Bramble: The Mountain King
Tim Horsting
Tim Horsting

Bramble: The Mountain King is een fantastische game die Noorse folklore vermengt met prachtige graphics, muziek en een aantal fantastische én verschrikkelijke =momenten die je niet meer los weten te laten. Een moderne klassieker die smaakt naar meer.

Als de kleine Ole en zijn zus Lillemor diep in de nacht op een heuvel spelen wordt Lillemor ontvoerd door een trol. Deze haast zich om haar aan te bieden als offer aan de bergkoning. Een levende legende die zich diep in de vervloekte berg schuil houd.

Tijdens zijn reis komt Ole verschillende figuren tegen uit de Noorse folklore, deze in de vorm van vijanden of obstakels die overwonnen moeten worden op reis naar de berg. Doordat Ole zo klein is en deze wereld zó gevaarlijk is voelt het bijna verdacht als er een personage is dat wél vriendelijk is.

Sinds Martha is Dead is er geen game geweest die ons zo tot het bot heeft geschokt. De manieren waarop Ole tijdens zijn reis aan zijn einde kan komen zijn creatief, verschrikkelijk en staan vaak in schril contrast tot de schoonheid die zich soms even daarvoor op het scherm heeft afgespeeld. Dat Ole soms ook andere wezens aan hun einde helpt, zij het uit zelfverdediging of in een enkel geval puur opportunisme is soms schokkender dan zelf het loodje leggen. De vijanden uit de Noorse folklore zijn creatief, angstaanjagend en elk met een unieke twist. Zo is er bijvoorbeeld de “Näcken” een watergeest die vecht met de geluidsgolven uit zijn viool. Een enkele keer durft de game écht los te gaan met zijn vijanden, door hierbij de horror dicht bij de werkelijkheid te houden voel je soms bijna een steen diep op je maag zakken.

Gameplay, verhaal en de indrukwekkende visuals zijn allemaal dik in orde. Bijna elke ontmoeting of obstakel in de game is uniek, creatief en met veel zorg gemaakt. Het is pas tegen het einde dat de game her en der bij een puzzel in herhaling weet te vallen. Een extra pluim is voor de fantastische soundtrack. Als tijdens de verschrikkelijke climax van de game de soundtrack dát ene nummer speelde konden wij een glimlach toch niet onderdrukken. Een ander compliment is voor de voice-over die ons op Ole’s reis begeleid. Deze verteller (vertolkt door Hollands trots, Nola Klop) weet precies de juiste toon te vinden, soms kil en afstandelijk, soms speels en soms met een angstige trilling in haar stem als een moeder die haar kind niet durft los te laten.

Bramble: The Mountain King weet met een minimaal budget en een minimale speelduur van drie a vier uur meer indruk te maken dan sommige AAA-titels in zestig uur.  Geen horror met goedkope schrikeffecten maar beelden, situaties en suspense die diep onder de huid weten te kruipen. Een duistere game die in Ole soms zijn enige lichtpuntje weet te vinden.

Zolang Ole leeft, is er hoop…

Bramble: The Mountain King is nu verkrijgbaar voor PlayStation, Xbox, Nintendo Switch en pc