Helldivers 2

Helldivers 2 is absoluut verplichte kost als je gek bent op coöp-shooters vol explosies, chaos, spanning, gelach en rondvliegende kogels. Doordat de game zichzelf nog steeds niet serieus neemt, is dit tweede deel vooral meer van hetzelfde en dan nog gekker en uitgebreider. Wat ons betreft zeker een aanrader.

Het origineel uit 2015 voelde als een klassieke shoot-em-up in een coöp-jasje dat vooral zichzelf niet serieus nam. Ondanks dat het niet zo bekend werd, kwam er toch een tweede deel. De afgelopen tijd zijn we met Helldivers 2 aan de slag gegaan. Is dit vooral veel van hetzelfde of biedt deel twee toch echt meer diepgang? Dat kan je allemaal lezen in onze review.

Helldivers 2

Op het eerste oog is de grootste verandering vooral het perspectief. Waar het eerste deel van bovenaf werd getoond, waardoor je soms niet helemaal doorhad waar het gevaar vandaan kwam, is Helldivers 2 een third-person-shooter geworden. Je kan tijdens het mikken zelfs afwisselen met een first-person perspectief. Verder is de kern hoofdzakelijk hetzelfde; bescherm Super Earth en vernietig alle mogelijke invasies van aliens, robots en meer ellendige wezens, want Super Earth is geweldig. Dezelfde flauwe humor van een game die zichzelf niet serieus neemt is weer terug.

Naast verschillende wapens die je als soldaat kan bezitten, was een van de interessante zaken uit het eerste deel de Strategems, de extra ondersteuning die je kon inzetten als je een knoppencombinatie indrukte. Deze Strategems zijn weer van de partij en specatulairder dan ooit. Door meer missies te doen kan je steeds meer zaken vrijspelen die je weer kan inzetten in nieuwe missies. Ook door een soort battle pass-systeem kan je steeds betere uitrusting verkrijgen. Hoe verder je komt, hoe intenser en beter de spullen zijn waarmee je het slagveld ingaat. Door bommen, vuur, sentry turrets, extra support wapens en andere gekkigheid in te zetten, versterk je het arsenaal van de soldaten.

We zeggen specifiek meervoud want ondanks dat je de game zeker in je eentje kan spelen, is de beleving het allerbeste als je met meerdere speelt en het liefst drie andere vrienden. Dit keer werkt de game ook met crossplay tussen beide platformen waar de game voor verkrijgbaar is, dus dat vergroot de kansen om samen te spelen, al zijn er op moment van schrijven nog wel wat verbindingsproblemen. De ontwikkelaars zitten er wel als een havik op, dus het lijkt dat dit snel verholpen gaat worden.

Helldivers 2

De kracht van Helldivers 2 zit vooral in de beleving samen. Je kiest een missie zoals vernietig alle aliens, verwoest alle alien-eieren, verzend een bericht, verzamelen enkele spullen, bescherm een gebied of iets dergelijks, maar het plezier vooral komt uit hordes vijanden vernietigen met bommen en granaten terwijl de kogels om je oren vliegen. De ene keer voel je je onverwoestbaar terwijl je alles neermaait terwijl de andere keer je ternauwernood weet te ontsnappen aan de legioenen aan wezens of de ontspanning misschien niet eens haalt vol spanning.

Het enige minpuntje is op dit moment vooral dat de verbindingsproblemen ervoor zorgen dat je deze heerlijke chaos niet meer sneller kan beleven als je meerdere keren probeert te verbinden met andere spelers maar dat keer op keer niet lukt of dat de servers vol zitten. Zou dit verholpen worden, zouden wij niet weten waarom je deze game niet moet kopen.

Zodoende is Helldivers 2 vooral heel veel meer van hetzelfde in een nieuw jasje en wij zijn er gek op. De combinatie van meer wapens, meer Strategems, nieuwe type missies, dezelfde slechte humor, explosies, chaos en vooral coöp zorgt ervoor dat Helldivers 2 bijna onbeperkt herspeelbaar is en dat met vrienden zorgt ervoor dat het bijna verplichte kost is als je daarvan houdt.

Helldivers 2 is voor deze review gespeeld op de PlayStation 5, het spel is ook verkrijgbaar voor pc.