Crumbling (VR)

Crumbling is een leuke ode aan het spelen met actiehelden van vroeger, maar dan in een leuk roguelite-jasje in virtual reality. Het oogt wat simplistisch en het duurt even voor de diepgang echt begint, maar het spel is in de kern zeker leuk.

Wellicht heb je vroeger wel eens gespeeld met actiefiguren waarbij je ze met elkaar liet strijden. De cirkel is rond, want Crumbling biedt deze ervaring in virtual reality en laat je met actiehelden monsters verslaan. Lees hier onze review over dit kleurrijke spel.

Crumbling

De game laat je kleine actiehelden gebruiken om een kwaadaardig instituut te verslaan die slecht speelgoed onder de kinderen brengt. Het concept van het spel is best simpel: je pakt een actieheld uit de verpakking en doorloopt de levels om de verschillende wezens met wapens en een vleugje magie te verslaan.

Een level bestaat uit meerdere rondes waarbij je elke keer specifieke vijanden moet verslaan. Deze proberen jou aan te vallen en jij zwaait je actieheld rond het level om ze uit te schakelen door aanvallen uit te voeren of simpelweg tegen de vijand aan te beuken met je personage. Na elke ronde kan je een upgrade kiezen die je personage versterkt. De ene keer worden je aanvallen krachtiger, de andere keer cirkelen er gestekelde ballen om je heen en weer een andere powerup geeft je de mogelijkheid om een krachtveld achter je te laten die schade aanricht wanneer vijanden deze aanraken.

Crumbling

Deze simpele gameplay nodigt uit om lekker door te spelen, alleen zorgt de opbouw van de levels ervoor dat het snel eentonig wordt. Doordat je hetzelfde level meerdere keren moet doorlopen om verder te gaan, wordt je afgestraft als je een goed potje hebt. Puur voor het verhaal moet je dan stoppen en kan je niet meteen verder tot het einde. Ook kun je tussendoor niet een ander level kiezen, waardoor je meermaals hetzelfde gebied moet doorspelen. Als je soepeltjes door de levels heen knalt, voelt dit erg beperkend voor het speelplezier.

Na elk level krijg je een bladzijde uit een stripverhaal te zien aan de hand waarvan het verhaal wordt verteld. Zodoende leer je meer over wat er gebeurt in de wereld van speelgoedland en waarom het speelgoed kwaadaardig wordt. Na elk stripverhaal krijg je een nieuw personage om in te zetten, die weer andere vaardigheden heeft. Zo krijg je meerdere aanvalsstrategieën tot je beschikking met wapens zoals een zwaard, magische staf en pijl-en-boog. Dit zorgt voor wat variatie in de gameplay doordat de personages net wat anders spelen, maar in de kern doe je wel telkens hetzelfde. Het spel nodigt je dan ook uit om levels vaker te doorlopen met meerdere personages, maar door het gebrek aan beloning voegt dit helaas niet bijster veel toe aan de ervaring. Je krijgt namelijk niet meer dan een trofee.

Crumbling

Heb je vroeger veel gespeeld met actiefiguren, dan biedt Crumbling een best leuke ervaring met een knipoog naar vroeger, maar inhoudelijk doet het niks bijzonders. Het is vooral simpel vermaak waarbij je je niet heel erg hoeft in te spannen om de levels te doorlopen, dus het is wel lekker voor tussen de intense actiespellen door.

Voor deze review is Crumbling gespeeld op een Meta Quest 2. Het spel is ook verkrijgbaar voor PCVR.