alle kaartjes bekijken om daarna een speciale blinderende bril op te zetten. Vervolgens moeten de overige spelers een muntje uit een zakje pakken om te kijken welk geluid zij moeten nabootsen. Daarna wordt de zandloper opgedraaid en krijgen de spelers dertien seconden om geluid te maken dat geassocieerd wordt met hun kaartje. Denk daarbij aan ‘Autorace’, ‘Machinegeweer’, ‘Drakengevecht’, ‘Fotograaf’, ‘Waardeloze Band’, ‘Duizendpoot op je schouder’ of nog veel meer gekke kaartjes.

Lukt het de rader om uit de kakafonie die specifieke geluiden te halen? Dan krijgen de spelers punten en mogen ze het opnieuw proberen net zo lang tot ze genoeg punten hebben waarmee ze het spel winnen. Lukt het ze niet, dan raken ze levens kwijt en als deze op zijn, verliezen de spelers het spel. Let wel, hoe meer punten behaald worden, hoe lastiger het spel wordt doordat er meer kaartjes bij komen en spelers op een gegeven moment ook twee kaartjes krijgen toegewezen. Bij zes of zeven spelers mag een andere speler ook een extra bril opzetten en na de dertien seconden herrie geluiden herhalen zodat de rader meer kans heeft goed te raden.

Sound Box Foto: Joost Klein Middelink

Het spel klinkt chaotisch en dat is het dan ook. Doordat spelers soms elkaar proberen te overtroeven met geluiden, wordt het voor de rader erg lastig. Het geheel is wel hilarisch om te beleven, maar ook vooral om aan te zien. Spelers die alarmen nabootsen, fysiek vallen om het kaartje ‘Vallen’ uit te beelden, dansend op de plaats en andere bizarre fratsen uithalen om maar een accuraat geluid na te maken, het is geweldig om te zien. Soms zijn er bepaalde kaartjes die erg lastig zijn om na te bootsen, maar dat is ook een beetje de grap van het spel.

Sound Box Foto: Joost Klein Middelink

Sound Box is vooral leuk om even tussendoor te doen voor wat meligheid en gekkigheid, maar er mankeert wel het een en ander aan het spel helaas. Zo zijn de regels erg streng voor een luchtig partyspel. Zo krijg je een tot drie strafpunten voor elk kaartje dat je niet raadt en bij een foute keuze mogen de andere geluiden niet meer geraakt worden en tellen deze ook mee als strafpunten. Al bij de tweede of derde ronde kunnen de spelers verloren hebben als vaak het eerste kaartje verkeerd is gegokt. Ook tegen het einde wordt de kans zo extreem hoog om te verliezen. Zodoende kozen wij ervoor om huisregels toe te passen door slechts een enkel leven kwijt te raken bij foutief antwoord, maar je wel door mag raden.

Ondanks de minpunten is Sound Box wel een vermakelijk spel voor tussendoor, zeker als je ervoor kiest om huisregels toe te passen die het spel iets minder streng maken. Naast dat het grappig is om een hoop herrie te beleven, is het ook leuk om te zien als buitenstaander. Het spel slaat de plank mis op manier van punten scoren of levens verliezen. Wat ons betreft is het al met al een leuk partyspel voor tijdens gezellige avonden.

Sound Box Foto: Joost Klein Middelink